معطلی ۱۵ ساله و امید به حرکت قطار کرج در دولت سیزدهم

خط ۲ قطار شهری نخستین طرح عمرانی کرج سال ۱۳۸۵ کلید خورد، طرحی که با وجود ترسیم چشم انداز پنج ساله برای آن با گذشت ۱۵ سال هنوز در نیمه راه است.

طرح خط ۲ قطار شهری کرج پس از آن در این کلانشهر آغاز شد که بین سال‌های ۷۹ تا ۸۳ خط ریلی متروی صادقیه به میدان شهید سلطانی و گلشهر کرج رسید.

افتتاح خط ریلی صادقیه – کرج در واقع سرآغازی برای ترسیم پنج خط ریلی دیگر در این کلانشهر شد، اما فقط تاکنون خط یک آن در امتداد متروی صادقیه به گلشهر و هشتگرد البرز توسط سازمان قطار شهری تهران متصل و فعال شده است.

در این میان مسئولان شهری و فرمانداری کرج تا قبل از تشکیل البرز عملیات احداث خط ۲ قطار شهری کرج را به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه در سال ۸۵ آغاز کردند که قرار شد بخشی از اعتبارات توسط دولت و بخش دیگر از منابع شهری کرج تامین شود.

معطلی ۱۵ ساله و امید به حرکت قطار کرج در دولت سیزدهم

طبق بررسی ها، اجرای این طرح از همان روز‌های اول با چالش‌های مختلفی از جمله محدودیت منابع اعتباری و اختلاف بین کارفرما و شرکت پیمانکاری طرح خود را نشان داد تا جایی که این طرح بار‌ها تعطیل و متوقف شده است.

در تعریف خط ۲ قطار شهری کرج آمده است که این خط می‌بایست کمالشهر در غرب کرج را با عبور از شهر کرج به شهرستان‌های ملارد و شهریار استان تهران متصل کند ضمن آن که کاهش ترافیک و آلودگی هوا و رفت وآمد آسان و کم هزینه مردم از مزایای آن برشمرده شده است.

تفاوت اجرای خط ریلی صادقیه – شهید سلطانی و گلشهر کرج با خط ۲ قطار شهری کرج در این است خط نخست بخش عمده آن روی زمین بوده و با استفاده از اعتبارات کلانشهر تهران به ثمر رسیده است.

براساس گزارش مدیریت شهری کرج تاکنون از ۲۷ کیلومتر تونل خط ۲ قطار شهری کرج، ۱۵ کیلومتر آن بین دانشگاه خوارزمی در غرب کرج و میدان شهید سلطانی در جنوب شرقی این کلانشهر حفاری شده است.

معطلی ۱۵ ساله و امید به حرکت قطار کرج در دولت سیزدهم

اکنون قطعه نخست این خط بین ایستگاه گلشهر و چهار راه طالقانی کرج به طول ۶.۵ کیلومتر در دست تکمیل است که پیشرفت فیزیکی این قطعه حدود ۹۰ درصد می‌باشد.

۲ رام قطار برای خط ۲ قطار شهری کرج در اوایل دهه ۹۰ خریداری شد که اکنون در ایستگاه لوکوموتیو سازی فردیس استان البرز نگهداری می‌شوند.

آن طور که مسئولان امور شهری کرج می‌گویند: تاکنون حدود ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار صرف خط ۲ متروی کرج شده، اما تکمیل آن به بیش از سه هزار میلیارد تومان اعتبار دیگر نیاز دارد.

بنا به گفته برخی مسوولان شهری و اجرایی استان البرز تکمیل این طرح نقش کلیدی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد ضمن آن که می‌تواند یکی از طرح های اثرگذار در زمینه پدافند غیر عامل محسوب شود.

راه اندازی قطار شهری کرج نگاه ویژه دولت را می‌طلبد

استاندار البرز می‌گوید: تامین اعتبار برای راه اندازی قطار شهری کرج در توان شهرداری نیست از این رو باید منابع ویژه‌ای برای این امر با کمک دولت پیش بینی شود.

آقای  عبداللهی به تازگی در بازدید از روند پیشرفت طرح قطار شهری کرج، گفت: طولانی شدن زمان تکمیل این طرح با افزایش قیمت‌ها همراه شده و کار را دشوار کرده است.

او گفت: در شرایط کنونی راه اندازی هر کیلومتر مترو یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد؛ براین اساس تمام مسئولان مربوطه و پیمانکاران دخیل در طرح قطار شهری کرج باید دست به دست هم دهند تا با پیگیری‌های مجدانه و تلاش شبانه روزی این مطالبه مردمی را به سرانجام برسانند.

آقای عبداللهی گفت: اطمینان دارم بهره برداری از قطار شهری کرج در آینده نزدیک محقق خواهد شد.

اکنون خط یک قطار شهری کرج در امتداد خط ریلی صادقیه تهران - کرج بین میدان شهید سلطانی کرج تا شهر جدید هشتگرد فعال است و روزانه حدود ۲۵۰ هزار مسافر در این خط جابه جا می‌شود.

طبق برنامه قرار است قطعه نخست خط ۲ قطار شهری کرج بین گلشهر - چهار راه طالقانی کرج به طول ۶.۵ کیلومتر تکمیل و در آینده نزدیک به بهره برداری برسد.

معطلی ۱۵ ساله و امید به حرکت قطار کرج در دولت سیزدهم

مردم کلانشهر کرج انتظار دارند با حمایت مالی و نظارت دولت مردمی سیزدهم تمام قطعات خط ۲ قطار شهری این کلانشهر در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد ضمن آن که اقدام مناسب برای ساخت پنج خط دیگربه عمل آید.

کلانشهر کرج حدود ۲ میلیون نفر جمعیت دارد.

استان البرز با جمعیتی حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خرداد ماه سال ۸۹ با هفت شهرستان تابعه از استان تهران منفک و به عنوان استان سی و یکم کشور شناخته شد.

رئیس جمهور در قالب نوزدهمین سفر استانی هیات دولت و در سال تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین به منظور بررسی اولویت‌های توسعه بخشی و تصمیم گیری برای رفع مشکلات مردم بعدازظهرامروز پنجشنبه ۱۸ فروردین ماه به البرز سفر می‌کند.

منبع:ایرنا

برچسب ها: قطار شهری ، حمل و نقل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۵ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
سلام...کلی گزارش درباره مترو کرج کار می کنید ، لطفا درباره مترو هشتگرد هم گزارش کار کنید...الان کجا کرج و هشتگرد با مترو متصل هستن؟ بله هستن ولی اگه نبودن بهتر بود... ساعت مترو هشتگرد واقعا نامناسبه و نه دانشجو ها نه کارمند ها هیچکدوم نمی تونن ازش استفاده کنن...کلی خرج کردن ولی حاضر نیستن کامل راه اندازی ش کنن. در نظر داشته باشید این طرح از سال 98 افتتاح شده ولی از همون سال تا الان سرویس دهی ش اصلا خوب نیست(6 صبح تا 14 اونم کلی کند - که این ساعتا به درد هیچ کس نمیخوره.باید از 5 صبح باشه تا حداقل هفتِ شب)