ربات سرآشپز املت می پزد

ربات‌هایی با تشخیص طعم غذا در صنایع غذایی وارد می شوند.


محققان دانشگاه کمبریج در حال بررسی دستگاهی با توانایی «تست مزه» غذا در حین پیش‌روی توسعه داده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که تعادل طعم‌ها همان‌طور که باید باشد، در خط تولید غذا رخ می دهد.

ربات آشپزی که توسط دانشمندان ساخته شده است در واقع ادامه پروژه‌ای است که در سال ۲۰۲۰ طراحی شد، که در آن تیم دانشگاه کمبریج با شرکت لوازم خانگی Beko در یک مفهوم جالب همکاری کردند. ایده این بود که نه فقط یک دستگاه پیتزا یا همبرگر درست کنند، بلکه باید بر اساس بازخورد انسان بهترین وعده غذایی ممکن را تولید کند.

بدیهی است که ذائقه هر کسی متفاوت است و برای پاسخگویی به ذهنیت ذاتی در چیزی که یک غذای خوشمزه را می‌سازد، محققان نوع جدیدی از الگوریتم یادگیری ماشین را توسعه دادند.

بازخورد دادن به ربات از نمونه‌برداران انسانی، آن را قادر می‌سازد تا محصول خود را در طول زمان بهبود بخشد، روش‌های خود را اصلاح کرده و غذایی را تهیه کند که در پایان طعم خوبی داشته باشد.اکنون دانشمندان به دنبال دادن توانایی‌های تست طعم به ربات‌ها هستند.

در انجام این کار، تیم به دنبال تقلید از فرآیند جویدن در انسان بود، که نه تنها از نظر فیزیکی غذا را برای هضم راحت‌تر تجزیه می‌کند، بلکه دهان ما را با بزاق و آنزیم‌هایی که طعم آن را تغییر می‌دهند پر می‌کند.

این فرآیند که طی میلیون‌ها سال تکامل یافته است، همچنین می‌بیند که بزاق ترکیبات شیمیایی را از غذا به گیرنده‌های مزه روی زبان منتقل می‌کند، که سیگنال‌هایی را به مغز می‌فرستد و در آنجا مشخص می‌شود که آیا چیزی طعم خوبی دارد یا خیر.

اگر یک سیستم روباتیک بتواند کاری مشابه انجام دهد، می‌تواند تغییراتی را در پخت و پز خود انجام دهد و در نهایت با مداخله کمتر انسان غذا آماده شود.

دکتر آرسن عبدالعلی، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: زمانی که ما می‌چشیم، فرآیند جویدن نیز بازخورد مستمری را به مغز ما ارائه می‌دهد. روش‌های فعلی آزمایش الکترونیکی تنها یک عکس فوری از یک نمونه همگن گرفته می‌شود، بنابراین ما می‌خواستیم فرآیند واقعی‌تر جویدن و چشیدن را در یک سیستم روباتیک تکرار کنیم، که باید محصول نهایی خوشمزه‌تری را به همراه داشته باشد.

ماشین جدید این تیم از یک کاوشگر رسانایی به عنوان سنسور شوری استفاده می‌کند که روی یک بازوی روباتیک ثابت شده است. سپس ۹ نوع مختلف تخم مرغ و گوجه فرنگی با مقادیر مختلف گوجه فرنگی و نمک در هر ظرف به ربات ارائه شد.

ربات می‌توانست غذای املت را «مزه» کند و سپس ظروف را چندین بار در مخلوط‌کن قرار می‌دهد تا جویدن را تقلید کند و به ربات اجازه می‌دهد تا به آزمایش طعم آن در مراحل مختلف فرآیند ادامه دهد. خوانش‌های متفاوتی که توسط ربات گرفته شد، آن را قادر ساخت که نقشه‌های طعمی از ظروف را به شکل شبکه‌ای بر اساس سطوح شوری مختلف ایجاد کند.

دانشمندان امیدوارند قابلیت‌های بیشتری را به سرآشپز رباتیک خود اضافه کنند و قصد دارند روی توانایی‌های حسی جدیدی کار کنند که به او امکان می‌دهد طعم غذا‌های شیرین و روغنی را بچشد.

عبدالعلی گفت: وقتی یک ربات در حال یادگیری آشپزی است، مانند هر آشپز دیگری، به نشانه‌هایی نیاز دارد که نشان دهد چقدر خوب کار کرده است. ما می‌خواهیم ربات‌ها مفهوم طعم و مزه را درک کنند، که باعث می‌شود آشپزی بهتری داشته باشند. در آزمایش ما، ربات می‌تواند تفاوت مواد غذایی را که جویده می‌شود، ببیند، که توانایی چشایی آن را بهبود می‌بخشد.

این تحقیق در مجله Frontiers in Robotics and AI منتشر شده است.

منبع: سایت نیو اطلس منتشره از دانشگاه کمبریج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار