ژاپن: قصد نداریم به پیمان آکوس بپیوندیم

نخست وزیر ژاپن تاکید کرد این کشور اهداف پیمان سه کشور آمریکا، انگلیس و استرالیا را مثبت ارزیابی می‌کند، اما قصد ندارد به این ساختار بپیوندد.

فومیو کیشیدا در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از گفتگوی چهارجانبه امنیتی در توکیو گفت: «دولت ژاپن قصد ندارد به ائتلاف نظامی آکوس که پاییز گذشته توسط استرالیا، انگلیس و آمریکا ایجاد شد، بپیوندد».

به گزارش خبرگزاری تاس، او گفت: «ما اهداف AUKUS را مثبت ارزیابی می‌کنیم و قصد داریم روابط خود را با کشور‌های تشکیل دهنده این پیمان حفظ کنیم. با این حال ژاپن قصد ندارد به این ساختار بپیوندد».

در این اجلاس چهارگانه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، نارندرا مودی، نخست وزیر هند، آنتونی آلبانیز، نخست وزیر استرالیا و فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن حضور داشتند.

پیش‌تر گفته می‌شد ژاپن پیشنهاد‌هایی برای پیوستن به آکوس دریافت کرده است. اما بعداً این اطلاعات رسما تکذیب شد.

سپتامبر گذشته، استرالیا، انگلیس و آمریکا از تشکیل یک پیمان امنیتی جدید به نام آکوس خبر دادند. استرالیا به ویژه قصد دارد از فناوری‌های آمریکایی برای ساخت حداقل ۸ زیردریایی هسته‌ای استفاده کند که اولین آن‌ها در سال ۲۰۳۶ عملیاتی می‌شود. همچنین استرالیا می‌خواهد نیرو‌های مسلح خود را به موشک‌های کروز ساخت آمریکا مجهز کند. کمی بعدتر طرفین اعلام کردند قصد دارند در توسعه سیستم‌های رزمی مافوق صوت نیز همکاری داشته باشند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی در جریان گفتگو‌های ۴ فوریه در پکن نسبت به شکل گیری این مشارکت ابراز نگرانی کردند. چین، به ویژه، بار‌ها اعلام کرد که ایجاد ائتلاف آکوس رقابت تسلیحاتی را تشدید می‌کند، زیرا این اتحاد بر اساس ذهنیت «جنگ سرد» شکل گرفته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار