آغاز زادآوری پرندگان در تالاب‌های نقده

رییس اداره حفاظت محیط زیست نقده با بیان اینکه تالاب‌های این شهرستان از وضعیت مناسبی برخوردار است، گفت: جفت گیری و تخم گذاری پرندگان در تالاب‌های فصلی و دائمی این شهرستان آغاز شده است.

اکبر محمدیان با اشاره به اینکه فصل تخم گذاری تا اوایل خرداد ماه سال آینده ادامه دارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود در این مدت بیش از ۱۰ هزار پرنده در تالاب‌های نقده تخم گذاری کنند.

محمدیان از بازدیدکنندگان تالاب‌های این منطقه درخواست کرد تا از ایجاد سر و صدا و رعب و وحشت در منطقه خودداری کنند تا تخم گذاری و جوجه آوری پرندگان بدون هیچ مشکلی به پایان برسد.

محمدیان می گوید: کاکائی، حواصیل، اگرت، انواع چنگرها، پرستو دریایی، اردک سرسرخ، اردک تاجدار، انواع عقاب تالابی و اردک سرسفید که گونه حفاظت شده مختص این منطقه است، از جمله پرندگان تخم گذار این تالاب‌ها به شمار می‌روند.

او گفت: امنیت موجود به دلیل کنترل محیط بانان، پوشش گیاهی مناسب و عمق استاندارد آب باعث افزایش حضور پرندگان در تالاب‌های این شهرستان شده است.

به گفته محمدیان: پنج تالاب دائمی تالاب حسنلو، تالاب درگه سنگی، تالاب سلدوز، تالاب طالقان و تالاب یادگارلو از جمله تالاب‌هایی است که آبگیری شدند و با آمادگی کامل پذیرای پرندگان هستند.

او گفت: نقده با داشتن تالاب‌های فصلی و دائمی از جمله تالاب‌های سلدوز، حسنلو و درگه سنگی در فصل‌های بهار و پاییز پذیرای ۱۰ هزار قطعه از پرندگان مهاجر از جمله غاز خاکستری، انواع مرغابی و انوع اردک (سر سفید، سرسبز، مرمری، سرحنایی و بلوطی)، خروس کولی، حواصیل، تنجه، فلامینگو و پلیکان است.

محمدیان با اشاره به اینکه تالاب‌های نقده توسط یگان حفاظت محیط زیست به طور مستمر پایش می‌شود، گفت: بر حسب قوانین ملی و بین‌المللی میزان تهدید‌های زیستی پرندگان ساکن این تالاب‌ها ارزیابی می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.