خودنمایی میش مرغ در نمایشگاه نوروزی بوکان

در قالب طرح حفاظت مشارکتی میش مرغ؛ با حضور دوستداران محیط زیست نمایشگاه نوروزی میش مرغ در بوکان دایر شده است.

کانون گردشگران طبیعت ایران و انجمن ژینبانان بوکان با همکاری اداره حفاظت محیط زیست بوکان، شهرداری و اداره میراث فرهنگی بوکان در راستای اجرای طرح حفاظت از میش مرغ، با برپایی غرفه‌ای در موزه مفاخر شهر بوکان نسبت به اطلاع‌رسانی به شهروندان و گردشگران نوروزی اقدام کرده اند.

این نمایشگاه بخشی از طرح حفاظت مشارکتی میش مرغ است که با حمایت دفتر کمک‌های کوچک سازمان ملل متحد sgp از دو سال پیش کلید خورده است.

در این نمایشگاه ضمن معرفی گونه میش مرغ، محصولات فرهنگی به منظور طرح ایده و تشویق جامعه محلی به تولید چنین محصولاتی، عرضه می‌شود.

در اجرای طرح حفاظت مشارکتی از میش مرغ، جامعه محلی به ویژه کشاورزان، کمباین‌داران و دامداران تحت آموزش قرار گرفتند و در این گام از پروژه به همت اعضای انجمن محلی ژینبانان بوکان و دوستداران محیط زیست، غرفه‌ای جهت معرفی دستاورد‌های پروژه و نقش جامعه محلی در حفاظت از گونه به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود.

تولید محصولات با برند میش‌مرغ علاوه بر آشنایی بیشتر با این گونه در خطر انقراض و فرهنگ‌سازی محیط زیست، می‌تواند بستری برای ایجاد درآمد برای جامعه محلی و حفاظت پایدار باشد.

میش مرغ، گونه نادری از پرندگان است که در آذربایجان غربی زیست می‌کند و به عنوان بزرگترین و سنگین وزن ترین پرنده ایران شناخته می شود.

این پرنده نادر، شباهت زیادی به بوقلمون دارد و طول بدن آن به یک متر و وزنش به بیش از ۱۵ کیلوگرم می‌رسد.

میش مرغ دارای گردن و پا‌های کشیده و پر‌های رنگارنگ است. هم اکنون دشت سوتاو بوکان مهم‌ترین زیستگاه پرنده میش‌مرغ در کشور است. این مکان به دلیل شرایط مطلوب و منحصر بفرد خود به مهم‌ترین زیستگاه پرنده نادر میش‌مرغ در سطح کشور تبدیل شده‌است. دشت‌های سر سبز و گسترده، کشت زارها، مراتع بدون درخت، مزارع دیمی تنها جایی است که می‌توان گله‌هایی از این پرنده سنگین وزن رادر آنجا مشاهده کرد.

این نمایشگاه تا پانزدهم فروردین ماه در موزه مفاخر فرهنگی و هنری شهر بوکان پذیرای علاقمندان است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.