عملیات مرمت اثر تاریخی دیوار آجری دوران قاجار در شاهین‌دژ آغاز شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهین‌دژ گفت: عملیات مرمت و بازسازی اثر تاریخی دیوار آجری ساختمان افشار متعلق به دوران قاجاریه در راستای جلوگیری از ریزش آن آغاز شد.

رقیه حسن‌پور گفت: مرمت بنای تاریخی دیوار آجری ساختمان افشار واقع در خیابان امام (ره) این شهرستان که احتمال ریزش و خطر برای شهروندان و کسبه بازار داشت با دستور فرماندار و هماهنگی با اداره کل و کارشناسان در دستور کار قرار گرفت.

حسن پور با بیان اینکه بازسازی این بنای تاریخی یکی از مطالبات اصلی شهروندان در حوزه میراث فرهنگی بود، گفت: در این بازسازی آجر‌های نمای دیوار به صورت کدگذاری برداشته و سپس با مقاوم سازی دوباره بازسازی خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهین‌دژ برای این عملیات در فاز اول ۲.۵ میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است، گفت: این نمای آجری منحصر به فرد با تزئینات آجرکاری بسیار زیبا در داخل شهر بوده که متعلق به دوره اواخر قاجاریه بوده و همزمان با حمام تاریخی قپان این شهرستان احداث شده است.

حسن پور می گوید: امسال در کنار بهسازی این دیوار حدود ۱.۵ میلیارد ریال هم برای بازسازی حمام تاریخی قپان در راستای رطوبت زدایی و مقاوم سازی سازه آن در نظر گرفته شده که با اجرای آن مرمت بخش عمده اثر به پایان خواهد رسید.

او گفت: حمام قپان جز آثار ملی ثبت شده بوده که تا دهه ۷۰ مشغول به فعالیت بوده، ولی از اوایل این دهه به صورت راکد درآمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.