هشدار پکن به واشنگتن درباره نادیده گرفتن حاکمیت چین

پس از ورود یک ناو آمریکایی به تنگه تایوان، پکن هشدار داد که نادیده گرفتن تمامیت ارضی چین، برای آمریکا هزینه خواهد داشت.

سخنگوی ارتش چین اعلام کرد که آمریکا به طور مکرر اقدامات تحریک‌آمیزی برای ارسال سیگنال‌های اشتباه به نیرو‌های استقلال‌طلب تایوان انجام می‌دهد و عمدا صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان تضعیف می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، روز سه‌شنبه ناو آمریکایی «سمپسون» وارد آب‌های تنگه تایوان شد که این اقدام واشنگتن با مخالفت شدید مقامات چینی مواجه شد.

ناوگان هفتم آمریکا، اقدامات ناو «سمپسون» را به عنوان ترانزیت معمولی در تنگه تایوان و مطابق با قوانین بین‌المللی توصیف کرد و آن را نشان‌دهنده تعهد واشنگتن دانست. در بیانیه‌ای که پس از ورود این ناو به تنگه تایوان اعلام شد، آمده است: «ارتش آمریکا پرواز می‌کند، دریانوردی می‌کند و در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، عملیات انجام می‌دهد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز سه شنبه ضمن ابراز حمایت از این اقدام، در پاسخ به سوالات کمیته روابط خارجی سنا گفت: «دولت بایدن مصمم است مطمئن شود تایوان همه ابزار‌های لازم را برای دفاع از خود در برابر هرگونه تجاوز احتمالی چین در اختیار دارد.»

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ابراز تأسف از سخنان همتای آمریکایی خود گفت: «ایالات متحده اعتراف می‌کند که تایوان بخشی از چین است، اما هنوز در مورد حمله بالقوه چین به تایوان صحبت می‌کند. آیا این تناقض نیست؟ زیرا یک کشور نمی‌تواند به بخشی از قلمرو خود حمله کند.»

ونبین ضمن هشدار به مقامات آمریکایی در خصوص مداخله در امور داخلی چین تأکید کرد: «طرف آمریکایی نباید عزم قوی، اراده و توانایی ۱.۴ میلیارد چینی در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی‌شان را دست کم بگیرد. نادیده گرفتن این اصل، تایوان را به سوی اتفاقات خطرناک سوق خواهد داد و هزینه‌های غیرقابل تحملی برای خود ایالات متحده به همراه خواهد داشت.»

آمریکا در سال‌های اخیر حمایت خود از تایوان را به طرز چشمگیری افزایش داده است. فروش میلیارد‌ها دلار تسلیحات به جزیره و اعزام هیئت‌های عالی‌رتبه از جمله حمایت‌های آمریکا از تایوان و مداخله در امور داخلی کشورهاست. پکن بار‌ها تأکید کرده که تایوان بخش جدایی‌ناپذیر کشور چین است و اعلام استقلال تایپه را به رسمیت نمی‌شناسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
تایوان اگه بخواد مثل اوکراین چماق آمریکا و اهرم فشار رو سر چین بشه باید خودشو برای قتل عام و ویرانی آماده کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
آمریکا = دشمن مرزهای بین المللی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
آمریکا = منشا فتنه در عالم = دشمن صلح و صفا و آرامش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
دقت کنید!روسیه در اوکراین درگیر شد و چین قراره در تایوان درگیر شه!عجیب نیست؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۶ ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
آمریکا = فتنه گر
آخرین اخبار