ماهی قرمز عامل انتقال کرونا نیست

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت:ماهی قرمز عامل بیماری کرونا نیست و توصیه‌های بهداشتی صرفاً برای جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی است.

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ماهی قرمز عامل بیماری کرونا نیست و توصیه‌های بهداشتی صرفاً  برای جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی است.

 محسن نژاد گفت: در صورت تماس با ماهی و یا آب حمل و نگهداری، بلافاصله نسبت به شستشوی دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضدعفونی کننده‌های مناسب اقدام شود.

او گفت: افرادی که دارای علائم مشکوک به بیماری‌های تنفسی هستند، نباید در چرخه تولید و حمل ماهی قرمز فعالیت داشته باشند و شستشو و ضدعفونی کردن وسایل و تجهیزات حمل ماهی قبل از بارگیری از ضروریات است.

 رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: تهیه ماهی از مراکز تولید مجاز و دارای گواهی حمل بهداشتی دامپزشکی، تخلیه محموله زیر نظر دامپزشک مستقر در مراکز عمده، شستشو و ضدعفونی وسایل و تجهیزات نگهداری، تخلیه مستقیم آب حمل و تعویضی به شبکه فاضلاب، عدم تماس حفاظت نشده با آب و ماهی، رعایت بهداشت فردی و محیطی از مهم‌ترین موارد لازم الاجرا توسط این مراکز است و در این مراکز نیز افرادی که دارای علائم مشکوک به بیماری‌های تنفسی می‌باشند، نباید در چرخه بسته بندی و عرضه ماهی قرمز فعالیت داشته باشند.

محسن نژاد گفت: ماهی قرمز باید در واحد‌های صنفی مجاز و اماکن تعیین شده توسط شهرداری‌ها با هماهنگی اداره دامپزشکی عرضه شود و تهیه ماهی قرمز این واحد‌ها بایستی از مراکز عمده مجاز صورت گرفته باشد، همچنین شستشو و ضدعفونی وسایل و تجهیزات نگهداری، تخلیه مستقیم آب حمل و تعویضی به شبکه فاضلاب، عدم تماس حفاظت نشده با آب و ماهی، رعایت بهداشت فردی و محیطی از دیگر موارد ضروری در این زمینه است و در این مراکز نیز افرادی که دارای علائم مشکوک به بیماری‌های تنفسی می‌باشند، نباید در عرضه ماهی قرمز فعالیت داشته باشند.

او گفت: با توجه به اینکه جانورانی نظیر خزندگان، دوزیستان و حلزون‌ها می‌توانند بعنوان ناقل یا واسط بالقوه انواع عوامل بیماری زا برای انسان باشند، عرضه هر گونه موجود زنده غیر از ماهی قرمز ممنوع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار