در گفت و گو باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

ماسک جراحی مضرات ریز گردها را کاهش می‌دهد

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: آلودگی هوا به طور میانگین یک و نیم سال امید به زندگی را کاهش می دهد.

عباس شاهسونی گفت: نوع ذرات معلق در هوا متفاوت نیست و این امکان وجود دارد که جنس ذرات به میزان کمی متفاوت باشد. زدن ماسک های طبی جراحی می تواند درصد قابل توجهی از ورود ذرات را کاهش بدهد. نوشیدن زیاد مایعات بخصوص آب و مصرف کافی سبزیجات تازه و میوه تا حد زیادی آثار منفی الودگی هوا را در بدن را کاهش می دهد.

او گفت: بروز الودگی هوا و افزایش ذرات معلق موجود در هوا در کوتاه مدت سبب افزایش مراجعه بیماران تنفسی، قلبی و عروقی به اورژانس و مراکز درمانی می شود و نیاز بیماران به مراقبت های اولیه تنفسی و قلبی و عروقی بیشتر از گذشته خواهد شد.

به گفته شاهسونی تغییر عملکرد ریه، افزایش علائم تنفسی حاد مانند خس خس، سرفه، عفونت های تنفسی، افرایش استفاده از داروهای تنفسی و قلبی و عروقی  و افزایش موارد مرگ های زودرس از دیگر اثرات زیانبار بروز آلودگی هوا در کوتاه مدت است.

رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت گفت: آثار منفی منتسب به مواجهه بلند مدت با آلودگی هوا شامل افزایش مرگ‌و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و تنفسی، افزایش بروز بیماری های تنفسی مزمن، شیوع آسم، انسداد مزمن ریوی، تغییرات مزمن در عملکرد ریه و افزایش بیماری های قلبی و عروقی مزمن است.

او گفت: آلودگی هوا باعث کاهش آستانه تحمل مردم می شود و به طور میانگین یک و نیم سال امید به زندگی را کاهش می دهد.


بیشتر بدانید:

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
این حرفها را سالیان طولانی شنیدیم بله مرگ و میر زودرس عفونت،،،،،،. خوب پس چرا راه حلش را پیدا نمیکنید دولت و مجلس محترم ؟؟؟!!!!عجب حکایتی!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
نفس کشیدن سخت شده توی لرستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
بجای این تعطیلات بیهوده و بی نتیجه , اولا مردم باید بیشتر به معنویات رو بیاورند و از خدا بخواهیم خودش رحم کند و این بلاها را از سر ما بر دارد . نماز باران در همه شهرها و روستاها اقامه شود . ثانیا مسئولین مربوطه اقدامات لازم و ضروری را چه در داخل و یا سطح کشورهای همسایه و بین الملل , سریعتر بعمل آورند . هر چند اقدام اول زودتر و بهتر جواب میدهد و مانده گارتره.کمی بیشتر به همدیگر رحم کنیم و اوامر الهی را اطاعت کنیم و طاعات او را بجا بیاوریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
مرحله کرونارو رد کردیم حالا رسیدیم مرحله بعدی ریزگردها. ایشالله یه دو سه سالیم درگیر ایناییم. احسنت برچنین مدیران و مدیریتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
خب یه کاری واسه جلوگیری از سد سازی ترکیه بکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
هوا هم به پول گره خورد!
Iran (Islamic Republic of)
شهروند تهرانی
۱۴:۲۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
پاییز و زمستون مازوت میخوریم، بهار و تابستون ازن با خاک عراق !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
تهران حالا می فهمد خوزستان این همه سال چه کشیده است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
الان هم نمی فهمد. چون خوزستان حتی آب سالم و تصفیه شده هم ندارد...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
تو خونه ایم والا نفس تنگی گرفتیم دیشب داشتم خفه میشدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
چرا فکری به حال این آلودگی ها نمیشه تو خونه هم هستیم نفس کشیدن سخت هست چه برسه بخوایم بریم بیرون واقعا هوای بوی خاک وبنزین اینا میده
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۱:۲۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
آذربایجانشرقی دوشنبه و سه شنبه هواش اصلا خوب نبود تعطیل نکردن - امروز چهارشنبه هوا کاملا عالی ..ولی تعطیییییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
واقعا معلوم نیست این تعطیلات برای چیست . وقتی با ماسک زدن مشکل حل میشود , پس چه دلیلی برای تعطیلی وجود دارد ؟ این تعطیلات فقط مشکلات اقتصادی کشور را بیشتر میکند و امور روزمره مردم را مختل . آیا کشورهای دیگر هم اینگونه مدیریت میکنند ؟ این تعطیلات فقط برای دوایر دولتی اعمال میشود . وگرنه بخشهای خصوصی و کسبه کوچه و بازار تعطیلات اینطوری ندارند .با این تعطیلات بی معنی , کارمندان دولتی حقوق را میگیرند و در منزل استراحت میکنند و به مسافرت و امورات شخصی میپردازند. این عدالته؟ پس دستگاههای خدمات رسان مثل مأموران شهرداری و کادر درمان و نیروهای انتظامی و ..... که تعطیل نیستند , انسان نیستند و خطر تهدیدشان نمیکند؟ واقعا خجالت بکشید با مملکت داری که دارید . بجای حل مشکلات معیشتی و... مردم , هر روز تعطیل میکنید ؟ واقعا علت چیست ؟ به قول عزتی سریال خوش رکاب ; یه نمه شفاف سازی کنید ببینیم قضیه چیه . اگر واقع مطلب را بخواهید , تعطیلات رسمی در ایران خیلی زیاده که در هیچ کشوری وجود نداره . اگر صلاح میبینید یکبار و برای همیشه با نظر خواهی از مردم و بررسیهای کارشناسی واقعی و درست , در تعداد تعطیلات رسمی تجدید نظر کنید . غیر از جمعه ها , عاشورا , اربعین, عیدفطر,22بهمن و دو روز ابتدای سال جدید(نوروز), مابقی تعطیلات ضروری نیست .
Iran (Islamic Republic of)
aa
۱۲:۲۸ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
اطلاعات نداری تعطیلات رسمی تو ایران کمتر از کشورهای دیگست منتها مشکل اینه که تو آلودگی دولت فکر میکنه فقط کارمندای خودش آدمند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
تو که اطلاع داری, بگو ببینیم کام کشورها تعطیلاتشان از ایران بیشتره , نام ببر !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
تعطیلات ایران بیشتر از دیگران باشه یا نباشه , زیاده و برای کشور مضره . واقعا باید بازنگری جدی بشه . این تعطیلات هم راه حل مقابله با آلودگیها نیست . یکی از دوستانم که کارمند دولته , همین امروز به یکی از ارتفاعات شهرمان (اراک) رفته بود برای تفریح(در ساعات اوج آلودگی و ارتفاعات که بیشترین آلودگی گرد و خاک را دارد , آنهم بدون ماسک) . این هم نتیجه تعطیلی. نمیدانم حقوق امروزش حلاله یا نه ؟ چون تعطیل میکنند که افراد در منازل بمانند نه اینکه در فضای باز تردد نمایند , آنهم با خودرو و به تفریح بروند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
حالا خوبه میدونید هیچ کاری نمیکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
وای خدای من
خدایا از تو درخواست باران داریم
هوا خیلی بد شده
تنفس رو سخت کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۵۹ ۰۴ خرداد ۱۴۰۱
لازم به تعطیلی نبود کافی بود به مردم بگن ماسک بزنن
آخرین اخبار