سخنگوی دولت:

درمان اقتصاد بیمار ایران مهمترین برنامه دولت سیزدهم است

علی بهادری جهرمی گفت: اقتصاد کشور یک اقتصاد بیمار است و مردم سالیان سال است که این بیماری را لمس می کنند.

سخنگوی دولت در برنامه صف اول شبکه خبر گفت: دولت سیزدهم خود را دولت مردم می داند از این رو در اولویت قرار داده که هر اقدامی در کشور رقم می زند مردم را مطلع کند.

به گفته علی بهادری جهرمی اقتصاد ایران اقتصادی بیمار است و مردم سالیان سال است که این بیماری را لمس می کنند؛ ضمن اینکه فشارهای بیرونی نیز بر این بیماری می افزاید به همین جهت مهم ترین برنامه دولت سیزدهم درمان بیماری اقتصاد کشور است.

امروز نیز سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور از لزوم اصلاح روندهای نادرست اقتصادی صحبت کرد و گفت: چه بسا اقتصاد کشور نیازمند جراحی‌های عمیق باشد که تاکید رئیس جمهور انجام آن با کمترین فشار بر مردم است.

دولت اعلام کرده است که سند راهبردها و سیاست‌های بانکی وزارت اقتصاد که یکی از اهداف آن حمایت و تقویت نقش شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد و افزایش سهم بخش واقعی اقتصاد است یکی از مواردی است که با هدف جراحی اقتصاد به مدیران بانک های کشور ابلاغ شده است.

هدایت اعتبار بانکی به بخش مولد ازجمله تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، انضباط مالی، تنوع‌بخشی به شیوه‌های تأمین مالی، بهبود کیفیت رابطه مؤسسات اعتباری با مردم، تسهیل دسترسی تولیدکنندگان و خانوارها به منابع بانکی و تقویت ساختارهای خودتنظیمی و نظارتی در شبکه بانکی از اهداف این بسته ابلاغی وزارت اقتصاد به بانک ها عنوان شده که پنج روز پیش به مدیران بانک‌های سپه، ملی، کشاورزی، مسکن، ملت، تجارت، صادرات، توسعه صادرات، صنعت و معدن، پست‌بانک، توسعه تعاون و رفاه کارگران ابلاغ شد.

از سوی دیگر برای این جراحی حذف اقدام به حذف یارانه های پنهانی مثل ارز ترجیحی اختصاص یافته برای اقلامی مثل آرد  نیز یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای اصلاح روند های نادرست و جراحی اقتصاد است.

سخنگوی دولت در این باره گفت که برنامه دولت در حوزه نان این است که قیمت نان برای تا پایان سال به هیچ‌وجه تغییر نکند و رئیس جمهور هم در جلسه ای شفاف گفتند که هرگز اجازه نخواهم داد قیمت نان تغییر پیدا کند.

این نوع از یارانه زمانی پرداخت می‌شود که دولت بنا به شرایط موجود، تولید انحصاری کالایی را بر عهده گرفته و قیمت آن کالا را هم خودش تعیین کند.

در این شرایط دولت تمایل دارد برای حمایت از مردم قیمت‌ها را پایین نگه دارد و عبارتی به مردم یارانه پنهان دهد.

بنا به اعلام وزارت اقتصاد، رقم یارانه پنهان در اقتصاد ایران حدود ۵۰ میلیارد دلار، معادل ۱۴۰۰هزار میلیارد تومان است که سهم هر ایرانی از این یارانه روزانه ۴۵هزار تومان است.

این یعنی یک روز یارانه پنهان هر فرد معادل یک ماه یارانه نقدی است و مجموع یارانه پنهان ماهانه برای هر فرد یک‌میلیون و ۳۵۰ هزار تومان است.

با این وجود برخی نمایندگان مجلس معتقدند واقعیت این است که اقشار ضعیف و متوسط جامعه کمترین سهم را از این یارانه‌ها دارند و اقشار ثروتمند و مرفه جامعه هستند که بیشترین بهره و استفاده را از این یارانه پنهان می‌برند.

تورم در ایران تبدیل به بیماری مزمن شده است

علی بهادری جهرمی همچنین گفت: ثابت ترین معضل اقتصادی کشور تورم است و متاسفانه تورم یک بیماری مزمن در کشور شده که حدود چهار سال است، کشور تجربه تورم ۴۰ درصد را دارد.

به گفته سخنگوی دولت زمانی که دولت سیزدهم شهریور پارسال فعالیت خود را آغاز کرد تورم به ۶۰ درصد رسیده بود که فقط در ایام جنگ جهانی چنین چیزی را در کشورمان تجربه کردیم و در واقع شروع کار دولت با چنین فضایی همراه شد.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته از سوی اتاق بازرگانی تهران، از سال ۱۳۵۷ تا ۱۴۰۰ اقتصاد ایران همواره با نرخ تورم دو رقمی دست و پنجه نرم کرده است.

بر اساس آمارها، در طول این ۴۳ سال، اقتصاد ایران تنها در چهار سال تورم تک رقمی را تجربه کرده و در دیگر سال‌ها این نرخ بالا بوده است.

بر این اساس، تورم در ۲۰ سال، بین ۱۰ تا ۲۰ درصد، در ۱۳ سال بین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد، در پنج سال بین ۳۰ تا ۴۰ درصد و در دو سال بیش از ۴۰ درصد بوده است.

در ثبت این نرخ تورم، گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، بالاترین نقش را داشته‌اند و پس از آن مسکن و حمل و نقل قرار دارد.

هم اکنون اما بنا به گفته علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی نرخ تورم دوازده‌ماهه و نقطه به نقطه ایران که از سال ۲۰۲۰ متاثر از محدودیت دسترسی به منابع ارزی ناشی از تشدید تحریم‌های بین‌المللی مسیر صعودی را در پیش گرفته بودند، از سپتامبر ۲۰۲۱ وارد روند نزولی شدند.

نرخ تورم کشور در مارس ۲۰۲۲ نسبت به مقطع مذکور به ترتیب ۱۳.۱ و ۲۵.۴ واحد درصد کاهش یافته‌­ است.

زمانی که شروع به کار کردیم منابع ارز ترجیحی تمام شده بود

علی بهادری جهرمی همچنین درباره هدفمند کردن ارزچهار هزار و ۲۰۰ تومانی گفت: دولت با گذشت ۹ ماه از مدیریت خود در این مدت مکلف بوده که نظام پرداخت یارانه ها را اصلاح کند. در قانون بودجه سال گذشته وقتی که دولت مردمی شروع به کار کرده منابع ارز ترجیحی که در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده بود، تمام شد و منبعی برای اختصاص ارز ترجیحی وجود خارجی نداشت.

به گفته سخنگوی دولت اما دولت با روش های مختلف توانست منابعی را تامین و سال ۱۴۰۰ را سپری کند و در قانون بودجه امسال هم مکلف است همه منابع ارزی را به صورت نیمایی محاسبه کند که یعنی منابعی برای ارز ترجیحی یارانه ای نخواهد داشت.

پیش‌تر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ کانون فساد است گفته بود پس از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولت به مردم در قالب واریز مبلغی جهت خرید کالا کمک خواهد کرد تا از تورم و افزایش پایه پولی جلوگیری شود.

براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ اختیار حذف یا حذف‌نشدنِ ارز ترجیحی، برعهده دولت قرار داده شده است .

۱۵ اسفند پارسال مجلس شورای اسلامی ایران با رای مثبت ۱۹۴ نماینده با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از بودجه سال ۱۴۰۱ موافقت کرد.

طبق برآورد کارشناسان اقتصادی با حذف این ارز ترجیحی، دولت ۹ میلیارد دلار که باید برای واردات کالاهای اساسی اختصاص دهد، صرفه‌جویی خواهد کرد.

نمایندگان مجلس همچنین برای کاهش اثرات حذف این ارز دولت را موظف کردند واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی، «زیان رفاه مصرف‌کنندگان» را با روش‌هایی مثل صدور کالابرگ جبران کند.

کمبودی در زمینه کالاهای اساسی نداریم

علی بهادری جهرمی در بخش دیگری از این گفتگوی تلویزیونی گفت: دولت برای تامین کالاهای اساسی بیش از اندازه تامین کرده است و امروز ما کمبود کالاهای اساسی در کشور نداریم، این درحالی است که اکنون کشورهای جهان با کمبود کالاهای اساسی مواجه هستند که یکی از علل این موضوع جنگ روسیه و اوکراین است.

اوکراین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان و همچنین یکی از تولیدکنندگان عمده ذرت است.

بر اساس آخرین گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۳۰ میلیون تن ذرت و حدود ۲۵ میلیون تن گندم در این کشور برداشت شده است.

سازمان ملل دو روز پیش هشدار داد جنگ در اوکراین به بحران جهانی غذا منجر خواهد شد.

در ایران نیز وزیر آقای ساداتی نژاد جهاد کشاورزی دیروز اعلام کرد از زمان وقوع جنگ اوکراین با افزایش انفجاری قیمت‌ها مواجه شدیم و تا ۱۲۵ درصد افزایش قیمت داشتیم و از ابتدای دولت سیزدهم در بازارهای جهانی جو ۶۰ درصد و روغن خام ۸۰ درصد افزایش یافته با این وجود در زمینه تامین کالاهای اساسی مشکلی نداریم.

با وجود تامین کالاهای اساسی از سوی دولت اما قیمت آن‌ها نسبت به پارسال با افزایش مواجه شده است.

انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان گزارشی منتشر کرده که ‌ از بین ۵۲ کالایی که در ۹ گروه بررسی شده‌اند، قیمت ۴۵ کالا در یک سال گذشته بین پنج (گوشت گوساله و موز) تا ۱۶۷ (سیب زمینی) درصد افزایش و قیمت سه نوع لاستیک هم بین یک تا ۱۰ درصد کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش قیمت گروه محصولات پروتئینی شامل گوشت مرغ، تخم مرغ، گوشت گوسفند و گوساله و گوسفند و گوساله زنده در پایان فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بین پنج تا ۵۳ درصد افزایش یافته است.  

در این میان از بین انواع روغن نیز قیمت روغن نیمه جامد ۴.۵ کیلویی با ۹ درصد افزایش در یک سال گذشته به حدود ۹۰ هزار تومان رسیده اما قیمت روغن مایع آفتابگردان معمولی و سرخ کردنی ۲۷ و ۲۶ درصد افزایش یافته و به بیش از ۱۴ هزار تومان رسیده است.  

دستور ۸ ماده‌ای رئیس جمهور انجام نشود، خودرو وارد می کنیم

سخنگوی دولت با اشاره به واردات خودرو به کشور گفت: در بازدیدی که رییس‌جمهور از کارخانه های خودرو سازی داشتند یک دستور ای صادر کردند و خواستار افزایش کیفیت و کمیت خودروها شدند اما اگر این اتفاقات رقم نخورد دولت اقدام به واردات خودرو می‌کند و به نظر بنده تمام اعضای دولت با این مورد موافق هستند.

پیش از این بهادری جهرمی از تقدیم طرح پیشنهادی صدور مجوز خودرو به هیات دولت جهت تصویب نهایی خبر داده بود.

سابقه این ماجرا به شهریور پارسال برمی‌گردد که مجلس طرح ساماندهی بازار خودرو را تصویب کرد.

مراحل تصویب این طرح از مجلس دهم آغاز شده بود اما شورای نگهبان طرح مزبور را به‌دلیل ناهمسو بودنش با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، رد کرده بود.

اما پس از کشمکش‌های فراوان بین مجلس و شورای نگهبان، سرانجام مجمع تشخیص مصلحت نظام، با کلیات طرح واردات خودرو، موافقت کرد.

بر این اساس واردات خودرو مشروط به صادرات خودرو، قطعه و خدمات نیروی محرکه شده است.

پیش‌تر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور گفته بود خودروسازان مردم را راضی نکنند، رقبای جدیدی در داخل برای آنها ایجاد می‌کنیم و اگر مجبور شویم به واردات فکر می کنیم. 

دولت در مسئله کرونا تمرکز کرد، روند بیماری کاهشی شد

علی بهادری جهرمی در بخش های پایانی این گفتگوی تلویزیونی با اشاره به روند کاهشی بیماری کرونا در کشور گفت: در حوزه واکسیناسیون دولت سیزدهم با جدیت ورود کرد و امروز ما به ۷ کشته رسیده ایم این درحالی است که در کشورهای غربی مخصوصاً آمریکا کشته ها به ۱۵۰۰ نفر رسیده است؛ پس دولت زمانی که تمرکز خود را بر روی موضوعی بگذارد به سرانجام می رساند.

روند بررسی بیماری کرونا در کشور، نشان می دهد که موارد ابتلا و فوتی ها از نیمه دوم پارسال تا آخر فروردین ۱۴۰۱، شیب نزولی داشته است.

نتایج بررسی نشان می‌دهد که آمار جمعیت فوتی ایران در اسفند برابر با ۴۸۱۲ نفر بوده که در فروردین ۱۴۰۱ به ۵۴۸ نفر یعنی کمترین میزان ممکن در سال گذشته رسیده است.

ایران در مرداد ۱۴۰۰ با ۱۳ هزار و ۹۷۵ فوتی و در شهریور ۱۴۰۰ با ۱۶ هزار و ۱۵۳ فوتی بالاترین میزان فوتی را داشته است.

اما روند کاهشی از مهر آغاز شده و در فروردین ۱۴۰۱ به کمترین میزان یعنی ۵۴۸ نفر رسیده است.

هم اکنون نیز براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت آخرین آمار روزانه فوتی بیماران کووید۱۹ در ایران ۷ و در آمریکا ۶۶۴ نفر بوده است.

حجم بالای واکسیناسیون، مدت کوتاه تزریق واکسن کرونا و نوع واکسن تزریق شده سه دلیل اعلام شده از سوی وزارت بهداشت برای موفقیت در کنترل بیماری کرونا است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۳ ۰۷ تير ۱۴۰۱
با رشد دادن بورس علاوه بر جذب سرمایه های خرد و کلان و کاهش تورم و کمک به تولید ، اعتماد و سرمایه اجتماعی دولت و نظام را ترمیم و ارتقا بخشید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۵ ۰۷ تير ۱۴۰۱
دقیقا برنامه دولت درمان کردن بود، یا درمانده کردن ؟
تاجاییکه مشخصه همه درمانده شدیم تا درمان!!!
یاعلی
Canada
ناشناس
۰۰:۴۶ ۰۷ تير ۱۴۰۱
تنها عامل بدبختی مردم جهان آن روز نفرین شده ای است که دولت ها حداکثری تشکیل شدند
تنها راه نجات دولت حداقلی یا بی دولتی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۰۶ تير ۱۴۰۱
زرت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۶ تير ۱۴۰۱
اقتصاد موجود زنده نیست که بیمار باشد دولت به همراه تولید کنده رانت خور و دلال ها بیمار هستند
Sweden
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۶ تير ۱۴۰۱
خدا قوت سید.
Iran (Islamic Republic of)
7891
۱۴:۴۳ ۰۶ تير ۱۴۰۱
اقا مگه زمان جنگ کسی حرف از حقوق شخصی میزنه؟ الان از زمان جنگ وضعیت خیلی سخت تره چون جنگ همه اماده و شرایط بحرانی اعلام میشود و فضای جامعه فضای مطلق بطور عام و خاص متفاوت از فضای صلح است. ولی الان هیچ کس اعلام جنگی نکرده ولی حربه جدید شده. نقشه از برخورد سخت به برخورد نرم تبدیل شده. من باب تخدیر عمومی این نقشه را انتخاب کرده اند. جنگ اعصاب راه انداخته اند. دوستی دوستی میکند پوستی. گاه و بیگاه در همین کشور ما دشمن این طرح را قبلا اجرا کرد و نتیجه خوب هم گرفت ولی هم ما فراموش کردیم هم انها اماده تر حمله کردند. اگر جنگ از طرف 88 کشور به ما تحمیل شد ما هم به همان مقدار که حمله صورت میگرفت از خود مایه گذاشتیم و کار را تمام و کمال تحویل دادیم. و دشمن دید که حربه آخر یعنی سلسله جنبان دوستی و مودت فوری و تحمیلی تنها راه باقیمانده نرفته برای انهاست. هنوز دست ما به تابوت شهیدانمان برای تدفین بند بود که حقمان را با سلاح تحریم از ما گرفتند. غرامت جنگی هنوز وصول نشده تحریم ها کار دستمان داد. این جنگ نرم ادامه همان جنگ سخت است. صدام رفت و ما ماندیم و صدامکهای خودی و نخودی مخلوط. همه استتار شده ملبس و مزور. وحدت ما یکپارچگی جنگی که در اجتماع بود یکباره در مقابل قرآن های بر نیزه برافراشته و خوشه چینان بی خبر از زحمت کاشت و داشت و برداشت و غنیمت شمران سرمست از غرور کاذب که جنگ را تمام شده فرض میکردند ما را بی رمق کرد. خسته کرد. تحریم مثل یک توهین کلامیست و بس. پس چرا اینهمه غوغا کرد؟ چون ما جنگ را تمام شده پنداشته بودیم. بیست سال فکر کردیم که آیا معنی ری موو به فارسی چه میشود؟ تکلیف ما را قبلا امام ما روشن کرده بود. یک مشت آدم طلبکار بی حساب گو وسط میدان پراکنده شدند و مردم را از هم فاصله دادند. هر چه رهبر بالای منبر حرف زد بعضی نا اهل مردم را اغوا کردند و به جمع مال و ثروت پرداختند. در لباسها و رنگهای ناشناس و اشنا بهم آمیخته گاهی اوقات ظاهر و بیشتر پنهان به تحریک مردم پرداختند. وقتی وجدان ها خواب رفتند بی وجدانها کارشان را خوب بلد بودند. ما یک انتخاب و نه بیشتر دازیم. یا باید میدان را واگذاریم یا تا پای جان استخوان را به خون و گوشت پوست بشوییم و کار را تمام کنیم. خوب طرف چغر بد بدن و گلوله است. باید مرد بود و مرد. باید پای کار ایستاد و جان داد. طعن شمشیر بالاخره چاره دارد ولی طعن زبان هیچ دوایی ندارد. یک عده بی نام و نشان و بی هویت. البته که با هویتی جعلی به میدان تاخته اند و میدان را شلوغ کرده اند. تا نگیریم شان و ماسک از چهره شان برنگیریم و مردم نبینند که کسی باور نمیکند. باید پای صحبت یاران نشست و راهی برای این درد چاره ساخت. مگر میشود حقوق برای مگر میشود درجه برای مگر میشود پست و مقام برای شهید والا مقام چمران تعیین کرد؟ و تمام شهدا از اول تا اخرین شان. ولی بعضی اوقات از همین سنگ مزارها استفاده میکنند برای مغلوب کردن همان ملتی که این شهدا برای نجات انها به درجه رفیع شهادت نایل امدند. ولی فصل الختام این جنگ نابرابر. ما سرمایه های مان شهدای مان هستند. ما اگر بتوانیم طرحی بریزیم که شهدای مان را مهندسی معکوس کنیم و با لشکر شهدا به جنگ با این اهریمنان ناشناس برویم آنا همه شان را از دم تیغ عدالت میگذرانیم. زره ما شهدای ماهستند. دوربین و بی سیم و ادوات جنگی ما همین شهدای ما هستند. تا بغض شهادت شهدا در گلوی ما هست ما برنده ایم. مگر چشمان ما اشک را فراموش کرده باشد. ان وقت وای بر ما. یا من لا یشغله سمع عن سمع. جور دیگر باید دید. ولله مملکتی که ما داریم غبطه اش را عقلای عالم میخورند با همین وضع نابسامانی که دارد. فقط کمی تاسی به شهدا. چطور انها به وجه الله نظر میکردند و ما نکنیم؟ کسی که به وجه الله نظر دوخته باشد چه کسی یارای ایستادگی در مقابلش را داراست؟ حاشا و کلا. این شهدا کشتگان جنگی نیستند. اینها جنسشان از جنس عرشیان است نه فرشیان. اینها معجزه دارند. اگر با من نبودش هیچ میلی. چرا جام مرا بشکست لیلی؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۱۲ ۰۶ تير ۱۴۰۱
اگه خودتان و مشاورانتان از علم اقتصاد سررشته داشتید // نبایستی مملکت به این حال روز باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۶ تير ۱۴۰۱
قبلا هم پیشنهاد دادم فقط میتونید با انتخاب چندین فروشگاه خاص در هر شهر،بانظارت کامل فقط دولت بعلاوه با کارمندان مطمءن،بهمراه کوپن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۰۵ تير ۱۴۰۱
جراحی اقتصادی 100% ضروری است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
بیماری اقتصاد کشور از سر وجود شما است.دزدهای کثیف‌
Sweden
ناشناس
۱۹:۱۷ ۰۶ تير ۱۴۰۱
یک نمونه از دزدها:
سید‌امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی رئیس سازمان بنیاد شهید گفت: در یکی از شرکت‌های وابسته به بانک دی، ۵ هزار میلیارد تومان تخلف کشف شد و پرونده قضایی در مراجع باز است. وی پیش از ظهر امروز در بدو ورود به استان گیلان در جمع خبرنگاران گفت: دولت با هرگونه فساد برخورد خواهد کرد و تا ریال آخر این مبلغ باز پس گرفته‌شده و بنیاد شهید با کسی در این مورد مماشات ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما اول مغز افرادی رو که فکرمیکردن سید محرومان رابین هود ویک هفته ای مشکلات رو حل میکنه درمان کن اقتصاد پیش کش
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۴:۱۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام اگر بجای برداشتن زیر ابرو کورش نکنیم . شما که همان مسیر اشتباه دولتمردن قبل راطی می کنید . این راه که می روید به ترکستان است . لذا مسیر را باید تغییر داد . اگر راست می گویید اقتصاد لیبرال سرمایه داری را کنار بگذارید و اقتصاد عدالت محور اسلامی را انتخاب کنید و بجای قیمت گذاری بر اساس عرضه و تقاضا قیمت تمام شده کالا بعلاوه سود منطقی و عقلانی را ملاک قرار دهید . و با تسلط بر اموال منقول و غیر منقول مازاد بر نیاز (بخصوص منازل و خودرو های لاکچری )و دریافت مالیات پلکانی الکترونیک بدون رانت منطقی زمینه کاهش فاصله طبقاتی را فراهم کنید . البته خود شما هم ضرر می کنید . حال آیا با ضرر خود موافق هستید تا عامه مردم در آسایش قرار بگیرند ؟ راهکار بدون نقص نیز نزد اینجانب است اگر خبر نگاران فهیم بخواهند با جزئیات تشریح خواهم کرد . مهندس گودرزی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر وقت عمل کردید اعلام کنید دولت حراف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
روشهای فعلی به نام فقراست وبه کام اغنیا،راه حل :فرض کنید فردا باپیشرفت علم وتکنولوژی و جایگزینی رباتها ۹۰درصد مردم بیکار شدند،آیا باید بمیرند وآن۱۰درصد مابقی ازکشور ومنابع ونعمتهایش استفاده کنند؟! اولا بایدیارانه های پنهان حذف شوند،تمام قیمتها آزاد و واقعی وغیر دستوری شود حتی حقوق کارمندان دولتی وبرحسب عرضه وتقاضا،وهیچ کس مالک قطعی آب وخاک که حکم جان افراد را دارد نباشد،ومانند خیلی از کشورها برای تمدید مالکییتش سالانه مالیات سنگین آنرا بدهد،سپس درآمدکشور بین همه تقسیم شود.به صورتی که حتی یک فرد بیکار هم بتواند درسطح نصف میانگین جامعه زندگی کند چون این آب خاک متعلق به آنهم است واکنون نیز برای حفاظت از آن ازمنابع ملی که برای همه است استفاده میشود،فقر وفساد ورانت واسراف وهدر دادن آب وآلودگی هوا بسیار کم میشود وانسانیت وانصاف وعقلانیت بهتر میشود.البته که ظاهرا به ضرر بعضی میشود ولی در کل به نفع آنها هم میشود وکشور جای بهتری برای زندگی میشود وشاید مهاجرت کم یا معکوس شود.
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۲:۳۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بله اقتصاد ایرا سالهاست بیمار است ولی اول بفرمایید شما چند سال دارید که چنین حرف میزنید علت بیماری اقتصاد ما فقط مدیران نالایق وبی تجربه هستند که امثالتات را در حکومت داری گماشته اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اون مرغی که انجیر میخوره نوکش کجه
Germany
رضا
۱۲:۱۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مگه دولتی هم داریم؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقتصاد هیچوقت بیمار نمیشه مگر اینکه دولتمردان آن مملکت گلا" همشون بیماری لاعلاج داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
از درد زیاد جامعه حرفی ندارم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
در این مدت ۴۳سال تمام معادن کشور رو تخلیه کردین از نفت وگاز گرفته تا خاک ایرانو فروختین تمام ثروت ایرانو هدر دادین درکدام صنعت سرمایه گذاری کردین؟ برای وقتی که نفتمان تمام بشه. اکثر کارخانه ها تعطیل شدنند دیگه اقتصادی نمانده که جراحی کنید.کی میخواید به این نتیجه برسید که شما نمیتونید کشور اداره کنید.تمام نخبه های سیاسی واقتصادی وپزشکی و.....فراری دادین.بعد ۴۳سال این است وضع مردم که میبینید.
Netherlands
7891
۱۱:۴۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
این مشکل با یک دستور سه کلمه ای حل میشود ولی تا تو رانتت را نخوری کاری برای این مردم نمیکنی. شاهنامه تعریف میکنی. کم کاری از کیست؟ تا شما را داریم امریکا و اسراییل را مرخصی بدهند که شما خودتان وظیفه استکبار جهانی را یک تنه بدوش میکشی. لفاظی های طولانی برای توجیه جرم انجام دادی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اول اثبات کنید پزشک و درمانگر خوبی هستید بعد صحبت از درمان بکنید با حرافی کاری درست نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
با کدوم سواد؟ با کدوم توانمندی؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
خدا رو شکر که تا حالا رکورد احمدی نژاد و روحانی رو زده. آقای رئیسی با همین گاز جلو برو
Netherlands
7891
۱۱:۳۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بهادری جهرمی از حرفات معلومه که دولت این وسط نه کم کاری کرده و نه کاری باید انجام دهد. نهادهای واسط هستند که فاسدند و کاری نمیکنند و مردم هم مقصرند چون مطالبه گر نیستند. میخواهی سازمان عفو بین الملل را صدا کنیم بیاید مشکل را حل کند؟
Netherlands
7891
۱۱:۳۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
پای وزارت بهداشت درمان و اموزش پزشکی را وسط نکشید. رک اعلام کنید یک عده قانون گریز هستند. هیاهو و جنجال و جراحی ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
حسن روحانی با هشت سال رییس‌جمهور کشور به ورشکستگی طرف شد و هیچ مجازاتی در انتظارش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
نه که ریسی خوبه رکود ۸ ساله روحانی تو ۱ سال زد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعاا هم موفق بوده !!!! میترسیدم از روزی که بگم شیخ حسن صد رحمت به تو اما الان..... دیگه حتی نمیشه جای برنج یک بسته ماکارانی خرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
دولت در اقتصاد نباید دخالت کند فقط باید ریل گذاری کند اقتصاد خودشو تنظیم میکند بجای یارانه دادن حقوق واقعی به کارمندان دولت چکار گران بدهد و قدرت خریدشان را واقعی کند و کالاها را با نظارت دقیق وکمک مردم با قیمت واقعی کنترل کند اون وقت نه زانتی خواهد ماند و نه قاچاقی وتولید رقابتی و عرضه و تقاضا متعادل شده و مراکز تولیدرونق یافته و بیماری جایش رو به تلاش و کار خواهد داد وقتی مراکز تولید راه بیفتند همه چیز عادی میشود بخش خصوصی هم فعال خواهد شد اقتصاد بسته دردی بیدرمونه وقتی برنج کیلویی هشتاد تومانه واون ور مرز دویست تومان خب سود جویی اینجا ست قاچاق اینجا ست وقتی در ایران بنزین لیتر سه تومانه و در ترکیه و افغانستان بیست و پنج تومان خب بنزین قاچاق میشه ویارانه آن به جیب عده ای قاچاقچی وقاچاقچی های نفوذی در خود دولت یا همان رانت خواران می ره قیمتها هرچه واقعی تر باشه از هر نظر بهتره یارانه دارو به جیب می رفت الا به جیب عده ای قاچاقچی و رانتخوار آیا به جیب بیماران رفت خیر به جیب همانها وتا حدود ی مردم کشور‌های همسایه این سیاستی که دولت چندین ساله درپیش گرفته بسیار غلط است یا رانه یعنی چه دولت حق مردم را واقعی بده کشور ما که گدا نیست همه چی داره معادن عظیم نفت و گاز ومعادن عناصری همچون طلا می اورانیوم منگنز آلومینیوم و... زمینهای کشاورزی چهار فصل و نیروی انسانی جوان ولی مدیریت ضعیف قدرت طلب که به جای تفکر در اداره صحیح کشور به فکر گرفتن قدرت وخارج کردن رقیب از گردونه مدیریت است شب و روز در فکر زدن همدیگر وکلاه سر مردم گذاشتن و دروغ وریا است واین وضعیتی است که درست شده عده ای خدمتگزار واقعی و دلسوز هم که کاری میخواهند انجام بدن به وسیله دغل‌کار آن ضربه میشوند ادارات کشوری رو در هر سه قوه اشغال کرده پیامدهای مافیایی رو درست کرده و اجازه ورود به افراد صادق و دلسوز به حوزه خود نمیدهند خداوند به داد این مملکت برسد و فرج آقا امام عصر را سرعت بخشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ،

چرخش پول اساس اقتصاد است ،
اما پول چیست ؟

پول یک مخلوق طبیعی نیست ،
یک قرارداد بشری است ،
جالب اینکه با پول حتی می شود زن گرفت !!!

خدمات عام المنفعه بدون چرخش پول ،
مثل وقف یا کارهای جهادی می تواند تعریف پول را عوض کند ،

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما زورتون به سایپا و ایرانخودرو برسه نمیخواد دکتر بشین اقتصاد بیمار درمان کنید که عامل تمام بدبختیای ما ایرانخودرو و سایپاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما یه زحمت بکشین صادرات کالاها رو ممنوع کنید تا تولید کننده ها به یک نرخ ثابت در داخل برسن که اونموقع رقابت بینشون هم تو کیفیت و هم تو قیمت پایین تر نسبت به رقیب برسه و وقتی رضایت مردمو کسب کردن از امتیاز صادرات هم بهره مند بشن( اگر مجدد قیمتشونو بالابردن بی دلیل امتیاز صادراتشونو لغو کنید با سختگیریه بیشتر نسبت به قبل) تا وقتی در واردات بازه(منهای خودرو که وارداتش از نون شب واجبتره بالاخص اینکه جون مردم وسطه و در این باره واردات ممنوعه و این نشان دهنده اینه که مردم تو مملکت فقط برای شب قبل انتخابات مهمن) اوضاع مملکت بهتر که هیچ پیش به سوی قهقراء
Netherlands
مشکلات اقتصادی
۱۰:۳۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مشکلات اقتصادی همه مشخص هست
راه درمانش هم در بین قشر تحصیل کرده اقتصاد هست
۱.اقتصاد دولتی :الان بیش از ۸۰ درصد اقتصاد در دست دولت هست اون بیست درصد باقی مانده هم به نوعی با دولت تعامل دارد یعنی در کشور ما اقتصاد آزاد اصلا وجود ندارد
راه حل اقتصاد شفاف آزاد بازار محور
۲.وابستگی به نفت
تلاش برای جایگزینی درآمد نفتی با گردشگری و تولید و تعامل با دنیا
۳.تولید با استفاده از علم روز دنیا و ایجاد زیرساخت مناسب و برد برد برای سرمایه گذاری کشور های پیشرفته
۴.مبارزه شبانه روزی با فساد
۵.حفظ قیمت ارز
الان صادر کنندگان ما قادر به انعقاد قرار داد با هیچ کشور نیستند
چون قیمت ارز ثابت نیست هیچ تاجر نمی‌تواند با قیمت ثابت قرار داد ببندد
۶.تغییر اساسی در کشاورزی با تغییر نوع کشت و محصول
الان ۸۰ درصد کشاورزی ترکیه طی دهه گذشته از سنتی به گلخانه ای تغییر یافته است
و...
هیچ وقت برای جبران اشتباه دیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
سربازی اجباری چه شد؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
نابود شدیم دیگه امروز چیزی رومیخریم فردا باید ۲برابرشو بزاری روش کا اون جنس رو دوباره بخری وچند روز بعد ۴برابر اون مبلغ ازکجا بیاریم جمع کنید این بدبختی رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
در همین شش ماهه سید محرومان شما، قیمت خانه 20 درصد گران شده و خودرو حدود 33 درصد گرانتر شده است.
همتی راست گفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفرین. جراحی لازمه. کسانی هم که دارند مخالفت می کنند و سیاه نمایی می کنند، منتظر مراسم خاکسپاری بیمار هستند نه بهبودی بیمار.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
صدات از جای گرم در میاد...دارید تیشه به ریشه خودتون میزنید..از ما گفتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مهمتراز اقتصاد بیمار کشور سیستم بیمار و دوبت فشل و حکمرانی فاقد عقلانیت که میبایست درمان شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
جراحی اقتصادی نیاز به حراحی مسئولین بیکفایته که سالهاست در پست و مقامن رییسی هم فقط شعار شایسته سالاری داد و؟؟؟ با این مسئولینی که چند دهه با رانت بدون سواد کافی در پستها برای چپاود بیت المال نشستن کاری پیش نمیره بدون شفافیت جراحی وجود نداره اون از مجلس انقلابیش ،اصلا سه قوه و نهادها و و شوراها و...که دور موارد مالیشون پیله کشیدن و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
ازمحالات است شماهابتوانیداقتصادکشوررادرست کنیدازدولت های پیشین مرو رکنیدتارئیسی ببینید کشورچه وضعی دا ردتازمانیکه جمهوری اسلامی بد نبال مقاومت است وکشورتحت تحریم روزبه روزوضعیت اقتصادی مردم وخیم ترخواهدشدوپول مملکت بی ارزشترین پول دنیا می باشد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بحث بر سر این هست آیا بنظرشماها نان فانتزی پزها هم سهمیه چندعدد کیسه آرد را که برا پخت دادید برا مصارفشان و روزانه هم استفاده میکردند را هم قاچاق انجام میدادند که باعث این قیمتها در این صنف شدید و نارضایتی مردم. چرا آخر تصمیمات ابلهانه و نسنجیده شماها باید یک کشور را وادار به پس دادن تاوان روانی و اقتصادی و امنیتیش را کند حقوق زیاد نامتعارف و چند برابری شما این بلاها را سر کشور میاورد آقای ریسی اول باید حقوق شما را برابر یک کارگر قرار بدهد تا شوکهای اقتصادی تصمیمانتان را با پوست و گوشت درک کنید اقتصاد مریض هم بازی با کلمات هست که آنهم حاصل رباهای بانکی هست که هم به سپرده مردم داده میشد و میدهید و هنوز هم بفکر آن نیستید و هم از وام‌های مردم گرفته میشد و میشود دلیل ان که در قرآن مجید محشور شدن آدم ربا خوار در آن دنیا مانند کسی هست که با شیطان مسخ شده است هم اینهست که سود و زیان کار خود را در این دنیا مانند شماها نمی‌داند. اقتصاد مریض هست درست چرا به سپرده مردم ربا می دهید و از وام‌های مردم ربا میگیرید . گرچه جواب آنهم میدانم که شماها چون از پس یک عده بر نمی‌آید ربای آن را را با مغلطه اصلا قبول ندارید و نمی‌دانید اما نرخ بهره نیم درصد آمریکا و اروپا را بهره ربا میدانید . پول هر کشوری بدست هر شخصی چه تولید کننده چه دلال باشد جای بغیر از بانک برا نگهداری ندارد حالا هی بیاید فشار بیاورید بر سر بانک که سپرده های که ملزم به دادن ربا هست را به سمت کار تولید ببرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۹ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مشکل از رئیس جمهوره، اینم خوب نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
کجائی اقتصاد ایران سالها ست مرده ان را تو سردخانه گذاشته اند .این قبری که نشسته ای داری براش فاتحه می خوانی مرده توش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقتصاد با جهانی شدن دستمزد وقیمت ها درست می شود کار شما باعث عفونت ومرگ اقتصادی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
کجای کاری؟؟؟؟ بردین تو کما!!
Iran (Islamic Republic of)
رحیم
۰۷:۴۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
دولت سیزدهم وضع اقتصاد کشور را به نابودی برده است. از صدر تا ذیل این دولت در وضعیت اقتصادی موجود مقصر هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
واقعاً انصاف نداری کمی به فکر آخرت خود باش دولت قبل این مملکت رابه نابودی برد همه چیز رو به برجام بی فرجام گره زد و هرچه التماس کرد دشمن جری تر شد و با بد عهدی سر چیز بهش نشون داددولت بیتدبیر نا امید تموم کارخانه هارو تعطیل کرده بود و نظام رو برای همر آهی و تسلیم به غرب کاملاً تحت فشار قرار داد و آب خوردن رو هم منوط به تسلیم در برابر غرب می‌دانست این دولت هفت ماهه سر کار اومده و هنوز داره بدهکاریهای دولت قبل رو صاف و تسویه می‌کنه وتورم پنجاه درصدی بلکه صد درصدی او را کنترل می‌کنه عوام فریبی رو کنار بگذارید ممکنه بعضی‌ها فکر کنند که این دولت عامل گرانی هست عزیزا تورم پنجاه درصد یعنی گرانی هرروزه پنجاه درصدی یعنی امشب بخوابی فردا بیدار بشی هر چیز قیمتش پنجاه درصد بالا بره یعنی نسبت به تورم صفر متفاوت است اگر تورم صفر درصد شد یعنی تعادل قیمت و تکان نخوردن قیمت وامروز و فرداها قیمت ثابت است ولی اگر در صد تورم داشته باشیم یعنی به همان میزان دایم قیمت‌ها افزایش دارد واین دولت جلو این فاجعه رو گرفته البته سیاست اقتصادی ایران از قبل از انقلاب سیاست بسته یارانه ای بوده که کاملاً اشتباهه اقتصاد باید آزاد واقعی باشه البته دروسی که در دانشگاههای ایران از طرف غرب ونیو ریبرالیسم غرب برای ایران تدوین کرده اند همین است که ایران نتواند سیاست اقتصادی درستی داشته باشد و کاملاً وابسته باشد بنا بر این تا اقتصاد بسته و دستوری باشد با تحریم که همان بدل اقتصاد بسته دستوری است وضعیت همین خواهد بود و متاسفانه اقتصادیون هم همین دروس تدوین شده رو خواندن وچیزی بیشتر از این نمیدونن فقط با واقعی کردن قیمتها و دستمزد براساس دلار در سطح جهانی می‌شود خلاصی یافت ایران تمام منابع تولید را بیش از بسیاری از کشورها را داراست منابع انرژی نفت و گاز و اورانیوم و زمینهای چهارفصل ومنابع نیروی انسانی تحصیل کرده جوان منابع زیرزمینی فراوان عناصر مختلف از طلا تا ...می و آلومینیوم و مراکز گردشگری فراوان با عناصر باستانی فراوان ولی حیف که نیروهای کاربلد دلسوز به وسیله‌ی تعدادی قلچماق پر رو وبی مخ کنار هستند واز بدو انقلاب یا شهید شدند یا کنار زده شدند و اجازه ورود به آنها داده نشد امثال شهید سلیمانی سردار دلها کم نبودند که اورا به خاطر آستین کوتاه اجازه ورود اورا به بسیج نمی‌دادند ولی سردارعزیزمان با سماجت وارد شد و نشان داد دینداری به ظاهر انسان نیست بلکه به جوهره ونفس او بستگی دارد که دیدیم حتی داماد شاه که سالیان سال سفیر ایران در آمریکا بود در آستانه پایان عمرش به او در دل دشمن افتخار میکردبلی سردار دلها در ایران کم نیستند ولی شاید همت در گیری آنها مثل سردار دلها مان نباشد و بگویند ما ملت امام حسینیم مارا از مرگ نترسانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اقای انصاف همین شما انقلاب نما ها مملکت رو نابود کردید دولت قبل هرچه بوده الان یه سال گذشته این دولت رکورد هشت ساله دولت قبل رو زده که
France
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
مهمترین برنامه دولت سیزدهم کشتن میلیون ها ایرانی و ایجاد گرسنگی شدید و قحطی مواد غذایی است تنها یک شبه نرخ هر کیسه آرد سیزده تا چهارده برابر یعنی هزار و چهارصد
درصد افزایش می یابد که تنها قوت بسیاری از سفره های خالی هست وای بر این دولت مردم فریب!
Iran (Islamic Republic of)
موسوی
۲۲:۴۷ ۰۵ تير ۱۴۰۱
شما که هنوز نمی دانید قیمت آرد برای قاچاقچیان گران شده نه برای نان مردم چگونه نظر اقتصادی میدهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۰۶ تير ۱۴۰۱
من مطمئن نیستم که این آقایان بتوانند موضوع نان و یا هر موضوع اساسی دیگری را به روش صحیح و علمی حل کنند چون اکثر این آقایان دست اند رکار یا سهمیه ای امدند دانشگاه درس خوندند و یا پارتی داشتند چون واقعا وقتی راجع یبه مسایل اقتصادی صحبت میکنند متوجه میشوید که ای بابا اینها از مرحله خیلی پرت هستند همه به صورت دستوری وارد دانشگاه شده اند بصورت دستوری پست گرفته اند و بصورت دستوری ازبالا عمل میکنند . رحم اله من حمزات الشیطان خدا خودش به این مردم بی پناه رحم کند. پایان شب سیه سفید است؟ آیا اعتقا د به این دارید اناله مع الصلبرین و الصبر و مفاح الفرج انشالله برقرار و پیروز باشید.