تولید سالانه ۴۲۰ هزار تن محصولات باغی در استان اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سالانه به طور متوسط ۴۲۰ هزار تن انواع محصولات باغی در استان اردبیل تولید می‌شود.

خلیل نیکشاد گفت: متوسط تولید محصولات باغی در سطح استان اردبیل سالانه حدود ۴۲۰ هزار تن است، البته حوادث طبیعی در استان در میزان تولید محصولات باغی در سال تاثیرگذار است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل می گوید: در بخش کشاورزی، صنعت باغداری از لحاظ اشتغال و امنیت غذایی حائز اهمیت است و سطح باغات استان اردبیل به ۴۰ هزار هکتار می‌رسد که از این مقدار ۳۱ هزار و ۲۵۰ هکتار باغات بارده است و مابقی هنوز به سطح باردهی نرسیده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: در شمال استان درختان هسته‌دار و زیتون، جنوب و مرکز استان درختان دانه‌دار بیشتر به چشم می‌خورد. همچنین انگور و سیب شهرستان مشگین‌شهر به لحاظ کیفیت به عنوان برند ملی مطرح است.

به گفته نیکشاد، اخیرا عناب، سنجد و پسته نیز به تقویم باغی استان اضافه شد، در این تقویم حتی گیاهان دارویی نیز لحاظ شده است. همچنین بازدید میدانی به صورت مستمر و استفاده از تجربیات باغداران همواره در دستور کار جهاد کشاورزی استان قرار دارد تا برنامه‌ریزی مناسبی برای کاشت و نگهداری از باغات صورت گیرد.

او می گوید: در حال حاضر ۴۵۰ هکتار از تاکستان‌های انگور داربستی شدند و همین اقدام باعث شده در شرایط مناسب آب و هوایی، میزان تولید حتی تا دو برابر نیز افرایش یابد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در خصوص اصلاح باغات استان گفت: سالانه ۲ هزار و ۸۰۰ الی ۳ هزار هکتار از باغات استان اصلاح و گونه‌های جدید متناسب با اقلیم و خاک جایگزین می‌شود که در این راستا اعطای تسهیلات و راهنمایی باغداران ادامه دارد تا باغات استان از تولید سنتی به تولید مدرن برسند.

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.