اسکناس نوروزی در بازارسودجویی

هر سال در آستانه سال جدید بازار سیاه فروش اسکناس نو شکل می‌گیرد؛ تشکیل این بازار سیاه درحالی است که خبری از توزیع اسکناس نو در بانک‌ها نیست.

 «اسکناس نو... اسکناس نو... یک بسته اسکناس هزار تومانی ۲۱۰ هزار تومان، یک بسته اسکناس ۲ هزار تومانی ۳۳۰ هزار تومان، اسکناس نو...». این را یکی از دلالان در خیابان امام خمینی (ره) (کوچه ثبت) درآستانه سال جدید در گوش هر رهگذری که از آن جا می‌گذشت، زمزمه و اقدام به فروش اسکناس نو می‌کرد.

 برای گرفتن اسکناس نو به شعبه مرکزی بانک ملی واقع در خیابان امام خمینی (ره) مراجعه می‌کنم. یکی از کارمندان بانک در پاسخ به مطالبه ما برای اسکناس نو گفت: دو سال است که پول نو توزیع نمی‌شود، هنوز هم چیزی اعلام نکرده اند که توزیع می‌شود یا خیر.

کارمند یکی از شعب بانک تجارت در خیابان امام خمینی (ره) نیز می‌گوید: معلوم نیست توزیع شود. هنوز برای ما هیچ اسکناس نو و جدیدی نیامده است.

اما از بانک که بیرون بیایی پر است از اسکناس‌های نو و تا نخورده! برخی از دلالان علاوه بر دلار، اسکناس‌های نو را هم با قیمت‌های متفاوت می‌فروشند.

۵۰ هزار تومانی بخر، ۵۷ هزار تومان بده!

درباره قیمت اسکناس‌ها با یکی از دلالان هم صحبت می‌شوم. او می‌گوید: یک بسته دو هزار تومانی را ۳۵۰ هزار تومان می‌فروشم. بسته اسکناس پنج هزار تومانی، ۷۵۰ هزار تومان و هر تراول ۵۰ هزار تومانی را ۵۷ هزار تومان می‌فروشم.

او ادامه می‌دهد:  این‌ها را از تهران می‌آورند، بانک اصلا اسکناس نو نمی‌دهد.

یکی دیگر از دلالان که مقابل بانک ایستاده، قیمت‌ها را این طور اعلام می‌کند: یک بسته اسکناس هزار تومانی با قیمت ۱۹۰ هزار تومان، یک بسته اسکناس دو هزار تومانی با قیمت ۳۱۰ هزار تومان و یک بسته اسکناس پنج هزار تومانی با قیمت ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. البته اسکناس‌های پنج هزار تومانی چاپ جدید، قیمتش دو برابر است و یک میلیون تومان می‌فروشم.

او هم می‌گوید که این اسکناس‌های نو را از تهران آورده‌اند! می‌گوید: آخرش باید همین جا بیایی از خودمان بگیری. بانک‌ها دارند از این کار سود می‌خورند و به ما می‌فروشند، مثل قبل نیست. در اصل بانک‌ها به دلالان تهران می‌دهند و ما از آن‌ها می‌خریم. هر بسته‌ای هم ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان برای ما بیشتر سود ندارد.

یکی دیگر از دلالان در حالی که روی موتور نشسته و کیف بزرگی پر از اسکناس نو در دستش است، می‌گوید: یک بسته اسکناس هزار تومانی ۲۱۰ هزار تومان، یک بسته اسکناس پنج هزار تومانی ۷۵۰ هزار تومان، یک بسته اسکناس ۱۰ هزار تومانی یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و یک بسته ۵۰۰ تومانی را ۱۸۰ هزار تومان می‌فروشم، چون در بازار نیست.

او ادامه می‌دهد: ما از خود بانک در تهران می‌خریم. وقتی فروش هر بسته ۱۰ هزار تومان برای شان سود دارد، به نفعشان نیست که به مردم مفت اسکناس نو بدهند. ما هم از فروش هر بسته، ۱۰ هزار تومان سود می‌بریم و بقیه سود دست بانک است. بانک به دلالان می‌دهد و دست به دست می‌شود تا به ما می‌رسد. خود بانک بسته هزار تومانی را ۱۹۰ هزار تومان می‌دهد.

افزایش قیمت اسکناس‌های نو در روز‌های پایانی سال

به طرف یکی از دلالان میان سالی می‌روم که مقابل در بانک ایستاده است. قیمت اسکناس‌های نو را جویا می‌شوم، او هم قیمت‌های خودش را دارد و می‌گوید: یک بسته ۱۰ هزار تومانی را به شما یک میلیون و ۱۳۰ هزار تومان می‌دهم. یک بسته دو هزار تومانی را ۳۲۵ هزار تومان و یک بسته هزار تومانی را ۱۹۰ هزار تومان می‌فروشم.


بیشتر بخوانید


وقتی از او سوال می‌کنم بانک اسکناس نو می‌دهد یا خیر، می‌گوید: بانک اسکناس نو نمی‌دهد این‌ها را از تهران، چهارراه استانبول می‌آورند. ما از تهران ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون اسکناس نو خرید می‌کنیم. تازه بسته‌ای نمی‌دهند، باید باکسی بگیریم. هر چه نزدیک عید برود قیمت‌ها به شدت بالا می‌رود و همین را هم پیدا نمی‌کنید. مثلا قیمت همین بسته ۱۰ هزار تومانی، یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود.

یکی از دلالان دیگر درباره قیمت‌ها می‌گوید:  چند روز دیگر همین اسکناس‌ها قیمت هایش بیشتر می‌شود. بانک شاید سه روز مانده به عید اسکناس نو توزیع کند البته آن هم نه به تعدادی که شما می‌خواهید بلکه از هر کدام نصف بسته می‌دهد.

فعلا خبری از توزیع اسکناس نو در بانک‌ها نیست!

 موضوع را از امین نصری، ناظر خزانه بانک مرکزی در استان پیگیری می‌کنیم. او  درباره توزیع اسکناس نو در بانک‌ها  می‌گوید: هر وقت سهمیه دریافت شد، خبر توزیعش را اعلام می‌کنیم، چون هنوز شرایط پرداخت قطعی نشده است.

 ناظر خزانه بانک مرکزی می گوید: توزیع اسکناس از طریق عابر بانک‌ها خواهد بود، اما کی و چگونگی آن را بعد اعلام می‌کنیم که بر مبنای مفروضات نباشد.

نصری درباره ادعای دلالان مبنی بر این که اسکناس را از بانک‌ها تحویل می‌گیرند، می‌گوید: اگر خودشان چنین چیزی گفته اند، من صحت و سقمش را نمی‌توانم تایید کنم، اما ما هنوز سهمیه اسکناس مان را نگرفته ایم و توزیع نکرده ایم.

او می گوید: اسکناس نو به دست ما برسد به سرعت بین بانک‌ها توزیع می‌کنیم.

منبع: خراسان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.