موشک‌ها و پهپاد‌های دشمن زیر خط لیزری ایران

سلاح‌های لیزری نوعی از تسلیحات مدرن هستند که نیرو‌های مسلح ایران به فناوری آن دست پیداکرده‌اند.

سلاح‌های لیزری گونه‌ای از تسلیحات مدرن هستند که برای تخریب اهداف مورد نظر از لیزر استفاده می‌کنند. این نوع از تسلیحات برای اولین بار در دهه ۷۰ میلادی طراحی و ساخته شدند.

کاربرد این سلاح‌ها نابودی موشک‌ها، گلوله‌های توپ و خمپاره در حال پرواز اعلام شده. حتی در برخی کشورها، سلاح‌های لیزری هوابرد نیز آزمایش‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌اند و حتی سیستم‌های لیزری فضایی برای نابودی ماهواره‌ها یا موشک‌های بالستیک نیز پیشنهاد شده‌اند.

سلاح‌های لیزری در مقایسه با سلاح‌های متعارف مزایا و در عین حال معایبی هم دارند که باعث شده تا کاربرد عملیاتی آن‌ها دشوار باشد. سلاح‌های لیزری به چندین گروه شامل لیزر‌های حالت جامد، شیمیایی و الکترون آزاد تقسیم می‌شوند.

نخستین جرقه‌های طراحی و ساخت این سلاح‌ها به اواخر دهه ۶۰ میلادی و نیروی هوایی آمریکا باز می‌گردد که این نیرو می‌خواست یک سامانه پدافند هوایی طراحی کرده و بسازد. نیروهای زمینی و دریایی آمریکا نیز چنین قصدی را در دهه ۷۰ میلادی داشتند. البته این تلاش‌ها هیچ‌گاه به مرحله محصول نرسید و همه در مرحله پایانی آزمایش باقی ماندند. 

توپ لیزری ایرانی آماده شلیک به پهپاد‌های متجاوز

سلاح لیزری هوابرد که در داخل یک بوئینگ ۷۴۷ قرار داشت برای نیروی هوایی آمریکا ساخته شد

این پایان تلاش‌ها نبود و در دهه ۸۰ میلادی با روی کار آمدن دولت رونالد ریگان در آمریکا، ساخت سلاح‌های لیزری با کاربرد دفاعی و هجومی بیشتر شد. پیش‌نمونه‌هایی هم مانند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ تولید شدند،  اما این پروژ‌‌ه‌ها به علت هزینه‌های بسیار در سال  ۲۰۱۱ در دوران رابرت گیتس وزیر دفاع اسبق آمریکا لغو شدند. البته پروژه‌های مشابه دیگری در سال‌های پس از آن نیز طراحی و اجرا شده است.

توپ لیزری ایرانی آماده شلیک به پهپاد‌های متجاوز

برییف آ-۶۰ یک لیزر گازی دی‌اکسیدکربن ساخت روس‌هاست که به‌صورت آزمایشی بر روی یک هواپیمای ایلیوشین-۷۶ نصب شد

اتحاد جماهیر شوروی سابق که پس از پایان جنگ جهانی دوم در دوران جنگ سرد با آمریکا بود هم بیکار ننشست. آن‌ها همزمان با فعالیت‌های یانکی‌ها در دهه ۸۰ میلادی و برای مقابله با موشک‌های کروز آمریکایی جهت تولید سیستم‌های دفاع هوایی کوتاه برد لیزری سرمایه‌گذاری زیادی انجام دادند. هدف از طراحی این سامانه دفاع از پایگاه‌های هوایی اعلام شده بود. پس از تولید این سامانه از آن به شکل محدود استفاده شد شد، اما پس از فروپاشی شوروی این طرح‌ها به ظاهر متوقف شدند. البته روس‌ها دو نوع سلاح دیگر هم در این زمینه طراحی و کرده است.

توپ لیزری ایرانی آماده شلیک به پهپاد‌های متجاوز

آیا ایران به فناوری سلاح لیزری دست پیداکرده است؟

فناوری طراحی و ساخت سلاح‌های لیزری بسیار پیچیده و منحصر به فرد است. به نحوی که تاکنون فقط ۶ کشور در دنیا به این فناوری دست پیداکرده‌اند. صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز جزو همین کشورهاست که سلاح‌های لیزری را برای دفاع هوایی کوتاه‌برد و همچنین دفاع از تاسیسات حساس و حیاتی طراحی و ساخته است.

چندین سال بود که گفته می‌شد ایران به فناوری سلاح‌های لیزری دست پیداکرده اما، نخستین‌بار معاون سابق وزیر دفاع و رئیس شرکت صاایران اول شهریور ۹۸ آن را رسانه‌ای کرد.

توپ لیزری ایرانی آماده شلیک به پهپاد‌های متجاوز

امیر شاهرخ شهرام گفت: استفاده از لیزر در سامانه‌های توپخانه‌ای با دو هدف صورت می‌گیرد که می‌تواند به افزایش حجم آتش، تحرک و دقت کمک کند. یکی از جا‌هایی که ما از لیزر الان هم استفاده می‌کنیم، برای آماده‌سازی سامانه‌های توپخانه‌ای و روانه‌سازی توپ و رادار است تا سامانه بتواند هدف را با دقت بالا ردگیری کرده و مورد اصابت قرار دهد.

به گفته رئیس سابق سازمان صاایران، «صنایع دفاعی کشورمان در موضوع کُشندگی دستاورد‌های خوبی داشته که همه آن‌ها تولید داخل هستند، برای مثال در دنیا متداول است که پرنده‌های رادارگریز خود را از لایه‌های کامپوزیتی می‌سازند تا هم رادارگریز باشد، هم سبک باشد و هم به تداوم پروازی آن در هوا کمک کند. این بدنه کامپوزیتی در برابر لیزر‌های پرتوان آسیب‌پذیر است و ما با استفاده از این لیزر‌ها که در اختیار داریم می‌توانیم آن‌ها را منهدم کنیم.»

توپ لیزری ایرانی آماده شلیک به پهپاد‌های متجاوز

دوسال پس از آن، جانشین نیروی پدافند هوایی ارتش در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود،  اساسا بحث لیزر هم در حوزه درگیری و انهدام و هم در حوزه ارتباطات لیزری و در بسیاری از حوزه‌های دیگری یکی از موضوعاتی است که بخش‌های مختلف در حال کار بر روی آن هستند.


بیشتر بخوانید


به گفته امیر سرتیپ الهامی، وزارت دفاع با سرمایه گذاری در حوزه لیزر زیرساخت‌های آن را ارتقا داده و هم شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌های پیشرفته کشورمان نیز در حال کار در این حوزه هستند. نوع همکاری ما با وزارت دفاع نه فقط در حوزه لیزر بلکه در همه حوزه‌ها به این شکل است که ما یک نیاز را احساس می‌کنیم و می‌گوییم که امروز پدافند هوایی برای دفاع در مقابل یک نوع تهدید باید صاحب یک فناوری باشد. این توانمندی به دست نمی‌آید جز اینکه ما آن تکنولوژی را داشته باشیم.

سخنان این دو مقام ارشد دفاعی کشورمان نشان از دستیبابی به فناوری سلاح‌های لیزری دارد. همه این سخنان دیروز با انتشار تصاویری از سلاح لیزری ساتب به طور جدی مطرح شد.

توپ لیزری ایرانی آماده شلیک به پهپاد‌های متجاوز

سلاح لیزری ایران چه ویژگی‌هایی دارد؟

دیروز سامانه سلاح لیزری ایرانی ساتب رسانه‌ای شد. این سامانه در صنایع دفاعی کشورمان طراحی و ساخته شده و ماموریت‌های آن عبارتند از؛ حفاظت و حراست از اماکن حساس و حیاتی کشور.

استفاده از این سامانه‌ و نمونه‌های مشابه مزایایی هم دارد. مزیت کار با چنین سامانه‌ای این است که در مقابله با اهداف متخاصم مانند پهپاد‌ها و موشک‌های کروز متخاصم سرعت بالایی دارد. در این سلاح‌ها، اشعه لیزر در مقابل هدف مورد نظر با سرعت نور حرکت کرده و تا زمانی که جریان انرژی وجود داشته باشد به شلیک ادامه می‌دهد. 

همان طور که در سخنان فرماندهان و مقامات نظامی کشورمان هم گفته شد؛ سلاح‌های لیزری در سازمان رزم یگان‌های پدافندی کشورمان برای مقابله با اهداف متخاصم قرار گرفته‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۵:۳۲ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
آفرین به انسانهای پاک و مومن که شبانه روزی تلاش میکنند تا ایران سربلند باشد و دین حق پیروز باشد خداوند به شما عمر با عزت و پربرکت عنایت بفرمایید دلیر مردان اصلا دلسرد نشوید در تمام جبهه ها در برابر دشمن بایستید که آینده انشاء الله روشن است خدا حافظ و نگهدارتان باد ما حاضریم نان خالی بخوریم ولی امنیت داشته باشیم آفرین به همت والای سربازان گمنام امام زمان
Singapore
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۶ فروردين ۱۴۰۱
بیشتر شبیه یک اسباب بازی هست پر از توهم
برای ملت ..
همچون ملت روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ارژنگخ
۱۷:۲۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
خائینین و دشمنان ابله در باب فن آوری موشکی و پهبادی هم همین اراجیف خیره سرانه را بلغور میکردند اما بعد که قدرت مهیب موشکی و صنایع پیشرفته و خوشگل و توانمند پهبادی خواب اربابانشان را برآشفت خفه خون گرفتند و شدند مدافع خلع سلاح جهانی!!!پس لطفا خفه !!!آفرین
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۳۸ ۰۶ فروردين ۱۴۰۱
سلام درود برشما که آبروری اسلام ونظام هستید
Iran (Islamic Republic of)
رضا ...ش
۱۶:۴۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
مرگ و نفرین بر کسانی که شیفته غرب و فرهنگ غرب هستند و رشد علمی کشورمان در تمام زمینه ها را باور ندارند و همیشه به مقایسه خودرو و تکنولوژی های دیگر با داخل کشورمان میپردازند و پیشرفت های علمی جوانان عزیز کشورمان را باور ندارند .این افراد دو دسته هستند .اول مغرضند و دل در گرو غرب و فرهنگ و اداب و رسوم انان دارند و پیشرفتهای داخلی را دست کم گرفته و باور ندارند ..دوما یا انقدر بیسواد و نادان و نفهمند که نمیدانند که در پیشرفت علمی و فرهنگی در کشورهای غربی هم بخاطر عملکرد دانشمندان ایرانی ساکن در غرب هستند و بقول امروزی ها فرار مغز هاست .یعنی از سازمان هوا فضای امریکا معروف به ناسا بگیرید که ریسش استاد پروفسور رضا دانشمند ایرانی است تا تعداد قابل توجهی از دانشگاهها و مراکز علمی و صنعتی و بهداشتی و وووو که همگی دانشمندانشان ایرانی هستند و مایه فخر و افتخار کشورمان منتها دشمنان ما از هر طریقی که بتوانند در راه پیشرفت و ساخت سلاح و لوازم مورد نیاز ارتش و سپاه و سایر مراکز علمی و صنعتی کشورمان سنگ اندازی کرده و به گونه ای تبلیغ و تلقین میکنند که بعله ایرانی ها هیچ کاری بلد نیستند و حتی اگر سوزن هم بسازند انتهایش را نمیتوانند که سوراخش کنند و باید برای سوراخ کردن انتهای سوزن از چین کمک بگیرند و یا همیشه میگفتند که ایران از ساختن افتابه حلبی هم عاجز است و اگر هم بسازد لوله اش را نمیتواند بسازد و خلاصه از این نوع خزعبلات که توسط دستگاههای تبلیغاتی غرب و غربگرایان و شایعه پراکنان داخلی اشان در بین ملت پراکنده شده و بذر یاس و نومیدی را در قلوب ملت ایران میکارند .اما خوشبختانه در طی این چند ساله اخیر و توسط بنیاد مخترعین و مبتکرین و حمایت های دولتمردان عزیزمان ضمن اختراع و کشف الات و ادوات مورد نیاز کشورمان که بخاطر تحریم ها به ما نمیدهند توسط جوانان دانشجو و دانشمندان جوان کشورمان ساخته شده و ضمن تولید و تامین نیاز مندی های داخلی به صادرات هم رسیده و با فروش انها ارز مورد نیاز کشورمان هم تامین و بسیاری از تحریم ها را عقیم و ناکام گذاشته است و تامین ارز مورد نیاز کشور را از فروش نفت و گاز به سمت تولید کالاهای صنعتی رفته و اگر روزی حتی یک لیتر نفت هم نفروشیم از طریق فروش کالاهای صنعتی تولید شده توسط دانشمندان عزیزمان ارز های مورد نیاز کشورمان را از طریق فروش این کالاها تامین میکنیم درست مانند ساخت لوازم خانگی که همگی از خارج وارد میشد اما با یک همکاری انجام شده بین چند وزارتخانه ضمن تولیدات بسیار زیادی که بازار داخلی را تامین کرده و مازاد انهم به کشورهای همسایه صادر و به جای تولیدات کارخانه های سامسونگ و دوو . و ال جی . وووو مازک های ایرانی و با کیفیت بهتر و بالاتری جای خالی انان را پر کرده و امروزه با هر شدت و به هر مقداری که تولید کنیم به کشورهای همسایه ارسال و ارز مورد نیاز کشور عزیزمان بدون ایجاد زحمت و استرس و ووو تامین میشود .... الهم عجل الولیک الفرج .....
Iran (Islamic Republic of)
سعید ازروستای قاقان
۰۱:۰۶ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
باسلامو عرض ادب
عزیزان همین پیشرفت نظامی هست که هیچ دشمن قسم خورده که نمتونه نگاه چپ به کشورمونو داشته باشه برادر گرامی سختی معشیتی ارزش اینو داره که ی روز اواره کشورای دیگه بشیم ناموسو میهن مونو ازدست بدیم
هم وطننان گرامی نه غرب و نه شرق دلشون بحال ما نمیسوزه فکرشو بکن ی روزی خدایی نکرده اواره کشور های همسایه شویم بنظرتون اون وقت شکم سیر ارزش داره؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا ...ش
۱۶:۱۱ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
افرین اقا سعید گلم .اولا که سال نو بر شما و خانواده محترم مبارک باشد . دوما فرمایشات شما کاملا درست و صحیح است که اگر ما از نظر سلاح و مهمات ضعیف بودیم تا کنون هزار باره دشمنان ایران و انقلاب حمله کرده بودند حتی همین رژیم اشغالگر صهیونیست اگر کمترین تردیدی در مورد ضعف ارتش و سپاه ما داشت طی چندین مرحله خاک پاک کشورمان را مورد تاخت و تاز قرار میداد اما وقتی که میبیند که سمبه پر زور است شهامت حمله ازش سلب میشود و خودش میداند که اگر حماقت کرده باشد و حتی یک گلوله بسوی ایران پرتاب کند کل سرزمینش که چوس مثقال هم نیست قشنگ شخم زده میشود و اماده میشود اولا برای دفن متجاوزین و دوما کاشت گندم بر روی اجساد متعفن متجاوزان چقدر سطح تولید را افزایش میدهد بنابر این بقول اون شاعر دورقوز ابادی ملاقولومعلی خرجسته که میفرماید ....برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی ......که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
جانم فدای رهبرم خدا را شکر می‌کنم بابت رهبری فداکار
Iran (Islamic Republic of)
راد
۲۱:۳۴ ۰۵ تير ۱۴۰۱
جانمان فدای رهبری .کسانیکه در خط ایشان قدم برمیدارند در کارهایشان موفق هستند مثل ارتش و سپاه ما .اگر همه دولتهای قبلی این هدایتها رو بکار میبستند الان اوضاع معشیت مردم هم مثل قدرت نظامی ما بود .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۷ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
یادمان نرود،آن چیزی که دوست و دشمن بارها بر آن اعتراف کرده اند، آنست که،این همه، اقتدار، پیشرفت و رسیدن به لبه های تکنولوژی روز دنیا مانندساخت،تولید،استفاده و...انواع سلاح های پیشرفته نطامی در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ،مدیون رهنمودها و هدایت های پیامبر گونه ی فرماندهی کل قوا مقام معظم رهبری بوده است، ولاغیر. تا کور شود هر آنکه نتواند دید.
ای کاش مسئولان دیگر حکومتی در سه قوه،در مورد، نحوه ی
چگونگی رسیدن به این همه پبشرفت و نقشه راهی که رهبری در تمام زمینه ها، مشخص کرده است،الگو برداری کنند و ملت بزرگ و شریف ایران اسلامی را از این وضعیت اسفبار،اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی و...خارج نمایند.اما دریغ از ...
قطعا ما برای اینکار به افرادی نظیر سردار دلها،که ذوب در خدا، نظام،کشور، ولایت،اخلاص،ایمان،مرد میدان عمل،خدمت به مردم و...بود.سالها باید بگذرد که مادری همچنین فرزندی به دنیا آورد.اولین و آخرین مشکل مدیریت کشور در سه قوه ،مخصوصا در مسئولان میانی و پایین کشور و آن هم نه هر مدیری.( شایسته سالاری باتمام مولفه هایش،نه مدرک سالاری و بعضا مدارک...
و گرنه هرگز هیچ چیز تغییر نخواهد کرد،همان سفارشی که سردار قاسمی در برنامه ی ثریا خطاب به رئیس جمهور محترم مومن،انقلابی،با اخلاص،ولایت مدار و... جناب دکتر رئیسی
نمودند،که باید حجامت کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۱ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
چرا این طرح صلاح لیزری منو دزدیدی این طراحی این صلاح بنده کرده بودم که توسط اوامل دولت از بنده دزدیدن حالا به نام دولت ثبت شده
Iran (Islamic Republic of)
ارژنگخ
۲۱:۱۷ ۰۱ فروردين ۱۴۰۱
جوان هستی اگر امیدوار باش.ترک کن.آدم میشوی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۷ ۰۶ تير ۱۴۰۱
عوامل غلطه عوامل صحیح است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۲ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
دروغ است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۴ اسفند ۱۴۰۰
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
باشه، مالیزر داریم،
روسیه نمیزاره ما نفت بفروشیم، اون موقع انتظار داری باور کنیم که ما به سلاح لیزری دست پیدا کردیم،
مثه کرونا یابه حتما
Iran (Islamic Republic of)
ناجی
۲۳:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
همیشه سلامت سربلندباشیدای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.درود بررزمتان..ایافتخارآفرینان ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۱ ۰۶ تير ۱۴۰۱
تو که منفی دادی آیا واقعاً ایرانی هستی حتماً نیستی مگر میشه انسان از دعا برای مدافعان از جان ومال وناموس پرهیز کند واگر واقعا ایرانی باشی و منفی دادی نشان از حماقت و سبک مغزی توست
Turkey
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
با عرض سلام و ارادت خدمت حضرت ولیعصر( عج) و نایبش حضرت امام خامنه ای رسیدن به فناوری های نوین را تبریک گفته و خواستار ریشه کنی فساد حاکم بر سیستم قضایی کشور هستیم تا آرامش و نشاط بر زندگی آحاد کشور برگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
اینو میشه مقایسه کرد با پراید تولید داخل و کادیلاک ساخت آمریکا......
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۰۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
درود خدا بر مدافعان پرتلاش کشورمان که در سایه ی خلاقیت و ابتکار و قدرت آنها مملکت در آرامش است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
سلام و درود خدا بر همه غیرتمندان و دلاوران این مرز و بوم خدا حافظ و نگهدارتون باشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۰۴ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
سلام و درود خدا بر همه غیرتمندان و دلاوران این مرز و بوم خدا حافظ و نگهدارتون باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
اتش خودی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
الحمدالله رب العالمین
درود بر سربازان جان بر کف ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۰۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
مرحبا آفرین به این همه تلاش و کوشش در راه امنیت کشور
Iran (Islamic Republic of)
Pashayi
۱۰:۲۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
عالیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ:اسرائیل حتی امریکا هم زیر یوغ خود برده است پروژه ساخت انواع سلاح های بیونروریسم مانند ایدز کرونا و حتی همه گیری های اروپای قرون وسطا زیر نظر صهیونیستم ها بوده و هست تا کمپانی های داروسازی اسرائیل هر روز پولسازتر شده و ملت به اصطلاح برتر اونها در جهان قدرتمند تر شوند ،اونا از هر شیوه ای استفاده خواهند کرد تا بر جهان مسلط شوند ولی نمیدانند و وَمَكَروا وَمَكَرَ اللَّهُ ۖ وَاللَّهُ خَيرُ الماكِرينَ
Iran (Islamic Republic of)
درود بر شاهنشاه ایران ساز
۱۶:۳۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
از کجا معلوم کار چین نباشه ها؟؟. چجوری چین تونست توی 7.8ماه کرونا رو کنترل کنه در حالی که تمام دنیا توی اوجش بودن، حتی اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰
مگر تو چین صهیونیستم ندارم حتی تو ایران خودمون هم هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
من خیلی دوست دارم راست باشه ولی دروغه از ترتیب لوله ها و شلنگ هاش معلومه متاسفانه دچار شعار زدگی شدیم کشور ترکیه چند تا محصول میسازه هزار فیلم ازکاراییش پخش شده ما هنوز چیزی از کارکرد این همه دستاورد شعاری ندیدیم ناخودآگاه یاد مستعان ۲۲میفتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
دقیقا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
فقط دنبال جنگ و مو شک بدبختی هستییم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
دنبال دفاعیم که هر کی از راه رسید نزنه تو سرمون
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۰۶:۳۸ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
کاشکی یه سلاحی لیزری میساختن که دیگه کسی شب عید منتظر پول یارانش نباشه . آقایون بجای این هزینه ها میتونن به وضع معیشتی مردم برسن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۳۱ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
آها
باشه الان به نیرو های مسلح میگم بیان به اقتصاد برسن

داداش هر کی باید کار خودشو بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۲۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
خدا را شکر و خدا قوت
ظاهر توپ نشان میدهد ایرانی ساز است :)
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۲ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
خدایا شکرت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
نوید
۰۰:۴۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
چه جالب. اینها حالا سلاحهای لیزری میسازند اما فقزر همه جای کشور رو فرا گرفته.
Armenia
حشمت بهمنی
۰۰:۳۶ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
امیدوارم مثل مستعان نباشه، یا هواپیمای مسافر بری یا کشتی خودی رو نزنید بهاش
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۰:۱۹ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
کاشکی وضعیت اقتصادی خوب بود افتخار میکردیم، اما ...
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۲۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
جای حاج قاسم خالیست.روحش شاد
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۰۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام لطفا فیلم آزمایش این سلاح رو بزارین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
فقط این شلنگای ابی گازو منظم تر میذاشتن بهتر بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خیلی خوبه
این ایران کجاست؟
متم میخوام برم اون ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
این آینده هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
به به !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
کارت ملی درست کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
مثه پهلوان فتوشاپی نباشه خوبه،!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
مرغ 70 هزار تومانی تو راهه لیزر می‌خوایم چیکار .
Iran (Islamic Republic of)
رضا شفیعی
۱۶:۵۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
شما چگونه از اینده خبر داری نکنه علم قی ب داری از کجا میفهمی که مرغ هفتاد هزار تومانی در راهست دوره مرغ هفتاد تومانی طی شده و اکنون مرغ گرم بیست و نه هزار تومان و مرغ منجمد هم بیست تومان است و نه صفی دارد و نه جنگ و دعوایی و کتک و چاقو و چاقوکشی و ایشاله همینگونه ادامه دار خواهد شد و اما شما هنوز در فکر اینده هستی نترس وقتی که کارها را به دست افراد کاردان سپردی همه چیز روبراه میشود تو هم سعی کن که افکار منفی ات را دور بریزی و مثبت اندیش باشی تا بهت خوش بگذرد
Iran (Islamic Republic of)
خدایار گودرزی معظمی
۱۹:۲۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام
افتخار است
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
بهنام طباطبایی
۱۸:۳۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
ای کاش دنیا را جایی میساختیم که خبری از لیزر و موشک و این داستانها وجود نداشت
Iran (Islamic Republic of)
سهیل
۰۰:۲۰ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
این صحبت‌ شاید قشنگ به نظر برسه اما با توجه به حقایق دنیا بیشتر شبیه به یک طنز تلخ است . این حرفهای قشنگ قشنگ هم بهتر است که به آمربکا بزنید
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۰۱:۳۵ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
بخوای نخوای تو این دنیا مجبوری با همین چیزا زندگی کنی،بزرگوار...... ترس و فرار نابودت میکنه.دنیا دنیای قلدریه. نه تیتیش مامان بازی.......
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آفرین آفرین
افتخار میکنم به کشورم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
درود بر فرزندان غیور این مرز و بوم که خرد میکنن دهن یاوه گویان غربگدای کاسه لیس که همیشه میگن ما نمیتونیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
کاسه لیس کسی هست که عقل نداره و باعقده نظر میده. کاری به غرب و شرق نداره.
Poland
Mahdisd
۱۶:۱۷ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
زنده باددددد
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۱۵:۵۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
مرحبا احسنت باعث غرور و افتخاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
ایااین دانشگاههادانش بنیان تاحالاتونستن یه قطعه الکترونیکی بسازن تامامجبورنباشیم ازاون قطعه های دست دوم ژاپنی توشیبااستفاده نکنیم تابرسه به این حرفهای قلمبه اگه شمابتونین این کارهاروانجام بدین که مغزهاتون فرار نمیکردن
Iran (Islamic Republic of)
تابیخ
۱۶:۴۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
یادی کنیم از رزم آرا نخست وزیری که می گفت ایرانی حتی نمی توانند آفتابه بسازند چه برسد به کنترل صنعت نفت ولی ما توانستیم الان هم بحث همین است رزم آرا های الان هم می گویند ما نمی توانیم ولی ما می توانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خودت میگی مغزها فرار کن، پس اقرار داری منشاء مغزها تو ایرانه و تو دانشگاه‌های کشور درس خوندن و غربیها این مغزها رو تو هوا میزنن. پس سخت نیست اگر بپذیری آنهایی که موندن این دستاوردشونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۰ ۰۶ تير ۱۴۰۱
مغز که فرار نمی‌کنه بلکه عقله که باعث فرار میشه و آدم عاقل هرگز فرار نمی‌کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام.اول خسته نباشین.دوم چرا لایک میکنی بجا 3نفر دیگه هم لایک میخوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
واقعا نمیدونی چرا ؟ چون منفی هارم برای شما مثبت حساب میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
چون با لایک شما بروزرسانی میشه وکسانی که قبل ازشمالایک کردن مشخص میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
حقوق های نجوی و املاک نجویم و فساد سیستمی و بامکداری ربوی و هزاران ظلم دیگه زیر ذره بین کی هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟مملکت رو رها کردید رو هواست اونوقت موشک پرتاب میکنین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد هادی زارعی
۱۵:۵۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام به عاقلان الان حرف شما نه ربطی داشت نه درست بود
هم باید اقتصاد درست شه هم فساد از بین بره هم تو علم و نظامی اول باشیم.
در ضمن کل بودجه نظامی کشور چند درصد بیشتر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خوب شد شما رئيس جمهور نیستی وگرنه لیبی می شدیم!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
هرچیزی سرجای خودش. اینکه فکرکنیم پس کاری نکنیم برای امنیت چون اقتصادمون خرابه. اگه همین امنیت رو نداشتی همین گوشی هم دستت نبودکه نظر بدی
Iran (Islamic Republic of)
امیر حسین
۱۴:۴۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خسته نباشید دلاوران واقعا احساس امنیت میده این دستاوردها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
ایول به کشور خودمان زنده باد ایران زند باد نیروی نظامی ایران وزنده باد ملت ایران قوی محکم وصبور وزنده باد ارتش ایران
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۳۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت تمامی او ن عزیزانی که شبانروز از اب و خاک این سرزمین حفاظت میکنن خسته نباشید و خداقوت وسلامتی به شما عزیزان بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
جاان
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۴۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
کی ساعت داره الان ساعت چنده؟ بازبون خوش یکی بیاد ساعت را بگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خدا‌پشت‌پناهتان‌برادران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خدایی دمتون گرمممممم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
افرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
قدرت اصلی ایمان وحمایت مردم از کشوراست اون چیزی است که مادر جنگ تحمیلی داشتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
ایمان و حمایت مردمی لازم بود اما کافی نبود
برای جنگ علاوه بر عامل انسانی عامل جنگ افزار هم نیاز ه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
از نظر ظاهری اصلا ابهت نداره امیدوارم کارکردش خوب باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سال ۹۱ همچین سلاحی رو اوردن تست زدن موفقیت امیز بود ولی برد کم
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۱۲:۲۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
ما که تنها امیدمان وافتخارمان به نیروهای مسلحمان است که بیشترین تحریمات وفشار را آنها داشتند وبا کمترین حقوق ما رو جزو قوی ترین نیرو های مسلح دنیا کردند ما انتظار داریم مسئولان حوزه های دیگر با اینگه حقوق های نجومی فراوان می گیرند به همین خوبی عمل کنند.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۱۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
لطفا مطلبی در مورد مبالغ وحشتناک جریمه های کرونایی و الزام پرداخت و تلخ کردن کام مردم در آغاز سال نو بنویسید و اینکه چرا تمام کارکنان دولت و افراد با نفوذ که همگی پولدار هستند، میتونن نامه رفع خلافی بگیرند و بازهم دولت باید دست تو جیب قشر ضعیف و فقیر کشورش کنه. نه از پول حروم جریمه های اصطلاحا حکومت نظامی و نه از این جیب بری قشر فقیر در آغاز سال نو.
خسته کردین مارو با این مطالب چرت و پرت
مردم همه آه و ناله دارند و شما درگیر صحت و یا عدم صحت لیزر هستید؟
اولویت ها رو بیشتر پوشش بدید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
ماشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آلبانی هوا چطوره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اینو میگن ذهن باز... آفرین...کلا آدمی ویا سیستمی خوبه که معایب ومزایاش رو خوب بشناسه وابتکار داشته باشه اینم به ابتکار جالبه...مثل ابتکار جنگ نامتقارن..ابتکار موشکی...ابتکارپهپادی..و... بنظرم سعی کنیم از این ابتکار ها توصحنه اقتصادی هم بزنیم....
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
صد آفرین به نیروهای مسلح کشورمون
Iran (Islamic Republic of)
کوکسال بابا
۱۰:۳۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
داشتن چنین سلاحی قطعاً کمک زیادی به بنیه دفاعی کشور می‌کنه ، ولی چون فیلمی از عملکردش نیست کلا نمیشه قبول کرد که ایران به چنین سلاحی دست پیدا کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
پس چون فیلمی از شما نیست نمیتوان شما را پذیرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
آره
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۰۹:۵۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
سلام ،

چرا دیروز فوتبال مس رفسنجان در برابر هوادار ،
پخش نشد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
مرحبا آفرین
برای دفاع باید آماده بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
امیکرون
دلتا
آخرین اخبار