قالیباف: ستاد کل نیرو‌های مسلح، مجلس و دولت در اصل سربازی بازنگری کنند

رئیس مجلس گفت: باید بازنگری اساسی در قانون نظام وظیفه انجام شود و مجلس، دولت و ستاد کل نیرو‌های مسلح تصمیم در این باره بگیرند.

محمدباقر قالیباف در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم از طریق شبکه اول سیما درباره بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ در مجلس گفت‌وگو کرد.

تاکید بر تقویت تولید، چابک‌سازی و کاهش هزینه‌های دولت، تعیین تکلیف ارز ترجیحی، انتقاد از چند نرخی بودن ارز، بازنگری در قانون نظام وظیفه، رتبه بندی به معلمان و مولدسازی دارایی های غیرمولد جزو مهم‌ترین محورهای این گفت‌وگوی تلویزیونی بود.

باید روی تولید متمرکز شویم

رئیس مجلس درباره مهم‌ترین ویژگی بودجه ۱۴۰۱ و تفاوت‌های آن با بودجه‌های سال قبل گفت: در ابتدا باید بگویم که اقتصاد ما به شدت دولتی شده است. زمانی که بودجه بسته می‌شود، مردم با دقت و به حق فرآیند بررسی و تصویب بودجه را دنبال می‌کنند. موضوع بودجه با زندگی مردم و اقتصاد کشور گره خورده است و بسیار اهمیت دارد، امروز در کشور ناترازی زیادی در سیاست‌های مالی خود داریم.

به گفته قالیباف، «اولویت ما تولید است، اما واقعیت این است که ما هنوز در مسیر واقعی تولید نیافتادیم. راه‌حل این مشکل این است که ما روی سرمایه‌گذاری متمرکز شویم و بهره‌وری را افزایش دهیم و طی کردن راه‌های دیگر، بیراهه است. تصمیمات ما نباید یک ساله و موقت باشد، ما باید روی تولید متمرکز شویم.»

او گفت: سری عملیاتی تراز بودجه و افزایش پایه پولی یکی دیگر از مشکلات اساسی ماست، تا به سمت سرمایه‌گذاری و بهره‌وری نرویم، ناترازی‌ها حل نمی‌شود. رابطه نفت و مجموعه انرژی با دخل و خرج کشور باید اصلاح شود و دولت باید بیشتر در نقش نظارتی عمل کند، دولت باید در برج مراقبت اقتصاد بنشیند و نباید در امور اقتصادی دخالت کند.

سیاست‌های دولت به سمت چابک‌سازی و کاهش هزینه‌های جاری برود

رئیس مجلس درخصوص قطع وابستگی به نفت گفت: وقی می‌گوییم باید وابستگی به نفت را کاهش دهیم باید راه‌های جبران آن را هم در نظر بگیریم؛ باید دخل و خرج دولت تنظیم شود و باید سیاست‌های دولت به سمت چابک‌سازی و کاهش هزینه‌های جاری برود و از محل مالیات، درآمد‌های گمرکی و اموال غیرمولد اقداماتی صورت گیرد. ضمن اینکه دولت باید هزینه و نگهداشت خود را اصلاح کند.

به گفته قالیباف، «امسال در بودجه و در تبصره ۱۹ گام‌های جدی برداشتم و وزارت اقتصاد را مکلف کرده که از سه محل مذکور اعلام شده درآمد و هزینه جاری دولت را تأمین کند و در همین راستا کار‌هایی را باید انجام دهد.»

او گفت: باید در ۶ ماه اول سال آینده دولت به گونه‌ای عمل کند که هزینه‌های جاری را از سه محل تأمین کند و سایر درآمد‌ها مانند انفال از طریق سازمان برنامه بودجه برای توسعه و سرمایه‌گذاری در کشور استفاده شود.

حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه های کشور است

رئیس مجلس گفت: ۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری دولت است که ۴۰۰ هزار میلیارد تومان آن از محل مالیات و ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان آن از محل گمرک و سود بازرگانی است. این در حالی است که ما اموال غیرمولد زیادی داریم که هزینه نگهداشت هم پرداخت می‌کنیم.

به گفته او، «در حوزه سازمان برنامه و بودجه باید به سمت سرمایه‌گذاری و توسعه برویم و به همین دلیل تمامی بودجه فروش نفت و معادن از طریق آن‌ها توزیع خواهد شد. ۲ هزار میلیارد تومان بودجه شرکت‌های دولتی است که بهره‌وری، سود و امکانات آن مشخص نیست.»

قالیباف گفت: با رئیس جمهور و سازمان برنامه نشست‌های زیادی داشته‌ایم، اما باید در سال آینده مصمم باشیم که برای تدوین برنامه پنج ساله هفتم توسعه که در سه تا چهار ماه بعد به مجلس می‌آید با هماهنگی همه قوا به سمت ساماندهی ساختار اقتصادی، اصلاح پایه پولی، کاهش نقدینگی و تورم برویم.

ارز ترجیحی باید تعیین تکلیف شود

رئیس مجلس با بیان اینکه چیزی از سبد معیشتی مردم در سال ۱۴۰۱ کسر نمی‌شود، گفت: حذف ارز ترجیحی تصور اشتباهی است، جابجایی صحیح است. ما برای تعیین تکلیف ارز ترجیحی قانع شدیم و من هم قانع شدم. در رسانه‌ها تصمیم دولت را حذف ارز ترجیحی اعلام کرده اند، ولی هرگز این گونه نیست و دولت و مجلس تمام امکاناتی که برای معیشت مردم گذاشته اند در سال ۱۴۰۱ کسر نمی‌شود.

به گفته رئیس مجلس، با تعیین تکلیف ارز ترجیحی چیزی از سبد معیشت مردم نه دولت و نه مجلس برنداشته اند. ولی ما باید قانون شفاف بنویسیم و ذی‌نفع ما هم مردم هستند و از سوی دیگر از ظرفیت دولت هم مطلع هستیم.

رئیس قوه مقننه گفت: با این تصمیم محدودیت را برای دولت برداشته ایم و ارز حذف نمی‌شود و سفره مردم کوچک نمی‌شود بلکه شیوه تخصیص تغییر پیدا می‌کند.

چند نرخی‌بودن ارز یکی از مفسده‌های موجود در کشور است

قالیباف ضمن تاکید بر اینکه چند نرخی بودن ارز یکی از مفسده‌های موجود در کشور است، گفت: دولت ارزی که در اختیار دارد می‌تواند یا در اختیار وارد کننده بگذارد ویا در اختیار مصرف کننده و انتهای زنجیره مصرف بدهد. نظر کارشناسی من این بود که این ارز به زنجیره آخر داده شود.

به گفته رئیس مجلس، «البته به دولت گفته ایم که اگر ظرفیت حمایت را به مردم بدهیم دولت باید کالا برگ الکترونیکی و نه پول بدهد. ۶ تا ۷ قلم کالا هم در این حوزه قرار می‌گیرد. این تصمیم دولت کوپنی کردن ارائه کالا‌ها نیست.»

رئیس مجلس گفت: اگر تصمیم کالا برگ الکترونیک باشد برای چند قلم کالا مثل گوشت، مرغ، شیر و ... تا سقف مشخصی می‌تواند از کالا برگ الکترونیک خود با قیمت مصوب استفاده کند و قیمت مازاد مصرف خود را به نرخ آزاد پرداخت خواهد کرد. از ۱۴ هزار میلیارد ارز ترجیحی در ۱۴۰۰ نزدیک به ۴ هزار میلیارد آن به هدف برخورد نکرده است. باید قدرت خرید مردم را بالا ببریم.

به گفته او، «ارزیابی ما این است که تمایل دولت و سیاست اصلی اش برای پرداختن به انتهای زنجیره و کالا برگ الکترونیکی است، ولی برای برخی نهاده‌ها ممکن است تصمیم متفاوت باشد.»

باید در قانون نظام وظیفه بازنگری اساسی انجام شود

رئیس مجلس درباره مصوبه مجلس برای معافیت سربازی گفت: در نقطه‌ای هستیم که باید ستاد کل نیرو‌های مسلح، مجلس و دولت بازنگری جدی در اصل سربازی انجام دهند. کشور سرباز نیاز دارد و با کاهش جمعیت طبیعتا از جمعیت سرباز ما کم شده و برای حفظ امنیت ملی الزام به سربازی داریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی سربازان را دارای مهارت بالا، مهارت پایین، متاهل، تحصیل کرده، تولید کننده تقسیم کرد.

قالیباف معتقد است که نباید برای همه این گروه‌ها یک نسخه پیچید.

به گفته او، «اینکه کسی را به سربازی بفرستیم که کار هم ندارد و می‌گوییم ازدواج کن، چطور این اقدام شدنی است؟ بر اساس مصوبه امسال مجلس حقوق سرباز ۳ میلیون و ۵۰۰ است و پدران حداقل حقوق یک کارمند یعنی ۵ میلیون را می‌گیرد.»

قالیباف گفت: با ستاد کل رایزنی کرده ایم و در برنامه هفتم توسعه تصمیم برای تغییر سربازی خواهیم گرفت. باید بازنگری اساسی در قانون نظام وظیفه انجام شود و مجلس، دولت و ستاد کل نیرو‌های مسلح تصمیم در این باره بگیرند.

ما به التفاوت ۶ ماه دوم ۱۴۰۰ برای رتبه‌بندی به معلمان پرداخت خواهد شد

رئیس مجلس درباره حقوق معلمان و فرهنگیان گفت: رتبه بندی معلمان بیش از ۱۲ سال است که مطرح است و به جهت اهمیت آن در فرآیند بررسی بودجه رتبه بندی قانون شد. مابه التفاوت ۶ ماه دوم ۱۴۰۰ برای رتبه بندی به معلمان پرداخت خواهد شد.

رئیس مجلس درباره حقوق کارمندان نیز گفت: متناسب سازی حقوق بازنشستگان در لشکری و کشوری در نطر گرفته شد و ۱۳۰ هزار میلیارد برای آن بودجه در نظر گرفته شد.

قرعه‌کشی خودرو ما شبیه بخت‌آزمایی است و حتما باید این وضعیت اصلاح شود

رئیس قوه مقننه درباره بحث واردات خودرو و نتیجه نهایی آن گفت: این نظر شخص من است که رانت در هر جا باشد حتی تولید بد است. رشدی که منطبق بر تولید و اشتغال باشد آرزوی ماست و رانت دادن به تولید خوب نیست. اگر بخواهیم رانت به تولید بدهیم که باید هم بدهیم باید ۳ شرط کاهنده، مشروط و زمان دار بودن داشته باشد.

به گفته قالیباف، «در حمایت از خودرو ساز این ۳ شرط را رعایت نکرده‌ایم که باعث شده قیمت پراید را به ما ۱۷۰ میلیون می‌دهند. این دو خودروساز شرکت‌های درونی و شرکت‌های بیرونی تاسیس کرده اند که سهام آن‌ها را خریده اند.»

قالیباف سهم دولت از خودرو سازان را ۵ الی ۶ درصد از ایران خودرو و ۳۰ درصد از سایپا اعلام کرد و گفت: اما کلا توسط دولت اداره می‌شود. قرعه کشی خودرو ما شبیه بخت آزمایی است و حتما باید این وضعیت اصلاح شود. واردات خودرو را حتما پیگیری خواهیم کرد البته نه بی رویه که به اشتغال و تولید ضربه بزند.

توضیحات رئیس مجلس درباره طرح صیانت

قالیباف درباره طرح صیانت نیز گفت: درباره طرح موسوم به صیانت اول از همه باید بدانیم که نقش فضای مجازی در زندگی مردم است. وقتی حرف از فضای مجازی می‌زنیم فکر نکنیم برای بخش خاصی از جامعه است بلکه برای زندگی همه مردم است و باید این محیط را درست فراهم کنیم. ولی در این فضا جیب‌بری‌های زیادی است و باید قانونمند شود. فضای مجازی نیاز به قانون دارد.

به گفته او، «شورای عالی فضای مجازی متشکل از افراد نخبه باید در این زمینه سیاست گذاری کند. کمیسیون مشترک طرح صیانت در ریل مد نظر مجلس حرکت نکرد و به همین دلیل تصمیم آن‌ها را متوقف کردیم. آن‌هایی که می‌گویند مجلس می‌خواهد این فضا را فیلتر کند بحث جنگ رسانه‌ای است. مردم مطمئن باشند که مانع زندگی آن‌ها در فضای مجازی نمی‌شویم. مجلس مسیر درست را به نفع مردم را خواهد گرفت.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
پس قانون شفافیت چی شد؟
آخرین اخبار