تدوین پیش نویس طرح ساماندهی اتباع خارجی در مرکز پژوهش های مجلس ایران

در فرایند تدوین پیش نویش طرح «ساماندهی اتباع خارجی» از تمامی ظرفیت ها از جمله تجارب داخلی و بین المللی استفاده شده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ایران از تدوین پیش نویس طرح ساماندهی اتباع خارجی در مرکز پژوهش‌ها خبر داد و گفت که پیش نویس این طرح با تاکید بر جامعیت، روزآمدی، انسجام وظایف و شفافیت در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها قرار گرفته است.

بابک نگاهداری در گفتگو با ایسنا با تاکید بر ضرورت توجه فراگیر، همه جانبه و چندوجهی به موضوع اتباع خارجی مقیم ایران گفت: موضوع مهاجرت پدیده ای جهانی است که توجه به الزامات و اقتضائات آن به ملاحظه و دغدغه طیف وسیعی از دولت ها تبدیل شده است.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای میزبان مهاجران، در دهه های اخیر پذیرای طیف گسترده‌ای از اتباع کشورهای همسایه بوده و خدمات شایانی را در این حوزه عرضه کرده است. البته که مدیریت متداخل و جزیره‌ای در حوزه‌ اتباع خارجی به دلایل متعددی از قبیل وجود رویکردهای موقتی و کوتاه‌مدت،‌ فقدان راهبرد مشخص و منسجم، روزآمد نبودن قوانین و تزاحم وظایف نهادهای درگیر در کنار تداوم و تشدید بی ثباتی و ناآرامی در برخی از کشورهای همسایه که امواج مهاجرت به سمت ایران را تشدید کرده، موجب شده تا وضعیت کشور در موضوع اتباع خارجی مقیم، چندان مطلوب و بسامان نباشد.

نگاهداری با تاکید بر اینکه مرکز پژوهش ها اهتمام خاصی نسبت به این موضوع دارد گفت: تاکنون طرح‌ها و لوایح متعددی در ارتباط با ساماندهی اتباع خارجی مقیم ایران در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی ارائه شده که همه آنها در مرکز پژوهش‌ها مورد ارزیابی و بررسی کارشناسی قرار گرفته اند.

او گفت: این مرکز در راستای ارزیابی میدانی و علمی وضعیت اتباع خارجی و ارائه پیشنهادهای کارآمد، نشست‌های تخصصی و جلسات متعدد بیش از ۵۰ نشست تخصصی با حضور نهادها و سازمان‌های مرتبط و همچنین مراکز علمی و نخبگان این حوزه برگزار کرده که مجموع این فعالیت ها منجر به تدوین و انتشار چندین گزارش راهبردی و کارشناسی در حوزه مهاجرت و مسایل مرتبط با موضوع اتباع خارجی شده است.

نگاهداری با اشاره به درخواست‌ها و پیگیری‌های کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در ارتباط با این موضوع تاکید کرد: در نتیجه تعامل نزدیک و مستمر کمیسیون با مرکز پژوهشهای مجلس، تدوین پیش نویش طرح «ساماندهی اتباع خارجی» در دستور کار دفتر مطالعات سیاسی این مرکز قرار گرفت. در این فرایند از تمامی ظرفیت ها از جمله تجارب داخلی و بین المللی و نقطه ‌نظرات و دیدگاه های نهادهای متولی این حوزه و نیز نخبگان و اساتید برجسته دانشگاه ها استفاده شده است.

رئیس مرکز پژوهش های مجلس ایران در پایان با تاکید بر آمادگی این مرکز برای ادامه همکاری با مجلس شورای اسلامی جهت پیشبرد و نهایی سازی طرح، اظهار امیدواری کرد که با تدابیر کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها و نمایندگان، مشکلات جاری در حوزه اتباع خارجی از طریق تصویب و اجرای یک قانون کارآمد مرتفع شده و بستر مناسبی برای بهره گیری از ظرفیتهای موجود در این عرصه فراهم شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
این نمایندگان با کمترین آرا حداقلی مردم ایران انتخاب شدن نمیتونن و حق این ندارن ده میلیون افغانی رو با پول بیت المال خدمات بدن هر تصمیم ضد ایرانی بگیرن محکوم هست
افغانها صد سال هست برای نژاد و قبیله خودشون تو کشورشون در حال جنگن ، آوردن اینها تو ایران یعنی جنگ داخلی قبیله ای آوردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱
افغانها که توی کشور خودشان اینقدر توحش نشان می دهند . خدا به ایران و ایرانی رحم کند.
بریزید بیرون این آوارگان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
ایران ارث پدری شما نیست که ببخشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۲ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
نمایندگان به فکر کارگران ایرانی باشند افغانیها موجب
بیکاری مردم فقیر شده اند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیرونشون کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
هزینه این همه افغانی روی دوش مردم فقیر است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
لطفاً از ایران بیرونشون کنید توی هرجا میری پر شده از افغانی.