مرگ خاموش در کمین مسافران

مسمومیت ۳۶ مسافر نوروزی در استان فارس

رییس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی فارس از مسمومیت ۳۶ نفر در نوروز امسال در استان فارس خبر داد.

محمدجواد مرادیان گفت: نیرو‌های اورژانس فارس از ۲۵ اسفند ماه ۱۴۰۰ تا هفتم فروردین ۱۴۰۱ به ۳۶ نفر از هم استانی‌ها و مسافران نوروزی که دچار مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن شده بودند امدادرسانی کرده اند و برخی از بیماران به دلیل وخامت حال در بیمارستان بستری شده اند.

او گفت: مونوکسیدکربن گازی بی بو و بیرنگ است که با انتشار در فضا‌های بسته و تداوم تنفس آن فرد دچار مسمومیت می‌شود و ضعف، بی حالی، سردرد و حالت تهوع اولین نشانه‌های مسمومیت با این گاز است.

بهگفته مرادیان، چنانچه فرد در این مرحله متوجه خطر شود، می‌تواند از پیشرفت مسمومیت جلوگیری کند، اما از آنجا که علایم اولیه مسمومیت با مونوکسید کربن با سردرد آغاز می‌شود و به سرماخوردگی شباهت دارد، ممکن است فرد به آن توجه نکند و حتی تصمیم به استراحت در بستر بگیرد که بسیار خطرناک است، بنابراین لازم است نشانه‌های اولیه گاز گرفتگی را جدی بگیریم و ضمن باز کردن درب و پنجره ها، سیستم گرمایشی را بررسی کنیم.

رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز هم گفت: استفاده از وسایل گازسوز در چادر‌های مسافرتی مهمترین عامل مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن در تعطیلات نوروز است.

محمدهادی قانع گفت: برای کاهش خطر مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن، نیرو‌های آتش نشانی به صورت شبانه روزی در پارک‌ها و مراکز اسکان مسافران نوروزی مستقر هستند.

به گفته او، از آغاز سفر‌های نوروزی تاکنون، آتش نشانان با گشت زنی و اقدام به موقع جان ۴۸ نفر از هموطنان که به دلیل روشن کردن پیک نیک یا ذغال در چادر مسافرتی دچار گازگرفتگی شده بودند را از مرگ نجات داده اند.

او به کاهش دما در روز‌های اخیر به مسافران نوروزی که در اقامتگاه ها، سالن‌ها و چادر‌های مسافرتی اسکان یافته‌اند، اشاره کرد و توصیه کرد به جای استفاده از وسایل گرمایشی ناایمن در فضای اسکان از پتو و لباس گرم اضافه استفاده کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.