«استرلا»؛ موشکی که جنگنده‌های صهیونیستی را فراری داد

مبارزان مقاوت فلسطین با استفاده از موشک استرلا در مقابله با جنگنده‌های صهیونیستی، رژیم اشغالگر را غافلگیر کردند.

بامداد امروز (سه شنبه) جنگنده‌های صهیونیست با حمله به باریکه غزه مناطقی در نزدیکی خان یونس را بمباران کردند. گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس نیز در مقابل برای اولین بار از موشک روسی «استرلا» برای هدف قرار دادن جنگنده‌های صهیونیستی استفاده کردند که موجب شد جنگنده‌های صهیونیست آسمان غزه را ترک کنند.

عبدالباری عطوان، کارشناس سرشناس جهان عرب در واکنش به این خبر نوشت: « (در نبرد سال ۲۰۱۴) موشک‌های کورنت، تانک مرکاوا را تحقیر کردند و امروز موشک‌های استرلا روسی با هواپیما‌های متجاوز مقابله می‌کنند و حریم هوایی غزه را محافظت می‌کنند. در آینده اتفاقات بزرگتری رخ خواهد داد.»

ویژگی‌های موشک استرلا یا سام

بنابر گزارش‌ سایت‌های نظامی استرلا پدافند موشکی زمین به هوای کوتاه برد ساخت شوروی سابق است. بعد از ساخت استرلا چین و مصر نیز دست به تولید نسخه‌های بومی این موشک زدند. این موشک بر روی هدایت حرارتی موشک با برد ۳۷۰۰ متر و ارتفاع تا ۱۵۰۰ متر با سرعت ۴۳۰ متر بر ثانیه و سر موشک به وزن ۱.۱۵ کیلوگرم کار می‌کند.

این موشک‌ها در شوروی به «۹ کا استرلا ۲» نامیده شده و سازمان ناتو به آن‌ها نام «سام ۷ گرایل» را داد. استرلا یک سامانه با لوله پرتاب و سوخت جامد هدایت شونده است. پرتابگر شامل یک موشک در درون خود و باتری حرارتی استوانه‌ای است.

موشک استرلا دارای سامانه هدایت شونده فروسرخ است. جست‌وجوگر آن در سر موشک قرار داد. زمان قفل جستوجوگر بر روی هدف بین ۴ الی ۶ ثانیه است. این موشک دارای دو پیشرانه است. یکی برای پرتاب موشک از لوله و دیگری حرکت به سوی هدف. 

گردان‌های القسام برای اولین بار با موشک «استرلا» به مصاف صهیونیست‌ها رفتند

صهیونیست‌ها پیام پاسخ محکم مقاومت را دریافت کردند

در پی این اتفاق روزنامه الاخبار در گزارشی تایید کرد با وجود اینکه درگیری در قدس میان فلسطینیان و صهیونیست‌ها رخ داده است، اما غزه به حمایت قدس قد علم کرد. مشخص است که معادله «وحدت میدان‌های فلسطینی، دشمن را نگران می‌کند و بر اساس برآورد‌های اطلاعاتی، رژیم اشغالگر نگران است که درگیری‌ها این رژیم را به سمت رویارویی همه‌جانبه‌ای نکشاند که معادلات جدیدی را به صهیونیست‌ها تحمیل کند.

این روزنامه در این خصوص نوشت: به نظر می‌رسد معادله‌ای که جناح‌های مقاومت از زمان نبرد «شمشیر بیت المقدس» در اردیبهشت ماه پارسال قصد داشتند به دشمنان اشغالگر تحمیل کنند با اتفاقاتی که به تازگی میان مردم فلسطین و گروه‌ها مقاومت آن رخ داد، درحال عملی شدن است.

از بامداد روز جمعه نظامیان و شهرک‌نشینان صهیونیست با یورش به صحن‌های مسجدالاقصی با فلسطینیان درگیر شدند و صدها نفر از مردم روزه‌دار را زخمی و بازداشت کردند. با این وجود مردم معتکف در مسجدالاقصی در مقابل این تجاوزگری ایستادگی کردند. گروه‌های مقاومت فلسطین نیز تایید کردند در صورتیکه صهیونیست‌ها به اقدامات خصمانه خود در قبال مردم قدس و مسجدالاقصی ادامه دهند نبرد «شمشیر قدس۲» شروع خواهد شد.

عملیات شمشیر قدس از دوشنبه ۲۰ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ علیه رژیم صهیونیستی شروع شد و به مدت ۱۲ روز ادامه داشت. دلیل شروع این عملیات نیز حمله صهیونیست‌ها به نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی و تلاش برای اخراج ۵۰۰ فلسطینی از محله شیخ جراح در قدس بود.

تهیه و تنظیم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
انشا الله شاهد ظهور مهدی صاحب زمان خواهیم بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
ان شاء الله ب زودی شاهد ازادی قدس شریف خواهیم بود
آخرین اخبار