آمریکا: به دنبال رویارویی با روسیه نیستیم

وزیر امور خارجه آمریکا، سخنگوی کاخ سفید و سخنگوی پنتاگون در کنفرانس‌های خبری جداگانه در مورد تحولات اوکراین صحبت کردند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مورد روابط با روسیه گفت: «ناتو یک اتحاد دفاعی است و ما هرگز به دنبال رویارویی با روسیه نبوده‌ایم.» در همین حال وی از ارسال محموله اسلحه به اوکراین به ارزش ۲۵۰ میلیون دلار خبر داد. بلینکن همچنین گفت آمریکا برای تقویت ناتو و تشدید تحریم‌ها علیه روسیه، ۷ هزار نیروی اضافی در شرق اروپا مستقر کرده است.

بلینکن: اقداماتی که ما انجام می‌دهیم، مردم روسیه را هدف قرار نمی‌دهد

بلینکن در پاسخ به سوالی در خصوص تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه، گفت: «اقداماتی که ما انجام می‌دهیم، مردم روسیه را هدف قرار نمی‌دهد و به محدود کردن حلقه دور پوتین ادامه خواهیم داد. تحمیل منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین نیز منجر به جنگی همه‌جانبه علیه روسیه خواهد شد و ما هر کاری که می‌توانیم برای حمایت از اوکراین انجام می‌دهیم.»

وزیرخارجه آمریکا مدعی شد که تحریم روسیه و کاهش عرضه جهانی «هیچ نفع استراتژیکی» برای آمریکا ندارد چراکه باعث می‌شود قیمت گاز در آمریکا افزایش یافته و با افزایش قیمت سوخت، روسیه هم سود کند.

اخیراً هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا از جوبایدن خواسته‌اند گاز روسیه را تحریم کرده و واردات انرژی از این کشور را ممنوع کند.

وزیر خارجه آمریکا در انتها در خصوص حادثه روز گذشته در تأسیسات هسته‌ای در اوکراین گفت: «رفتار غیرمسئولانه روسیه در اطراف تأسیسات زاپوریژیا تقریباً فاجعه ایجاد کرد و باید متوقف شود.»

گفتنی است، هرچند طی یک هفته اخیر تحریم‌های اقتصادی زیادی علیه روسیه اعمال شده است، اما کشور‌های بلوک غرب از تحریم مستقیم نفت‌وگاز روسیه خودداری کرده‌اند. تحریم‌های اقتصادی سبب جابه‌جایی چندباره رکورد‌های انرژی در هفته اخیر شده و قیمت حامل‌های سوخت را به شدت بالا برده است.

پنتاگون: از روسیه می‌خواهیم که جنگ را متوقف کند

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) نیز در سخنانی مدعی شد: «حمله نیرو‌های روسی به نیروگاه زاپوریژیا بی‌تدبیری روسیه در حمله به اوکراین را نشان می‌دهد. هیچ نشت مواد رادیواکتیو از نیروگاه هسته‎ای اوکراین وجود نداشته است و ما هیچ آسیب قابل توجهی به نیروگاه هسته‌ای در اوکراین شناسایی نکرده‌ایم.»

سخنگوی پنتاگون گفت: «بلاروس به دلیل حمایت از روسیه تا حدودی مسئول اتفاقاتی است که در اوکراین روی می‌دهد، اما نیروهایش در جنگ شرکت نمی‌کنند. از روسیه می‌خواهیم که جنگ را متوقف کند، از اوکراین خارج شود و به تعهدات بین‌المللی خود احترام بگذارد.»

جان کربی گفت: «وزارت دفاع آمریکا از این‌که روس‌ها اعلام کرده‌اند که در بحبوحه بحران اوکراین از خط ارتباطی جدید (کریدور‌هایی برای برای انتقال غیرنظامیان) به منظور جلوگیری از حوادث نظامی استفاده خواهند کرد، خرسند است.»

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود که داشتن کانالی در این سطح برای جلوگیری از اشتباه محاسباتی مهم است و خاطرنشان کرد که دو کشور قبلاً در سوریه همین کار را کرده بودند.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه شب گذشته در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت که نیرو‌های روسی کریدور‌های امنی را برای غیرنظامیان در مناطق تحت کنترل خود باز کرده‌اند.

کاخ سفید: ما خواستار تغییر حکومت در روسیه نیستیم

جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید اما اعلام کرد: «بایدن هیچ تصمیمی برای ارتباط مستقیم با پوتین ندارد. ما خواستار تغییر حکومت در روسیه نیستیم.»

سخنگوی کاخ سفید مدعی شد: «ممنوعیت فیس‌بوک در روسیه بخشی از تلاش‌های پوتین برای پنهان کردن حقیقت است. مقامات روسیه توییتر را در کشور خود ممنوع کردند.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۶ اسفند ۱۴۰۰
نمیتونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
آمریکا: به دنبال رویارویی با روسیه نیستیم
آخه میدونیکه مال این حرفا نیستید - جراتشو ندارید آشقالای آمریکایی ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
از فتنه گری هات پیداست
Iran (Islamic Republic of)
mamad
۰۶:۵۲ ۱۴ اسفند ۱۴۰۰
سگ از ناتوانی مهربانه
آخرین اخبار