واکسیناسیون سگ‌ها مهمترین راه کنترل بیماری هاری

رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان است و واکسیناسیون سگ‌ها مهترین راه برای کنترل است.

 بمان دشتی رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: بیماری هاری یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان است، و اهمیت بیماری در میزان کشندگی بالا، غیر قابل درمان بودن، افزایش موارد حیوان گزیدگی در انسان، تلفات دام، خسارات اقتصادی کلان و هزینه‌های بالای پیشگیری و درمان آسیب دیدگان است.

او برای کنترل بیماری هاری می‌گوید: اقدامات کنترلی هاری در وحوش، رعایت مقررات و ضوابط مرتبط با نقل و انتقال دام، واکسیناسیون سگ‌های صاحب دار و جمع آوری سگ‌های ولگرد، جلوگیری از نزدیک شدن کودکان به سگ‌ها و جلوگیری از تردد سگ‌های خانگی صاحبدار در معابر عمومی و پارک‌ها از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بمان دشتی گفت: متاسفانه در اکثر مناطق سگ‌های ولگرد مشاهده می‌شود که براساس دستورالعمل کنترل حیوانات ناقل بیماری، متولی جمع آوری آن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است و همچنین به کارگیری روش‌های علمی برای کاهش جمعیت سگ‌های بلاصاحب از جمله ایجاد پناهگاه و عقیم سازی، آموزش همگانی و... می‌تواند نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.

بمان دشتی گفت: افرادی که در خانه سگ نگهداری می‌کنند باید به اصول بهداشتی آگاه بوده در غیر این صورت بیماری هاری آن‌ها را درگیر خواهد کرد.

او به شهروندان می‌گوید: در صورت نگهداری حیوانات خانگی مانند سگ و گربه در منزل و باغ‌ها هرچه سریع‌تر نسبت به واکسیناسیون حیوانات خود در برابر با بیماری هاری به صورت سالانه اقدام کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار