نگرانی ترکیه از پیامد‌های مین‌های رها شده در دریای سیاه

احتمال رسیدن مین‌های دریایی به سواحل ترکیه که ارتش اوکراین آن‌ها را در دریای سیاه رها کرده، مقامات آنکارا را نگران کرده است.

خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه از آماده باش مین روب‌ها و هواپیما‌های گشت زنی دریایی این کشور خبر داد، زیرا خطر رسیدن مین‌های دریایی به سواحل ترکیه و تنگه بسفر وجود دارد.

خبرنگار شبکه روسیا الیوم در گزارشی گفت: در ساحل تنگه بسفر در دریای سیاه، آنچه بر روی آب دیده می‌شود، هشدار‌های چند هفته پیش روسیه را ثابت می‌کند که کی‌یف را به انداختن صد‌ها مین دریایی در دریای سیاه متهم کرد. بعضی از این مین ها، تنگه‌ها و آب‌های منطقه‌ای بلغارستان و رومانی را تهدید می‌کند.

خطر مین‌های دریایی محدود به کشور‌های ساحلی دریای سیاه نیست و پیامد‌های آن ممکن است دامنگیر اقتصاد جهانی شود، در حالی که اقتصاد جهانی هم اکنون هم تحت تاثیر بحران اوکراین و تحریم‌های غرب بر روسیه قرار دارد. اضافه شدن احتمال بسته شدن دو تنگه بسفر و داردانل می‌تواند این پیامد‌ها را گسترش دهد. مین دریایی کشف شده در تنگه بسفر پس از چند ساعت توقف تردد کشتی‌ها در آن، خنثی شد.

عرفان الطی قارداشلار، روزنامه نگار ترکیه‌ای گفت: سخن از صد‌ها مین دریایی در دریای سیاه است که پنج یا شش مین به سواحل ترکیه رسیده است و احتمال افزایش تعداد آن وجود دارد. این موضوع، شرکت‌های کشتیرانی بین المللی را نگران کرده است و باید برنامه مشترک برای خنثی سازی این مین‌ها به منظور جلوگیری از وقوع حوادث، اجرا شود.

طبیعی است که مین‌های دریایی آنکارا را نگران کند و ترکیه تلاش می‌کند با کشور‌های ساحل دریای سیاه برای مقابله با خطر رسیدن مین‌ها از سواحل اوکراین، مقابله کند.

خطر مین‌ها با پایان جنگ در اوکراین پایان نخواهد یافت و جریان‌های دریایی، مسیر مین‌ها را مشخص می‌کند. ترکیه برای مقابله با این مین ها، به همکاری با کشور‌های ساحل دریای سیاه نیاز دارد.

برچسب ها: مین ، جنگ اوکراین ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۰ فروردين ۱۴۰۱
اوکراینی = داعشی
آخرین اخبار