مبارزه با کنه‌های دامی همزمان با فصل گرما

رئیس اداره دامپزشکی فهرج گفت: برای مقابله با کنه ها طرحی با عنوان مبارزه با انگل‌های خارجی به همت دامپزشکی انجام می‌شود.


 بمان دشتی،گفت: انواع کنه، جرب، شپش، انواع مگس‌ها و لارو از عوامل اصلی بیماری‌های انگلی هستند.

او می‌گوید: این انگل‌ها با کاهش بازدهی دام‌ها به علت ایجاد بیماری‌های پوستی، کم خونی، لاغری و کاهش رشد دام‌ها، انتقال عوامل بیماری زا مانند بابزیوز و تیلریوز در گوسفند و گاو به صنعت دامپروری خسارت وارد می‌کنند.

رئیس اداره دامپزشکی فهرج گفت: در اثر تغذیه کنه از دام ها، حیوانات مبتلا کم اشتها، ضعیف، لاغر و دچار کم خونی می شوند و تولید شیر، گوشت و پشم در آن‌ها کاهش می‌یابد و همچنین موجب وارد شدن صدمات بسیاری به بدن و پوست دام در اثر خاراندن، مالش بدن به در و دیوار و گاز گرفتن پوست می‌شود.

بمان دشتی می‌گوید: در ارتباط با کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ناشی از انگل‌های خارجی استفاده از انواع سموم رایج توصیه می‌شود و همچنین اقداماتی مانند تمیز نگه داشتن محیط دامداری و سطح بدن دام‌ها به وسیله شستشو، ممنوع کردن چرا در مناطق آلوده، مداوای حیوانات بیمار، انجام واکسیناسیون‌های لازم و ایجاد قرنطینه، تغذیه مناسب و مدیریت صحیح پرورش دام باید مورد توجه دامداران قرار گیرد.

بمان دشتی می گوید: حمام کردن دام‌ها باید در فصل مناسب و در هوای گرم و محیط باز انجام شود و بلافاصله بعد از پشم‌چینی صورت نگیرد.

او گفت: حیوانات خسته، بیمار، ضعیف و کم سن را به علت اینکه امکان دارد زیر دست و پا قرار گیرند و آسیب ببینند نباید حمام کرد.

بمان دشتی می‌گوید: قبل از حمام کردن باید دام را کاملا سیراب کرد تا دام بر اثر تشنگی از آب حمام ننوشد و همچنین بهتر است استحمام دام همزمان با سم پاشی جایگاه دام باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار