نگرانی آمریکا از رابطه تجاری چین با روسیه

مقامات غربی به چین هشدار می دهند میان رابطه تجاری سودآور طولانی مدت با غرب و مشارکت راهبردی رو به رشد با مسکو یکی را انتخاب کند.

هشدار جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در مورد «عواقب» هرگونه کمکی که چین ممکن است به تلاش‌های جنگی روسیه در اوکراین انجام دهد، می‌تواند رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ را مجبور کند بین یک رابطه تجاری سودآور طولانی مدت با غرب و مشارکت راهبردی رو به رشد با مسکو یکی را انتخاب کند.

تنها بر اساس جریان‌های تجاری، پس از تماس تصویری تقریباً دو ساعته بایدن با شی در روز جمعه و با تأیید کاخ سفید که تحریم‌های چین یک گزینه است، پکن خطرات زیادی را در پیش دارد. داده‌های تجاری بررسی شده توسط رویترز نشان می‌دهد با وجود رشد روابط تجاری با آسیای جنوب شرقی و اقتصادی که در دهه گذشته کمتر به تجارت وابسته است، منافع اقتصادی چین به شدت به سمت دموکراسی‌های غربی متمایل است. به گفته تحلیلگران، حمایت از متحد سیاسی روسیه برای چین چندان منطقی به نظر نمی‌رسد، زیرا آمریکا و اتحادیه اروپا همچنان بیش از یک سوم صادرات چین را مصرف می‌کنند.

چاد باون، یکی از تحلیلگران ارشد اندیشکده «مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پیترسون» در این زمینه، گفت: صرفا از جهت اقتصادی، چین با تمام این اقتصاد‌های غربی یکپارچه شده است و اجبار  به انتخاب بین روسیه و دیگر کشورهای غربی برای چین بی‌معنی است.

کین گانگ، سفیر چین در آمریکا روز یکشنبه بر روابط نزدیک چین با روسیه تاکید کرد. چین در پاسخ به این سوال که آیا پکن از مسکو حمایت مالی می‌کند، به برنامه CBS گفت: چین با روسیه همکاری‌های تجاری، اقتصادی، مالی و انرژی معمولی دارد. این‌ها تجارت عادی بین دو کشور مستقل است که بر اساس قوانین بین المللی از جمله قوانین WTO (سازمان تجارت جهانی) است.

با توجه به اینکه چین دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگترین صادرکننده است، هدف قرار دادن پکن با نوع تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای که علیه روسیه اعمال شده است، پیامد‌های بالقوه جدی برای ایالات متحده و در سطح جهان خواهد داشت. از آنجایی که اقتصاد چین در ۲۰ سال گذشته به ۱۶ هزار میلیارد دلار رسیده است، وابستگی آن به تجارت با سایر کشور‌ها برای رفاه اقتصادی کاهش یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
زمان افول آمریکافرارسیده است
United States of America
ناشناس
۰۸:۳۳ ۰۲ فروردين ۱۴۰۱
همه دنیا باید علیه آمریکا متحد بشن والا هر روز یه اوکراین برا همه درست میکنه
آخرین اخبار