سیمرغ هواپیمای ترابری ساخت داخل با وجود تحریم شرکت سازنده خود، دو روز پیش رونمایی شد.

داستان سیمرغ از جایی شروع شد که نیاز به ساخت انواع هواپیماهای بومی نظامی، مسافربری، ترابری در ایران احساس شد. 

پس از اتمام جنگ تحمیلی و شروع دهه ۷۰ شمسی، در زمان دولت سازندگی طرح ساخت انواع هواپیماهای داخلی برای ساخت در داخل کشور پیگیری شد.

یکی از این هواپیماها ایران ۱۴۰ بود که نسخه اولیه هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» ساخت متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع است که دیروز با حضور امیر سرتیپ آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در شرکت هِسای اصفهان رونمایی شد.

سیمرغ ///////&

هواپیمای ساخت داخل ایران ۱۴۰

هواپیمای ایران ۱۴۰ در واقع نسخه ایرانی هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ اوکراینی است که در کارخانجات هسا دراصفهان تولید شده است.

سال ۱۳۷۵ شرکت هواپیماسازی آنتونوف قراردادی را با شرکت هواپیماسازی هسا ایران امضا کرد که به موجب آن اجازه‌نامه تولید این هواپیما در ایران و در استان اصفهان با نام ایران-۱۴۰ فراز (AnIr140) صادر شد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهور و دریابان شمخانی وزیر دفاع وقت در مراسم رونمایی از ایران ۱۴۰ 

شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا)، سال ۱۳۵۵ پایه‌گذاری شد و متعلق به سازمان صنایع هوایی ایران می‌باشد.

 این شرکت در شاهین شهر اصفهان و در زمینی بالغ بر ۲۵۰٬۰۰۰ متر مربع تاسیس شده که از این مقدار، قسمتی به کارگاه و قسمتی به آشیانه هواپیماها اختصاص داده شده است.

سیمرغ ///////&

وزارت خزانه‌داری آمریکا آبان پارسال شرکت هسای اصفهان

 را تحریم کرد

ساخت هواپیمای مسافربری ایران - ۱۴۰ با همکاری اوکراین، طراحی و ساخت هواپیمای بدون سرنشین ابابیل، تولید هلی کوپتر شاهد 278، ساخت هلیکوپتر ظفر - 300، ساخت هلیکوپتر شاهد - 274، تولید هلی کوپتر شاهد 285، ساخت پروانه با مواد کامپوزیت، تعمیرات هواناو، طراحی و ساخت قطعات

آذرخش، هواپیمای جنگی صاعقه، شفق و هواپیمای اموزشی سیمرغ گوشه ای از دستاوردهای این شرکت است.


بیشتر بخوانید:


 ایران ۱۴۰ با داشتن دو موتور توربو پراپ که به آن توان نشست و برخاست در باندهای خاکی را نیز می دهد یک گزینه مناسب در حوزه هواپیماهای ترابری سبک برای نیروهای مسلح و سایر بخش های کشور بود.

 این هواپیما از نوع میانبرد و برای سفر های داخلی مناسب بوده و می تواند بدون سوخت گیری ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز داشته باشد که با توجه به وسعت کشورمان قابلیت مناسبی است. 

سیمرغ ///////&

فضای داخلی ایران ۱۴۰

 در همان دولت سازندگی نمونه اولیه ساخته شد که در ادامه در اصلاحات تولید انبوه این هواپیما آغاز شد. 

سال ۱۳۸۷ اعلام شد که تولید هواپیمای ایران-۱۴۰ را با تولید ۱۲ فروند در سال ادامه‌ یافته و متخصصان هسا قصد دارند یک مدل نظامی نیز برای گشتزنی دریایی تولید کند تا جایگزین هواپیماهای آمریکایی پی-۳ اوریون شوند که این هواپیما چندی بعد با حضور وزیر وقت دفاع رونمایی شد.

سیمرغ ///////&

هواپیمای پی ۳ اف اوریون ارتش

اما تولید نسخه مسافربری هواپیمای ایران ۱۴۰ که با گنجایش ۵۲ مسافر در سال های میانی دهه هفتاد شروع شده بود، پس از سقوط دو فروند از آن با وقفه روبروشد. 

پس از آن بود که امیر خواجه فرد مدیر عامل سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت پس از مطالعات فراوان از سوی متخصصان داخلی و رفع ایرادات و نواقص قبلی، قرار است نمونه باری این هواپیما با همت وزارت دفاع تولید شود. 

سیمرغ ///////&

هواپیمای ترابری سیمرغ با بهره‌برداری از طرح هواپیمای ایران ۱۴۰

ساخته شده است

نیاز به تولید سیمرغ از آن جهت بود که ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی و گستردگی منطقه ای، همواره امکان مواجهه با مخاطرات طبیعی گوناگون از جمله، سیل، آتش سوزی، زلزله و .. را دارد؛ لذا وجود هواپیمای ترابری سبکی مثل سیمرغ در کنار بالگرد های امداد رسانی می تواند کمک رسانی خوبی در مواقع ایجاد حوادث انجام دهد.

سیمرغ ///////&

سیمرغ در شرکت هسا اصفهان طراحی شده است

همچنین باتوجه به تحولات منطقه و تهدیدات پیش روی ایران اهمیت و جایگاه ترابری هوایی برای انجام مأموریت های لجستیکی، حمل بار، حمل نفرات، ارسال تدارکات و پشتیبانی از نیروهای مسلح در میدان های نبرد بیش از پیش احساس می‌شود که ایران با تولید این نوع از هواپیماها می‌تواند نیاز خود را در شرایط تحریمی تامین کند.

سیمرغ ///////&

بخش انتهایی سیمرغ، بدنه و دم عمودی آن بازطراحی و درب بارگیری شیبدار به آن اضافه شده است

 این هواپیما باز طراحی و توسعه یافته ی هواپیماهای هم نسل خود است که کاملا متناسب با نیاز های مورد تقاضای داخل و همچنین لحاظ نمودن شرایط آب و هوایی کشور و مطابق با استانداردها و مقررات بین المللی در وزارت دفاع و شرکت های دانش بنیان، طراحی، تولید و ساخته شده است.

سیمرغ ///////&

تونل بادی هواپیمای ترابری سیمرغ

هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» به منظور رفع نیازِ حمل بار‌های سبک تا سقف ۶ تن طراحی و ساخته شده است که قابلیت و مزیت‌هایی را برای ناوگان ترابری هوایی کشور به ارمغان خواهد آورد.

سیمرغ ///////&

ساخت فیکسچر مونتاژ قسمت انتهایی بدنه و انتقال به سالن مونتاژ

ظرفیت تولید این نسل از هواپیما در کشور وجود داشته و در سال های اخیر تمامی تست های زمینی و پروازی و همچنین سیستم پیشرانه ی هواپیمای ترابری سیمرغ به دست متخصصان صنعت هوایی وزارت دفاع در حال بررسی و انجام بوده است.

سیمرغ ///////&

قسمت انتهایی بدنه و زیر سکان عمودی

هم اکنون هواپیمای ترابری سبک«سیمرغ» اگر چه به لحاظ پلتفرم ساختاری مشابه نسل های هم رده ی خود دارد، اما سیستم اویونیک، پیشرانه ی هواپیما، قطعات جدید و قدرت مانور این پرنده، قابل مقایسه با نمونه های مشابه نیست و در واقع هواپیمای ترابری سیمرغ زمینه، بستر و دانشی جدید را برای طراحی و ساخت هواپیماهای پیشرفته تر به وجود آورده است.

سیمرغ ///////&

درب بارگیری شیبدار ( رمپ) در مرحله اضافه شدن به بخش

 جلویی و میانی بدنه

 سبک بودن، میزان حمل بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باندهای کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات رسانی هایی از قبیل آمبولانس هوایی و قابلیت فرود در باندهای خاکی را از دیگر ویژگی ها و کاربردهای هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» است.

سیمرغ ///////&

اضافه شدن بال‌ها به بدنه

همچنین این هواپیمای ترابری سبک  پرنده ای با قبلیت های چندگانه و مجهز به درب رمپ عقب ویژه حمل بار و تحهیزاتی مثل خودروهای سبک و امداد رسانی است.

سیمرغ ///////&

دو درب جانبی مخصوص پرش چتربازان

سیمرغ ///////& 

مراحل پایانی ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ

بنا به اعلام سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع طرح هواپیمایی ترابری سبک سیمرغ نه تنها ۱۰ هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایحاد کرده، بلکه در پس این اشتغالزایی از خروج مبالغ هنگفت ارزی نیز جلوگیری کرده است.

مراحل ساخت هواپیمای ترابری سیمرغ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۵:۴۲ ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
با سلام
یادمون باشه هر بار که در موضوعی به خودمون تکیه کردیم و با جدیت وارد شدیم موفق بودیم(مثل صنایع هسته ای و نظامی و پزشکی و...) ولی در هر موضوعی که منتظر غرب و آمریکا موندیم و ملتمسانه ازشون گدایی کردیم هیچ عایدی نداشتیم.
و البته اینکه استقلال و خودکفایی ما در حوزه ی تکنولوژی های پیشرفته مطلوب کشورهای استعمار گر نیست.
بهترین روش برای به بردگی کشیدن ملتهای دیگر این است که ملتها به این باور برسند که نمیتوانند بدون اتکا به غربی ها کارهای بزرگ انجام دهند.
خواهشی که از هموطنان عزیز دارم اینه که به جای اتخاذ رویکرد تحقیر و تخریب و ایراد به این قبیل اقدامات بزرگ، با همدلی و هم افزایی یه خسته نباشید جانانه به این دانشمندان عزیز بگیم و دلگرمشون کنیم.
بخدا همین کار هر جور حساب کنی خیلی از کشورها از انجامش ناتوانند.
خدا قوت به دانشمندان عزیزمون در همه ی حوزه ها
خدا نگهدار همه ی هموطنانم
Iran (Islamic Republic of)
فرزین
۱۸:۵۴ ۱۸ خرداد ۱۴۰۱
آقایان صدا وسیما.تو این وضعیت بد و افتضاح اقتصادی که مردم از همه چی نا امید شدن لطف کنید و همت کنید این پیشرفت‌ها و ساخت چنین چیزهایی که از بین ۲۴۰ کشور ما هم جزو حداکثر ۲۰ کشور سازنده هواپیما هستیم رو درست و حسابی تحت پوشش خبری قرار بدین.تا بعضی از گلامب ها مثل دوست گالیور اینقدر فاز بد و نمیتونیم و نمیشه و مسخره کردن رو از فکرشون بیرون کنیم.این مساله حتی ساخت بدنه خالی خودش کم کاری نیست.بیشتر مانور بدین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۵ ۱۲ خرداد ۱۴۰۱
من جای خلباناش باشم با چتر نجات میشینم پشت فرمون
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
خدا بخیر کنه دین که ندارید حداقل بگین چه ساعتهایی از کدام فرودگاه نشست و برخاست داره تا مردم از خانه هاشان بیرون بیایند تا رفع بلا بشه
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۱۶:۵۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
خدا بخیر کنه دین که ندارید حداقل بگین چه ساعتهایی از کدام فرودگاه نشست و برخاست داره تا مردم از خانه هاشان بیرون بیایند تا رفع بلا بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۰۲ خرداد ۱۴۰۱
صندلی نداره انگار برانکارد بجای صندلی گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۲ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
هر تلاشی که در راه پیشرفت کشور باشه قابل تحسینه.
فقط از مسئولین این پروژه خواهشمندم هواپیما را ایمن بسازن چون مردم چشم انتظار خانواده هاشون هستن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
این ماکت هواپیما دیجی کالا هم داره واسه فروش یدونه واسه گوشه خونمون بخریم بگیم تولید ملیه بهش افتخار کنیم.خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی اصیل
۱۷:۰۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
هواپیمای ساخت ایران! پس از۳۰سال! درشرکت پایه گذاری شده ازسال ۱۳۵۵! شبیه سازی وباهمکاری اوکراین ! اماچرانمیتوانیم خودروبسازیم ،چون شرکتهای خارجی برایمان نمی سازند. شرقیها چندان مهارتی ندارندوغربیهاراهم که دولت اجازه همکاری نمیدهد. موشک وهواپیماباخودروفرق دارند!!!
Iran (Islamic Republic of)
مهران
۱۵:۱۱ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
حدا به خیر کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناصر
۱۴:۳۸ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
جالبه خیلیها میگن که چون نمیتونیم خودرو بسازیم پس بقیه دستاوردها قابل باور نیست ، نکته اصلی همینه که صنعت خودرو سازی هیچ وقت دست اون بخش از حاکمیت عقیدتی نبوده و در طول این 40 سال تمامآ در اختیار اون بخش از تحصیلکرده های پرادعا و غرب پرست بوده که حودشون به ناتوانی خودشون هم اعتراف دارند . در صورتیکه صنایع های تک ایران دقیقاٌ خارج از محدوده کنترلی دولتها و غرب پرستان رخ داده و برای همین هم موفق بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۳ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
امیدوارم ایمنی لازم و کافی داشته باشد ، بخدا این خلبانان و خدمه پرواز هم خانواده و چشم براهی دارند. و البته که هر تلاشی برای کسب دانش فنی ستودنی است.
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۱:۲۰ ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
داشتم پیامهارو میخوندم!!!
یه مشت خود تحقیر و البته یه تعدادم مزد بگیر بیچاره!!!
تو این مملکتی که از بالا تا پایینش رو مسئول بی لیاقت و بیسواد گرفته، باید دست اونایی رو که دارن تلاش میکنن، بوسید
تو هر خانواده ای ممکنه یه فرزند معتاد(خودروساز) بشه و یه فرزند مایه ی آبرو(صنایع نظامی)، پس نباید گناه اونو پای این نوشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۲ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
من نمیدونم کشوری که نمیتونه یه تراشه کارت ملی تولید کنه چطور هواپیما با اون همه فناوری های فوق پیشرفته میسازه واقعا عقل اینو قبول نمیکنه!!!!همون ایران 140 هست با نام جدید
Iran (Islamic Republic of)
م ش
۲۲:۵۵ ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
اوووووووو
آخرین اخبار