شروع عملیات مبارزه شیمیایی با آفت سن غلات

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان گفت:عملیات مبارزه شیمیایی با آفت سن غلات آغاز شده و مبارزه اصولی و به موقع با این آفت ضروری است.

شهرام پیشه ور گفت: تولید گندم به عنوان یک محصول راهبردی اهمیت دارد و سن غلات نقش بسزایی در کاهش عملکرد و کیفیت گندم دارد بنابراین لازم است کشاورزان به موقع و به‌صورت اصولی با آفت مذکور مبارزه کنند. 

سن غلات از مهمترين آفات گندم و جو است. اين آفت با تغذيه از گندم و جو در مراحل مختلف رويشی موجب كاهش عملكرد (خسارت كمی) و از بين بردن خاصيت نانوايی (کاهش کیفیت آرد تولیدی از گندم) می شود، خسارت مربوط به سن معمولی گندم تاریخچه بسیار طولانی دارد و اکنون مساله گیاه پزشکی ایران محسوب می شود. 

او گفت: همکاری و مشارکت حداکثری کشاورزان عزیز در از بین بردن این آفت و تولید محصول خوب و با کیفیت امری بسیار ضروری است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان همدان گفت به همین دلیل عملیات پایش و رصد مزارع جهت تعیین میزان و زمان مبارزه توسط کارشناسان ازنیمه دوم اسفند ۱۴۰۰ شروع شده است.

طول حشره کامل سن ۸ تا ۱۲  و عرض آن ۵ تا ۸  ميليمتر است و علت اصلي دامنه نسبتا وسيع تغييرات در اندازه حشره کامل شيوه زندگی آفت است.

پیشه ور گفت: نخستین ریزش سن در شهرستان‌های جنوبی استان بوده است و تاکنون در سطح ۴ هزار و ۵۳۷ هکتار مبارزه با این آفت انجام شده است که از این میزان  ۳ هزار و ۵۲۰ هکتار در مزارع گندم و ۱۰۱۷ هکتار هم در مزارع جو بوده است.

امسال در استان همدان  ۴۳۷ هزار هکتار از زمین های کشاورزی به کشت گندم و  ۱۴۴ هزار هکتار هم به کشت جو اختصاص یافته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.