ترکیه پس از ۹ سال به مصر سفیر می‌فرستد

تصمیم آنکارا برای تعیین سفیر در قاهره، پایتخت مصر پس از چندین دور تعامل دیپلماتیک برای ترمیم روابط گسسته بین دو کشور صورت گرفته است.

دو مقام ترکیه‌ای آگاه به میدل ایست آی گفته اند که ترکیه تصمیم گرفته سفیر جدیدی در قاهره منصوب کند تا پست دیپلماتیکی را که نزدیک به ۹ سال خالی مانده بود، پر کند.

این مقامات گفتند که سفیر جدید، «صالح موتلو سن»، نماینده سابق ترکیه در سازمان همکاری اسلامی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ خواهد بود. به گفته این مقامات مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه به سفیر جدید در مورد این منصب اطلاع داده است، زیرا آنکارا اکنون به دنبال گرفتن تاییدیه از دولت مصر است.

ترکیه و مصر به دنبال اصلاح روابط خود هستند که مدت‌ها از هم گسسته بود. پس از آنکه آنکارا از به رسمیت شناختن «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر به عنوان رهبر قانونی این کشور پس از کودتای سال ۲۰۱۳ سر باز زد، روابط دو کشور سرد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از منتقدان «السیسی» بوده و او را به نقض حقوق بشر در خصوص رهبران و اعضای اخوان‌المسلمین متهم کرده است. کمی بعد، شکاف در روابط دو کشور با حمایت مصر و ترکیه از طرف‌های متضاد در مناقشه لیبی عمیق‌تر نیز شد. اما ترکیه که در تلاش است روابط خود را با مصر اصلاح کند، سال گذشته رای وتوی مخالف همکاری مصر با ائتلاف ناتو را لغو کرد. همچنین ترکیه به پخش برنامه‌های سیاسی توسط شبکه‌های تلویزیونی مخالف مصر که در در استانبول مستقر بودند، پایان داده است.

سال گذشته، ترکیه و مصر دو دور گفتگو با هدف بهبود روابط برگزار کردند.

ترکیه اخیرا در تلاش است در راستای بهبود روابط اقتصادی، همکاری با بسیاری از کشور‌هایی که تا پیش از این منتقد سیاست‌های آن بود را از سر بگیرد. اخیرا مرکز آمار ترکیه اعلام کرده رکورد بیست ساله تورم در این کشور شکسته شده و تورم به ۶۰ درصد رسیده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار