«اورست غارهای جهان» در کرمانشاه

غار پرآو به اورست غار‌های جهان شهرت یافته است. این اسم در سال ۱۹۷۱ و توسط انگلیسی‌ها به آن داده شده است. مخوفترین غار ایران و دومین غار سخت جهان از دیگر القاب غار پرآو در استان کرمانشاه است.

غار پَراو یا غار پَرو (به معنی پرآب) نام غاری است در ارتفاع ۳۰۵۰ متری کوه پراو، در دوازده کیلومتری شمال‌شرق شهر کرمانشاه که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پراو قرار دارد.

این غار در ۳۰۰ متری پایین قله شیخ علیخان یا قله پراو قرار دارد. در زمان کشف این غار در بیش از ۴۰ سال پیش، بزرگ‌ترین غار عمودی دنیا بوده‌است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن اطلاق کرده‌اند.

این غار خوفناک به ژرفای ۷۲۵.۵ متر و طول ۱۴۵۴ در هیبت و بلندی، به اورست غارهای جهان شهرت دارد این در حالی است که مجموعه غارهای فلینت ماموت در آمریکا با ۲۹۰ کیلومتر و غار هولوخ در سوئیس با ۱۲۰ کیلومتر و غار پچرا در شوروی با ۱۰۴ کیلومتر ازجمله طولانی‌ترین غارهای جهان به شمار می‌آیند.

پرآو، سینه پررمزوراز زاگرس است که آوازه آن در حدود سال ۱۹۷۰ در جهان پیچید و به‌این‌ترتیب گوی سبقت از غارهای عمودی جهان ربود و به اورست غارها مشهور شد، غار پرآو در لیست آثار طبیعی ملی قرار گرفته است.

این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایران به ثبت رسید. البته امروزه غارهای عمیق بسیاری در جهان یافت شده‌اند که بسیار عمیق‌تر از غار پرو هستند و غار پرو را در لیست عمیق‌ترین غارهای جهان تا رتبه ۲۲۱ پایین آورده‌اند.

یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد غار پراو وجود دهانه آن در ارتفاع سه‌هزار متری از سطح دریا است که این بالاترین سطح در بین تمام غارهای دنیا می‌باشد.

این غار در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان محیط زیست بعنوان اثر طبیعی ملی جهت حفاظت ویژه ثبت شد. بعلاوه در ۲۰ بهمن ۱۳۸۹ توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره ۹۸ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

 

برچسب ها: نوروز1401 ، گردشگری ، تفریحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار