دستور کار دولت‌ها برای زادآوری

کشور‌های جهان چگونه با پیری جمعیت مقابله کردند؟

با افزایش سرعت پیر شدن جمعیت در جهان، دولت‌ها تدابیر گوناگونی برای حل این مسئله اندیشیده‌اند.

بر اساس چشم‌انداز جمعیت جهان که سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ تدوین کرده، تا سال ۲۰۵۰ از هر ۶ نفر در جهان یک نفر بالای ۶۵ سال خواهد داشت. این در حالی است که تا سه سال پیش، تعداد افراد بالای ۶۵ سال، یک نفر از هر ۱۱ نفر بوده است. رشد دو برابری کهن‌سالی یک معنا دارد و آن هم افزایش قابل توجه سرعت پیری جمعیت است.

در طول تاریخ، پیری جمعیت در جهان هرگز چنین سرعتی نداشته است. در این میان، سرعت پیری جمعیت در کشور‌های آسیای شرقی و آمریکای لاتین از بقیه بیشتر بوده است.

پیامد‌های اجتماعی و اقتصادی پیری جمعیت در بسیاری از کشور‌های صنعتی در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای آشکار شده است. با توجه به اینکه جمعیت در مناطقی مانند آمریکای شمالی، اروپای غربی و ژاپن با سرعت بیشتری نسبت به گذشته در حال پیر شدن است، سیاست‌گذاران این کشور‌ها با مسائلی از قبیل کاهش نیروی کار، افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و تعهدات دولت در قبال بازنشستگان مواجه هستند. مسائلی از این دست به طور قابل توجهی می‌توانند استاندارد بالای زندگی در بسیاری از اقتصاد‌های پیشرفته را تضعیف کند.

نرخ زادآوری

نرخ باروری در جهان: از سال ۱۹۵۰ تا ۲۰۱۷

از این جهت، ایجاد برنامه‌هایی در راستای جلوگیری از پیری جمعیت در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است. طبق گزارش سازمان ملل، دو سوم کشور‌های اروپایی اقداماتی از پاداش برای تولد نوزاد گرفته تا تشویق‌های مالیاتی و مرخصی استحقاقی والدین ارائه کرده اند که به طور خلاصه به آن‌ها می‌پردازیم.

روسیه: پرداخت هزینه باروری آزمایشگاهی

جمعیت روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی رو به کاهش گذاشت و از ۱۴۸ میلیون به ۱۴۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۰ رسید. افزایش نرخ زاد و ولد یکی از اولویت‌های ولادیمیر پوتین از ابتدای ریاست جمهوری خود بوده است. امروزه روسیه ۱۴۴ میلیون نفر جمعیت دارد و نرخ باروری آن ۱.۵ است.

گفتنی است، نرخ باروری میانگین تعداد فرزندانی است که یک زن در طول زندگی خود به دنیا می‌آورد. (این نرخ با نرخ تولد که تعداد فرزندان متولد شده به ازای هر هزار نفر در سال است تفاوت دارد). هر زمان که نرخ باروری یک کشور به کمتر از ۲.۱ کاهش یابد، جمعیت شروع به کاهش می‌کند.

یکی از اقدامات قابل توجه روسیه برای افزایش نرخ باروری پرداخت بخش قابل توجهی از هزینه «باروری آزمایشگاهی» یا آی وی اف برای زوج‌هایی است که بچه‌دار نمی‌شوند. این طرح از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و به گفته مقامات بهداشتی روسیه تا حد زیادی موفقیت آمیز بوده و تعداد زوج‌هایی که از این روش استفاده می‌کنند افزایش چشم‌گیری داشته است؛ چرا که بدون پرداخت هزینه دولتی، پول مورد نیاز برای آی وی اف در روسیه بیش از سه برابر میانگین دستمزد ماهانه افراد است.

باروری مصنوعی

ایتالیا و رویکرد ناموفق بسنده کردن به پرداخت پول

بر اساس پژوهشی که در نشریه لانست منتشرشده، انتظار می‌رود جمعیت ایتالیا که تا سال ۲۰۱۷ حدود ۶۱ میلیون نفر بوده، در انتهای قرن به ۲۸ میلیون نفر کاهش پیدا کند.

در سال ۲۰۱۵، دولت ایتالیا برنامه‌ای را راه‌اندازی کرد که به ازای هر تولد، ۸۰۰ یورو به هر زوج می‌پرداخت تا نرخ باروری را افزایش دهد. با این حال، به نظر نمی‌رسد این طرح تغییر اساسی در نرخ باروری ایجاد کرده باشد. ایتالیا هنوز با ۱.۳ فرزند به ازای هر زن، یکی از پایین‌ترین نرخ‌های باروری را در اتحادیه اروپا دارد.

کره جنوبی: نمونه دیگری از عدم موفقیت

پرداخت هزینه در بدو تولد هرگز شرط کافی برای افزایش فرزندآوری نبوده است. این سیاست در کره جنوبی نیز با شکست مواجه شده چرا که در این کشور ساعات کاری زیاد و گرفتن مرخصی دشوار است. به بیان بهتر، در اکثر کشور‌های توسعه یافته فرهنگ کار با زندگی خانوادگی در تضاد است. از سوی دیگر در این کشور تعداد مهد کودک‌ها اندک است و گاهی برای فرستادن یک کودک به مهد باید در صفی چند ساله منتظر ماند.

فرانسه: کشوری موفق در افزایش زادآوری با «مجموعه»‌ای از برنامه‌ها

در مقابل ایتالیا، فرانسه قرار دارد که با نرخ باروری ۱.۹ یکی از موفق‌ترین کشور‌های اتحادیه اروپا در افزایش این نرخ بوده است. یکی از دلایل موفقیت فرانسه ارائه مجموعه‌ای از سیاست‌های اجتماعی است؛ مثلا «وزارت خانواده» فرانسه به کودکان مراقبت‌های یارانه‌ای ارائه می‌دهد یا اینکه خانواده‌های پرجمعیت از مزایای دولتی قابل توجهی برخوردار می‌شوند. خانواده‌هایی که دو یا چند فرزند دارند حداقل ۱۳۱ یورو در ماه دریافت می‌کنند. همچنین هنگام تولد هر فرزند، ۹۴۴ یورو به هر خانواده پرداخت می‌شود.

موفقیت‌های مشابه در کشور‌های اسکاندیناوی هم مشاهده شده است. سوئد در سال ۲۰۱۷ میانگین نرخ باروری ۱.۹ را ثبت کرده است. کمیسیون اروپا می‌گوید نرخ اشتغال زنان و مادران در این کشور «در اتحادیه اروپا از بالاترین‌ها» است، و فقر کودکان در میان پایین‌ترین‌ها قرار دارد».

نرخ زادآوری بالا در سوئد: وقتی کار در مقابل خانواده نیست

در سوئد والدین کمک هزینه هزار و ۵۰۰ کرون (معادل ۱۶۷ دلار) در ماه دریافت می‌کنند که با رسیدن کودک به ۱۱ سالگی و سپس ۱۵ سالگی افزایش پیدا می‌کند. جدای از آن، والدین سوئدی هنگام تولد یا به سرپرستی گرفتن فرزند جدیدشان می‌توانند تا ۴۸۰ روز مرخصی با حقوق مخصوص والدین داشته باشند که بین آن‌ها نصف می‌شود. والدینی که کودک‌شان بیمار باشد، می‌توانند مرخصی بگیرند. هزینه این مرخصی از سوی آژانس بیمه اجتماعی سوئد پرداخت می‌شود. اکثر مراکز خرید و کتابخانه‌ها در این کشور دارای اتاق‌های پرستاری برای نوزادان و میز‌های تعویض لباس نوزاد هستند.

اتاق کودک

شهر کوچک ناگی‌چ: یک استثنا در زادآوری

نرخ زادآوری در «ناگی‌» در استان اوکایاما ژاپن طی ۹ سال از ۱.۴ به ۲.۸ افزایش پیدا کرده است. در این شهر کوچک شش هزار نفری، خانواده‌ها برای اولین فرزند خود ۸۷۹ دلار، فرزند دوم هزار و ۳۳۵ دلار، و برای فرزند پنجم بیش از سه هزار دلار پول دریافت می‌کنند. امتیازات دیگر این شهر اختصاص مسکن یارانه‌ای، واکسیناسیون رایگان، کمک هزینه مدرسه و ارزان بودن مهدکودک است.
گفتنی است، ژاپن از دهه ۱۹۷۰ به طور مداوم در حال کاهش جمعیت بوده است.

طرح یک سوال: آیا کار پاره وقت گزینه مناسبی است؟

یکی از گزینه‌های موجود در اختیار دولت‌ها این است که سعی کنند کار پاره وقت را بیشتر در دسترس قرار دهند. کشور‌هایی با میزان بالاتر مشاغل پاره وقت تمایل بیشتری به افزایش نرخ باروری نشان داده اند.

پروفسور گونار اندرسون، رئیس واحد جمعیت شناسی دانشگاه استکهلم، می‌گوید: «ما درک می‌کنیم که زنان و مردان در بخشی از زندگی خود بچه‌های کوچکی دارند و گاهی اوقات مجبورند زودتر از محل کار به خانه برگردند».

راه‌های دیگری هم برای انعطاف پذیری کار بدون کاهش ساعت وجود دارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نشان داد که افزایش دسترسی به پهنای باند در آلمان با نرخ بالاتر تولد در زنان با تحصیلات عالی مرتبط است. زنانی که در خانه کار می‌کردند دریافتند که می‌توانند زمان بیشتری را با فرزندان خود بگذرانند و ترجیح دادند فرزندان بیشتری داشته باشند.

با این حال، این واکنش در کشور‌های گوناگون با یکدیگر تفاوت دارد. کار پاره‌وقت یا از راه دور به طور معمول دستمزد کمتری نسبت به کار حضوری و تمام وقت دارد و این امر شکاف جنسیتی و نابرابری را افزایش می‌دهد. چیزی که زنان انگلیسی از آن ناراضی هستند.

کار در منزل

کار کردن مردان در خانه زادآوری را افزایش می‌دهد

آمار نشان می‌دهد زنان زمان آزاد کمتری نسبت به مردان دارند، زیرا بیشتر کار‌های خانه را آنان انجام می‌دهند. ارین هی وون کیم از دانشگاه سئول دریافت که وقتی مردان در خانه بیشتر کمک می‌کنند، نرخ باروری افزایش می‌یابد. او خانواده‌های دارای یک فرزند را مورد مطالعه قرار داد و دریافت که وقتی مردان هفته‌ای یک ساعت بیشتر کار خانگی را انجام می‌دهند، به افزایش قابل توجهی در شانس داشتن فرزند دوم منتهی می‌شود.

ژاپن و سنگاپور: نگاه نو به افزایش سن

دو کشور آسیای شرقی که سریع‌ترین نرخ پیری جمعیت را در سال‌های اخیر داشته اند، نگاه خود را به افزایش سن تغییر داده اند. به طور مثال سنگاپور یادگیری مداوم برای افراد را در دستور کار قرار داده است. برنامه‌های افزایش مهارت در افراد مثل Skills Future که از سال ۲۰۱۴ شروع شده، سبب می‌شود افراد در سنین بالا «از کار افتاده» یا ناهماهنگ با اجتماع تلقی نشوند. یا به طور مثال، دانشگاه ملی سنگاپور به فارغ‌التحصیلان خود کمک می‌کند تا هزینه دوره‌های مربوط به مهارت‌های نوظهور را بپردازند. از سوی دیگر، سنگاپور صندوقی تحت عنوان «صندوق تامین مالی مرکزی» تدارک دیده که نیاز‌های درآمدی بازنشستگی سنگاپوری‌ها را پوشش می‌دهد؛ به این صورت که افراد در طول عمر به طور اجباری مبالغی را به این صندوق می‌پردازند و در سنین پیری از آن استفاده می‌کنند. چنین طرحی در مورد هزینه‌های درمانی نیز تدبیر شده و از قبوض کلان بیمارستان تا هزینه‌های ساده برای بیماری‌های سرپایی را می‌پردازد.

سرعت پیر شدن در ژاپن نیز بسیار بالا است و این موضوع به شدت سیستم پرداخت حقوق بازنشستگان را با مشکل مواجه کرده است. بیمه‌های درمانی طولانی مدت از راه‌حل‌هایی است که ژاپن اندیشیده است. افزون بر این‌ها، ژاپن با استفاده از فناوری در درمان تلاش می‌کند ربات‌هایی طراحی کند که از افراد سالخورده مراقبت کنند. این فناوری‌های نوظهور نه تنها خدمات ارزان قیمتی در اختیار سالخوردگان جامعه قرار می‌دهند، بلکه می‌توانند صنعت ژاپن را وارد مرحله جدیدی کرده و رشد دهند.

منابع:

https://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/ageing/WorldPopulationAgeing2019-Highlights.pdf

https://sweden.se/life/society/work-life-balance

https://www.bbc.com/news/world-europe-51118616

https://www.bbc.com/news/world-57112631

https://www.france24.com/en/20200130-russia-funds-ivf-baby-boom-to-battle-population-slump

https://edition.cnn.com/2018/12/27/health/japan-fertility-birth-rate-children-intl/index.html

https://www.un.org/en/development/desa/population/publications/pdf/popfacts/PopFacts_2017-10.pdf

https://www.france24.com/en/20200130-russia-funds-ivf-baby-boom-to-battle-population-slump

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
اگر آرامش روانی و اقتصادی مردم ایران تضمین شود و دائم در معرض اخبار منفی و درگیری در منطقه نباشند بدون هیچ تشویقی فرزند آوری را افزایش خواهند داد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
آینده رو هواست. مبهم
بچه چیه؟
یکی دیگر رو هم بدبخت تو ایران بکنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
باید بجای وام ومشوقهای سخت مثل ماشین به قیمت کارخانه
1 باید هزینه پوشاک بچه را تا سن سه سالگی.2 هزینه شیر خشک و هزینه درمان تا شش سالگی را دولت به طور کامل متقبل شود. تحصیل دوباره دولتی شود.بطور کامل مستمر فرهنگ ساری شود.مستندهای بیشمار از فرزند آوری اروپاییان پخش نمایند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
مقایسه زمانی انجام میدن که میخوان یا کم کاری خودشان را توجیه کنن (مثلا از همون وضع موجود تو کشورهایی که تو نقشه کره زمین دیده نمیشن تو اخبار بگن که بگن ببینید اینام از ما بدبخت ترن درصورتیکه زیبنده این کشور با این منابع و قدمت نیست)یا میخواهند به یک هدفی برسند که اصلا زیرساختی از اون هم ندارن و فقط میگن انجام بدهید. مثل فرزند آوری. طرف پول نداره خرج ماه و سال خودشو بده بعد فرزندم بیاره.
اینا همه چیز رو با جیب خودشان تخمین میزنند
United States of America
رشتی
۱۷:۵۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
فدرالیسم و خودمختاری نظام سیاسی و به رسمیت شناختن حقوق بشر و زبان همانند ممالک محروسه طول تاریخ، باعث عدم هدر رفت منابع و رشد اقتصاد می‌شود و یکی از ثمرات آن افزایش جمعیت است و گرنه با سیستم مرکز گرای فعلی ملت عقلشان را از دست نداده اند که بچه بیاورند که بدون منابع و بدون هویت باشد و استعمار بشود به عنوان سرباز و خادم و امثالهم. امیدوارم این نظر را انتشار دهید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
تو ایران
بچه بیارید وام می دیم ...
خبب اون خانواده ای که کار ثابت نداره یا درامد کافی نداره بعد با این حجم از عدم ثبات اقتصادی ادم از بودن خودش هم ‌سیر میشه چه برسد به بچه اوردن .
نه حالی نه اینده ای .... اقتدام برای فرزند اوردی کلا ۹ تا یکسال طول میکشه بعدش یه عمر فشارو نا امیدی و عدم تحقق وعدههای مسولین .

انسان سیستم خود زنی داره وقتی نتونه کاری بکنه استه استه بهنابودی می کشه خودش رو .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
هرکاری هم ک بکنید مردم دیگه تمایلی ندارند واسه فرزنداوری چون مطمنن بچشون اینده ایی توی این کشورنخواهدداشت بیکاری گرانی نبودخدمات بهداشتی نبودوکمبودوگرانی دارو نبودکار افسردگی خودکشی اعتیاد فقر و... اینها همه مردمو سرعقل اورده که فرزنداوری اونم تواین دوره زمونه اصلا خوب نیست بعدشم خیلی جوانها ازسن ازدواج گذشتند ودل مرده شدن بخاطرخیلی مسایلی ک عرض کردم همونهایی هم ک فرزنداوری کردندپشیمونند چون شرمنده زن وبچشونند!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
سلام من نمونه كسي هستم كه گول دولت احمدي نژادد رو خوردم و هم اكنون يك دفترچه بانك ملي يك ميليون توماني فاقد ارزش رو دستم مونده براي بچه سومم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اقتصاد درست بشه فرزند اوری هم درست میشه
Germany
ناشناس
۱۶:۱۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
شما هم حال تون خوب نیست
Lithuania
ناشناس
۱۵:۲۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
الان گفتید کشورهای اروپایی مدام توی گوش مردمشون می خونن که تند تند بچه تولید کنید؟
دروغ نگید عزیزان.
کنترل جمعیت از اروپا صادر شده و به ما رسیده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ایران هم طرحش گرانی روز به روز همه چی و تشویق جوانان به ازدواج و فرزند اوری. ایران صد در صد بااین طرحی که اجرا کرد موفقتر خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
دنیا با ایجاد شغل و امنیت شغلی و ساخت اقتصادی مطمئن جمعیت را کنترل می‌کند نه با دادن زمن و تسهیلات برای خانواده هایی که به دام بیفکنیم مسئولین افتاده و بعد گذشت مدت کوتاهی با باری از مشکلات اقتصادی و روحی روانی آرزوی مرگ از درگاه خدا بکنند .با روش‌های ریاکارانه و بی ارزشی که هیچ عقلی پشتوانه آن نباشد فقط ارمغان آن بدبختی و درماندگی بیشتر مردم است این کارشناسان کج فهم و خائن را از سیستم اتاق فکر دولت محو کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بهترین و عملیترین کار، ارج نهادن به مردم به خصوص جوانان است کاری که در کشور ما انجام نمی‌شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بابا وقتی بچه به دنیا بیاد کار لازم داره، ماشین لازم داره،کامپیوتر لازم داره، موبایل لازم داره، مسکن لازم داره، درآمد لازم داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بچت قراره سرباز بشه و پست بده، ماشین بشوره، تو برجک وایسه چیزی لازمش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ماندانا
۱۲:۳۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
همش چرته پرته ، زندگی مسخره و بی هدف ماشینی تا ریشه کن نشه مشکلات حل نمیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بابا ...جان کار نیست افزایش جمعیت معنا ندارد
بخدا من دوست دارم زن داشته باشم ۴ تا هم بچه هم داشته باشم
الان نه کار دارم نه خانه نه پول هیچ ندارم
درضمن ۳ تا برادر هستیم بیکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
پس سه برادرون شمایید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ایران را با کشورهای اروپایی مقایسه نکنید. شرایط آب و هوایی و زیر ساختهای اونا قابل مقایسه با ایران نیست. این همون تقلید کورکورانه است. مسولین میگن کشور ما بزرگه و گنجایش بیش از 100 میلیون جمعیت رو داره ولی اینو نمی بینند که بیش از نیمی از کشور کویر بدون آب وعلف یا کوهستانهای خشک و مرتفع و بدون امکان زندگیه. بیشتر شهرهای قابل سکونت، مملو از جمعیت و در حال انفجارند
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم پهلو
۱۱:۴۵ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
کشورهای دیگر جمعییتشان را با منابع شان هماهنگ کردن کشور مابعد انقلاب جمعیت دچار انفجار شد طبق منابع ابی این خاک گنجایش بیش از سی میلیون را ندارد بقیه ان حرفهای بدون محاسبه است ملت اگر 150 میلیون هم بشوند باز یک روزی دوباره پیر میشوند ومشکل نگهداری وصندوق بیمه و... هست پس همین 0 8 میلیون پیر را مدیریت کنید راحت تر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
شخصیت و منش و آداب و رسوم و فرهنگ هر قومی مختص خودش است اینجا را مثل سکه و ارز بردید توی مقایسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
اینجا، خوزستان. دیشب با ماسک خوابیدم فایده نداشت. خاک اومده تا تو یخچال. هر روز آب قطعه، اینتر نت قطعه، فاضلاب تو خیابونا رها شده، حقوق شهروندی نداریم.خودمون و بچه هامون در معرض خطر هستیم.یه روز خوش نداریم. چطور بچه تولید کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
این همه می گوید افزایش جمعیت افزایش جمعیت که چی؟؟؟ مگه برنامه ای واسشون دارید؟؟ به طور مثال جمعیت ایران تو بیست سال آینده بشه150 میلیون آیا واسه بچه های بیست سال آینده برنامه ریختید؟؟؟ که اینهمه می گوید افزایش جمعیت آیا برنامه ای هم دارید یا فقط واسه سربازی وجنگ می خواهید؟؟ اگه میخواهید بیست سال دیگه جمعیت ایران افزایش داشته باشه باید از الان به فکرش باشید مدرسه بسازید کارخونه بسازید درآمد کشور رو افزیش بدید تا بیست سال دیگه یه بچه بتونه زندگی کنه!!! درحالی که فقط وفقط شعار می دین!! دهه شصتی هارو بدبخت کردین بس نبود!!! بی برنامگی تا کی ادامه خواهد داشت . ملت تو تامین هزینه های زندگی شون موندن با چه امیدی فرزند اوری داشته باشن . کمی هم که جمعیت افزایش پیدا کنه تبدیل به کشوری مثل جیبوتی میشیم دولت برنامه ندارد وکاری نمی کند که لااقل ملت امید داشته باشن چند دهه بعد فرزندانشون تو آسایش قراره زندگی کنن !!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
ادم باید خر باشه تو ایران بچه بیاره هم شرمنده زنت باشی هم شرمنده فرزندت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بمیرین بابا اونا کشورها پیشرفته هستن نه مثل شما که آب و نون همین جمعیتم نمی‌تونید تامین کنید همه رو بدبخت کردین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
این همه چیز در ایران منقرض شد خودمون هم داریم منقرض میشیم به لطف مسئولان انقلابی جهادی مومن دیگه چی مونده تا بگم؟ خلاصه خیلی برای خودشان نوشابه باز کردن طی این سال ها و این شده نتیجه که ایرانی ها دارن منقرض میشن
فرزندآوری هم اشتباه کامل هست من از زمانی که بدنیا آمدم که دهه هفتاد هست تا الان به چشم خودم دیدم قیمت ها 100 برابر شده یعنی با 25 تومنی سکه من دستم داشتم و الان اندازه اون پول شده 2500 تومن! حالا باز میگید اغراق میکنی میگیم اصلا 40 برابر دیگه قبول دارید دلار 800 تومن بود الان شده 30000تومن!
با این وضعیت که همش فوقش سی ساله گذشته تورم اینطوری شده واقعا به چه امیدی باید ازدواج کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
شما فقط یه شغل ثابت به پدر بده که خیالش راحت باشه 30 سال کار میکنه و میتونه خرج رو بده اونوقت خودش به فکر بچه می افته

مرد حسابی , طرف نمیدونه تا کی تو فلان شرکت کار میکنه با این قراردادهای 6 ماهه . چطور میخوای به فکر بچه باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
دیگه هر مزخرفی به ذهنتون میاد می نویسین ها.
بجای بودجه های میلیاردی برای تبلیغ ازدواج و فرزند آوری این پولو برای اشتغال چندین جوان بدن تا شاغل شده و ازدواج کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
تا زمانیکه ثبات اقتصادی وجود نداشته باشه ، اینگونه حرفا فاید نداره ، همه اجناس و کالاها هروز و هر هفته دارن گرون میشن ، اینطوری حتی نمیشه زندگیو چرخوند چه برسه خانواده ها به فکر بچه باشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
جهان ما چه اشتراکاتی با جهان داریم آینده بچه ها چی میشه شیرخشک چندتومنه الان پوشک چندتومنه چقدر دیگه میاد رو قیمتش لباس بچه چقدر گرون شده چند ساله خرج مدرسه ش چی میشه کسی که مستاجره اجاره خونه از کجا خرج خونه وبچه از کجا بیاره چه کمکی به مردم کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
دست از سرمون بزدارید، بمیریم خلاص شیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۲ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
نه بابا این چه حرفیه عزیزید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
لطفا هرچه زودتر جلوی امضای قرارداد وزارت بهداشت با who بدون تصویب مجلس را بگیرید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۳ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
بچه یعنی فردا یی هیچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۰۳ خرداد ۱۴۰۱
فرزند آوری در ایران یعنی دیوانه گی چون اون بچه هیچ آینده‌ای ندارد
آخرین اخبار