هشدار چین به رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در خصوص سفر به تایوان

پکن سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان را مداخله فاحش در امور داخلی چین دانست و از او خواست تا سفرش به تایپه را لغو کند.

چین روز جمعه از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواست تا سفر تایوان را به تعویق نیندازد بلکه آن را لغو کند. پکن از این سفر به عنوان تحریک بدخواهانه آمریکا نام برد. ابتلای پلوسی به کرونا، نگرانی دیگر پکن درباره این سفر احتمالی است.

به گزارش آناتولی، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین، ضمن آرزوی سلامتی برای پلوسی گفت: «چین اخیراً موضع خود را در مورد سفر پلوسی به تایوان اعلام کرده است. کاری که او باید انجام دهد این است که دیدار را به تعویق نیندازد، بلکه بلافاصله آن را لغو کند.»

سخنگوی وزارت خارجه چین درباره تعلیق روسیه از عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز صحبت کرد و گفت: «چنین موضوع مهمی باید با احتیاط کامل و با رویکردی آرام، عینی، منطقی و بر اساس حقایق بررسی شود.»

ژائو لیجیان هشدار داد که این اقدام به منزله ریختن بنزین در آتش است و برای کاهش تنش‌ها و پیشبرد گفت‌وگو‌های صلح مفید نخواهد بود.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین هم با انتقاد از استاندارد‌های دوگانه آمریکا گفت: «ایالات متحده بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی یک کشور در موضوع اوکراین تأکید می‌کند، اما صراحتاً بر خط قرمز چین در مسئله تایوان چشم‌پوشی می‌کند.»

این مقام چینی دیشب در تماس تلفنی با امانوئل بون، مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به این استاندارد دوگانه واشنگتن اشاره کرد و هشدار داد که چنین اقدامی تحریکی بدخواهانه و مداخله فاحش در امور داخلی چین خواهد بود.

با آغاز درگیری‌ها در اوکراین، مقامات آمریکایی خواستار تقویت دفاعی تایوان شدند و ادعا کردند که چین به زودی می‌تواند به این جزیره خودمختار حمله کند. با این حال، پکن گفته است که این دو وضعیت به هیچ‌وجه شبیه هم نیستند، زیرا تایوان بخشی از چین است.

از ۵ اسفند تاکنون، تقاضای سیاسی واشنگتن برای کمک‌های نظامی بیشتر به تایوان افزایش یافته و سیاستمداران و فرماندهان آمریکایی هشدار داده‌اند که چین می‌تواند از بحران اوکراین برای راه‌اندازی عملیات خود برای بازپس‌گیری تایوان استفاده کند. در مقابل، پکن این اتهامات را محکوم و رد کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
من عاشق جنگم،برم جبهه،تیر اندازی کنم!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۰ فروردين ۱۴۰۱
قشنگ و ارام جهان داره وارد جنگ جهانی میشه
آخرین اخبار