سرنشین خودرو، چشم دوم راننده است

رئیس پلیس راه شمال استان گفت: سرنشین خودرو، چشم دوم راننده است و باید هنگام سفر، نقش خود مراقبتی از خود و خانواده را ایفا کند.

سرهنگ علی رضایی گفت: پلیس با شعار "قانون مداری، پرهیز از خطر، آرامش در سفر" از ۲۴ اسفند تا ۱۴ فروردین، طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۱ را به اجرا خواهد گذاشت.

او گفت: اجرای طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۱ به منظور مدیریت ترافیک و تسهیل در تردد‌ها و همچنین کاهش حوادث، تصادفات و خسارات ناشی از آن است.

به گفته رئیس پلیس راه شمال استان در این طرح، پلیس، اداره کل راهداری، اداره کل راه و شهرسازی، هلال احمر، اورژانس، امداد خودروی ایران، شهرداری و آتش نشانی، ستاد بحران استان، هواشناسی، صنف جرثقیل داران به صورت مستقیم مشارکت و حضور خواهند داشت.

او گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های ترافیکی، افزایش ۵۰ تا ۵۷ درصدی تردد در ایام نوروز ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ روبرو خواهیم بود که لازم است بر این اساس محدودیت‌های خاص ترافیکی اعمال شود.

سرهنگ رضایی می‌گوید: ۵۱ درصد فوتی‌های تصادفات در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند و باید براساس محل‌های وقوع تصادفات و همچنین نقاط حادثه خیز استقرار‌های پلیس و دستگاه‌های امدادی را مدیریت کرده تا در صورت وقوع حادثه، مأموران و امدادگران در کمترین زمان ممکن در محل حاضر شوند.

او تردد ناوگان فرسوده اتوبوس و مینی بوس و کامیون‌های فرسوده در محور‌های اصلی، رانندگی صاحبان گواهینامه کمتر از یک سال در جاده‌ها و تردد شبانه حاملان مواد خطرناک در جاده‌ها را جزو ممنوعیت‌های تردد عنوان کرد.

این مسئول حوزه ترافیک برون شهری گفت: آماده سازی خودرو قبل از سفر شامل معاینه فنی، وضعیت لاستیک، سیستم روشنایی، زاپاس و جک و جعبه آچار، اطلاع از وضعیت جوی مسیر سفر، اطلاع از وضعیت راه و تعیین مسیر سفر، تعیین محل توقف و استفاده از اماکن رفاهی بین راهی و استراحت به ازای هر دو ساعت رانندگی جزو ملزومات سفر است.

او استفاده تمامی سرنشینان خودرو به خصوص سرنشینان صندلی عقب از کمربند ایمنی، مطالعه کتابچه آیین نامه رانندگی قبل از سفر، پرهیز از عناصری که منجر به حواسپرتی می‌شوند مانند استفاده یا صحبت با تلفن همراه هنگام رانندگی و پرهیز از خواندن یا ارسال پیام، رعایت سرعت مطمئنه در مسیر‌های شلوغ و پر پیچ و خم و پرهیز از سبقت‌های غیر مجاز را از دیگر ملزومات سفر ایمن بر شمرد.

به گفته سرهنگ رضایی پرهیز از مصرف دارو‌های خواب آور قبل از رانندگی، خوب دیدن و خوب دیده شدن موقع رانندگی در جاده، مراقبت از کودکان در سفر و پرهیز از سوار کردن کودکان در صندلی جلو و پرهیز از حمل بار غیر متعارف از دیگر نکات ایمنی است که باید هنگام سفر رعایت شود.

او سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، استفاده از شانه خاکی و حرکات مارپیچ را از جمله خطوط قرمز پلیس برشمرد و گفت: اگر راننده‌ای این حرکات را انجام دهد خودروی وی توقیف خواهد شد.

رئیس پلیس راه شمال استان گفت: طبق هماهنگی‌های قضایی و دستور دادستان‌ها در سراسر استان، خودروی پراید با سرعت بیشتر از ۱۴۰ کیلومتر، توقیف و راهی پارکینگ می‌شود.

به گفته سرهنگ رضایی هرگونه عملیات عمرانی در طرل محور‌های اصلی استان در زمان اجرای طرح ترافیکی نوروز ۱۴۰۱ ممنوع بوده که به متولیان آن اعلام شده است و علاوه بر آن به تمامی پایانه‌ها ابلاغ شده است در بازه نوروز و به منظور ایمنی سفر، اتوبوس‌های مسافربری باید ۱۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از سایر ایام سرعت داشته باشند.

او برگزاری جلسه و اعلام آمادگی سازمان‌های همکار، هماهنگی با صدا و سیما، درخواست از جامعه بانوان برای ایفای نقش بانوی فرهنگیار ترافیک برای مراقبت از خود و خانواده در سفر، برگزاری جلسه با سازمان‌های مردم نهاد، هماهنگی با هیئت‌های مذهبی برای استقرار ۵ موکب در ورودی‌ها استان را از اهم اقدامات فرهنگی پلیس راه برشمرد.

سرهنگ رضایی گفت: طراحی و نصب بنر بر روی بیلبورد‌ها در طول راه‌های استان، ارسال پیامک حاوی متن توصیه‌های رانندگی به تلفن همراه رانندگان خودرو‌های ورودی به استان، بهره گیری از فضای مجازی با ارتباط از طریق کانال‌های پر مخاطب برای ارسال توصیه‌های پلیسی و نکات ترافیکی از دیگر اقدامات فرهنگی در طرح نوروز ۱۴۰۱ است.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار