ضرورت بومی‌سازی طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری، بر ضرورت بومی‌سازی طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار تأکید کرد.

آقای حسین میرزایی در نشست هماهنگی طرح توانمندسازی و تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار چهارمحال و بختیاری گفت: علاوه بر بررسی کمبود‌ها و آسیب‌ها و ارائه راهکار برای رفع آن‌ها، شناسایی نیرو‌های انسانی مستعد در این محلات نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

دستگاه‌های اجرایی و خدماتی هرکدام اقدامات مختلفی را در گذشته در مناطق کمتر برخوردار انجام داده‌اند که در حال حاضر لازم است با توجه به ابلاغ طرح جدید، شرایط برای هم‌افزایی و همیاری بیشتر فراهم‌شده و امور کاری از پراکندگی خارج شود.

پیش از این عمده تمرکز در اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی و ارائه خدمات در مناطق کمتر برخوردار مربوط به شناسایی نقاط ضعف و رفع آسیب‌ها بوده است.


بیشتر بخوانید


علاوه بر ادامه این روند، بررسی توانمندی‌های موجود به‌ویژه شناسایی نیرو‌های انسانی با استعداد در این محلات نیز باید مورد توجه متولیان قرار گیرد چرا که به طور معمول نیرو‌های قابلی از نظر علمی و ورزشی در این مناطق حضور دارند که شناسایی آنان و فراهم کردن زمینه رشد و تربیت آنان می‌تواند در بهبود فضای این محلات در آینده نیز اثرات مثبتی بر جای بگذارد.

بسیاری از امور اجرایی دستگاه‌ها برای خدمت به اقشار مختلف از وظایف ذاتی آن‌ها به شمار می‌رود، اما اینکه قشر محروم جامعه در صدر توجه ویژه قرار گیرند نیاز به تمهیدات خاص و برنامه‌ریزی مطلوب‌تری دارد و باید آن را یک امر جهادی در نظر داشت.

برای اجرای هر چه بهتر طرح توانمندسازی تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار می‌توان به ۲ شیوه متفاوت عمل کرد به‌گونه‌ای که برای هریک از ۱۷ محله تعریف شده در این طرح، یک دستگاه اجرایی، متولی و محور اصلی قرار گیرد و در ادامه دیگر دستگاه‌ها با همراهی آن دستگاه به ارائه خدمت بپردازند.

ورود همزمان تمام دستگاه‌ها بر اساس شرح وظایف به محلات و ارائه گزارش مستمر از اقدامات برای افزایش اثرگذاری امور در بهبود وضعیت محله راهکار اجرایی دوم در این طرح است، دستگاه‌های اجرایی در یک هفته آینده، نظرات و پیشنهاد‌های خود را در راستای بهبود، تسریع در اجرا و موثر واقع شدن اقدامات و اهداف این طرح به استانداری ارائه کنند.

به ظرفیت‌های مردمی در اجرای طرح توانمندسازی تحول اجتماع‌محور محلات کمتر برخوردار توجه و در این زمینه از توان نخبگان، سازمان‌های مردم‌نهاد و افراد فعال به ویژه ظرفیت روحانیون و معتمدین محلی نیز در خدمت‌رسانی به محرومین استفاده شود.

به کارگیری ظرفیت بسیج و سازمان فنی و حرفه‌ای نیز می‌تواند در اجرای طرح و همچنین ایجاد فرصت‌های اشتغال کمک موثری داشته باشد چرا که توسعه مشاغل خانگی به شدت در بهبود وضعیت محلات کارساز خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.