فاطمی امین:

برای صنعت خودرو برنامه ۲ ساله داریم

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برنامه‌ای ۲ ساله با ۹ پروژه برای صنعت خودرو تدوین شده است.

آقای فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت و گویی تلویزیونی نکاتی را مطرح کرد.

سوال: آیا قبل از اینکه وزیر شوید فکر وزیر شدن را داشتید؟

آقای فاطمی امین گفت: من برای وزیر شدن برنامه ریزی نکردم. مسیر شغلی من این گونه است که یک تحولی در ساز و کار کشور ایجاد کنیم تا ظرفیت کشور را نشان دهیم.

سوال: شما چه صنعت و مهارتی را حرفه‌ای انجام می‌دهید؟

آقای فاطمی امین گفت: تخصص من بیشتر مدیریتی، برنامه ریزی و استقرار سیستم‌ها است البته رشته تحصیلی من در دوره کارشناسی الکترونیک بود و خودم یک شرکت داشتم و مشکلاتی وجود داشت  و بیشتر تخصص من مدیریت در سطح ملی است. اما تجربه کار هلدینگی را نیز دارم.

سوال: طرح درج قیمت کالا‌ها آغاز شده اجرای این طرح را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آقای فاطمی امین گفت: این یک پروژه ۸ ماهه هست و اکنون در ماه چهارم قرار داریم و تا کنون نیمی از راه مانده است. در این نصف راه بخش کوچکی از کالا‌ها شامل این طرح شدند، اما یک سازوکاری ایجاد شده که قیمت را تولیدکنندگان در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و اگر تغییری ایجاد شود جلوی آن را خواهیم گرفت.

در کل یعنی از سرمنشا جلوی افسار گسیختگی قیمت‌ها را خواهیم گرفت فاصله قیمت تولیدکننده تا مصرف کننده حداکثر می‌تواند ۳۰ درصد باشد و همه مردم می‌توانند آن را کنترل کنند. این یک ابزار جدید حکمرانی است. طبق قانون ۱۵ نظام صنفی تمام فروشندگان موظف هستند که قیمت مصرف کننده را روی قفسه درج کنند و تولیدکنندگان باید قیمت را شفاف کنند.

از مردم تقاضای کمک داریم که مطالبه داشته باشند و مثل یک بازرس عمل کنند.

سوال:مهم‌ترین چالش پیش روی صنعت و تجارت چیست؟

آقای فاطمی امین گفت: در ۴ حوزه چالش داریم اولین اولویت‌ این که باید به چه سمت رویم البته این برای ما مشخص است. شفاف شدن اولویت‌ها کمک به هدفمند شدن منابع می‌کند. چالش دوم قواعد است و بهم ریختگی در قوانین داریم. چالش سوم این که تسهیل درست صورت نمی‌گیرد باید به شاگرد زرنگ‌ها هم توجه شود و آخرین مورد نظارت است اگر این چهار مورد صورت گیرد کسب و کار ایرانی ظرفیت حرکت را پیدا خواهد کرد.

سوال:طرح واگذاری معادن به کجا رسید؟

آقای فاطمی امین گفت: حدود ۱۰ هزار معدن داریم تعداد نیمی از آن‌ها تعطیل است، اما عمدتا معادن کوچک هستند در حوزه معادن چند اشکال جدی وجود دارد، اولین آن شناسایی است خیلی از داشته‌های خود آگاه نیستم یک پروژه نقشه برداری زمینی در حال انجام است که کمک کننده خواهد بود، مشکلاتی در حوزه بهره برداری داریم و مهم‌تر از آن فرآوری است.

سوال:برنامه شما برای صنعت پرحاشیه خودرو چیست؟

آقای فاطمی امین گفت: مسائل این صنعت مشخص است. یک برنامه ۲ ساله با ۹ پروژه برای این صنعت وجود دارد که به ترتیب در حال انجام است یکی از این کار‌ها اصلاح ارتباط بین خودروساز با قطعه ساز است، واگذاری خودرو ساز‌ها مورد بعدی این پروژه است در سال ۱۴۰۱ تغییرات برای مردم ملموس خواهد شد. چیزی که وجود دارد این است که خودر‌وهایی که تولید می‌شوند به لحاظ قیمتی فاصله زیادی با درآمد مردم دارند چقدر از مردم می‌توانند خودرو یک میلیارد تومانی خریداری کنند، ما یک اشتباه راهبردی داشتیم آن نیز این بود که به توسعه محصول فکر نکردیم باید یک یا دو خودرو اقتصادی با قیمت ۶ هزار دلار با تیراژ مناسب تولید شود.

سوال: وضعیت لوازم خانگی و در کل این صنعت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آقای فاطمی امین گفت: اعتقاد دارم باید در هر بخشی هم صادر کننده و هم وارد کننده باشیم، حداکثر ۲۰ درصد واردات و حداقل ۲۰ درصد صادر باید داشته باشیم این موضوع کمک به ارتباط ما با دنیا می‌کند. فناوری را به روز می‌کند و مزیت‌های دیگری دارد هر شرکتی که در یک دوره زمانی به اقتصاد کشور ما آسیبی زده است، بازگشت آن به ایران به آسانی نخواهد بود و باید جبران کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی اکبر آرامی
۰۲:۰۲ ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
بی خاصیت و نفوذی خودرو سازها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۴ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
این همه به مردم ظلم نکنید . قیمت واقعی خودرو این نیست ! بزرگ گران فروشها خود شما هستید ! مردم را به حصار کشیده اید ! در خرید یک خودرو مانده ایم .قدرت خرید لوازم خانگی را نداریم .جاده ی درست و حسابی نداریم . مردم در جا ده ها می میرند .وضعیت به این منوال پیش رود . مردم از گرسنگی خواهند مرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۰۹ فروردين ۱۴۰۱
بعد از دوسال هم وعده ی دوسال دیگه رو میدی بعد هم بای بای
آخرین اخبار