انتخاب پژوهشگر بوکانی به عنوان نماینده ایران در تدوین برنامه حفاظت از میش مرغ آسیا

سرپرست فرمانداری بوکان از انتخاب یک پژوهشگر بوکانی به عنوان نماینده ایران در تدوین برنامه جامع حفاظت از میش مرغ آسیا خبرداد.

لقمان خسروپور سرپرست فرمانداری بوکان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: رحیم عبدالکریمی پژوهشگر حوزه محیط زیست و رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان به عنوان نماینده ایران در تدوین برنامه جامع حفاظت از میش مرغ آسیا انتخاب شد.

او افزود: هدف از این برنامه، مطالعات جمعیتی، اکولوژیکی و مدیریت زیستگاه این گونه می‌باشد که برای جلوگیری از انقراض پرنده کمیاب میش مرغ از طرف گروه متخصصان بوستارد IUCN مدیریت می‌شود.

رحیم عبدالکریمی رئیس اداره حفاظت محیط زیست بوکان نیز در گفتگو خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، گفت: در ایران وضعیت پرنده میش مرغ به نسبت دیگر کشور‌های خاستگاه این گونه به شدت بحرانی بوده و بر اساس آخرین رکورد‌ها تنها ۳۰ تا ۴۰ فرد از این گونه با ارزش در ایران باقیمانده که بیش از ۹۰ درصد جمعیت آن در زیستگاه‌های شهرستان بوکان زاد و ولد می‌کنند.

او تصریح کرد: میش مرغ در حال حاضر نماد محیط زیست استان آذربایجان غربی می‌باشد که متاسفانه علیرغم دغدغه فعالان محیط زیست و وعده مسئولان در سال‌های گذشته، مرکز تحقیقات میش مرغ در پلان راهبردی سازمان محیط زیست تعریف نشده و گام‌های موثر در راستای برنامه حفاظتی این گونه با ارزش برداشته نشده است.

میش مرغ (چێرگ) از راسته درسانان، خانواده هوبره، از جنس «Otis» و جزء بزرگترین پرندگان گیاه خوار به شمار می‌رود که با جثه بزرگ و بال‌های کشیده و پرتوان، سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان لقب گرفته است؛ این پرنده در حال حاضر با درجه حفاظتی آسیب پذیر در لیست سرخ (IUCN) قرار دارد.
 
دشت «سوتاو» یک پهنه تپه ماهوری به وسعت ۴۰۰ هکتار را در روستای حمامیان از توابع بوکان شامل می‌شود و سالانه پذیرای ۲۰ تا ۲۵ قطعه از این ‌نوع پرنده نادر است. این منطقه از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی به عنوان پناهگاه میش مرغ اعلام شده ‌است.
 
انتهای پیام/م
 

برنامه جامع حفاظت از میش مرغ تدوین می شود

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.