کاسپین در خطر انقراض

اسب کاسپین نژادی با قدمتی بیش از پنج هزار سال در سراسر جهان گونه ای پرطرفدار بوده که خطر انقراض این نژاد ایرانی را تهدید می کند.

دهقان، مدیرعامل انجمن ملی حفاظت از اسب کاسپین مستقر در استان البرز گفت: برای رسیدگی به وضعیت درخواست ها و نیازهای پرورش دهندگان اسب کاسپین نشست های مشترک و جلسات هم اندیشی با اعضای این انجمن و همچنین مدیران موسسه تحقیقات علوم دامی کشور واقع در کرج به صورت مرتب برگزار می شود.

محمد جواد دهقان گفت: به تازگی  نیز نشستی با رییس موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مدیران مرتبط در این موضوع برگزار شد تا آن ها ضمن آشنایی با دستاوردها و فعالیت های گذشته، انجمن را در رسیدن به اهداف ملی و بین المللی که یکی از آن ها انتشار نخستین تبارنامه ملی اسب کاسپین می باشد، یاری رسانند.

او می گوید:  تبارنامه ملی اسب کاسپین با همکاری موسسه تحقیقات علوم دامی و مرکز اصلاح نژاد دام کشور در کمیته مشترکی منتشر می شود.

دهقان گفت: برای انتشار این تبارنامه، اسب ها قبلا شناسایی و فرم های شناسایی تکمیل شده و تیم ارزیابی مورد تایید انجمن که شامل کارشناسان ایرانی هستند برای اولین بار در طول ۵۵ سال گذشته این اسب ها را ارزیابی کرده و تیپ اسب ها را با استاندارد بین المللی مطابقت داده اند.

او می گوید: در مرحله بعدی تمام اسب ها تست DNA شده و به آزمایشگاه مورد تایید وزارت جهاد کشاورزی فرستاده و نتیجه دریافت می شود.

دهقان گفت: در نهایت این اسب ها که در زمان حاضر ۱۲۰ راس هستند و احتمال دارد حدود ۵۰ راس دیگه به آن ها اضافه شود که نتیجه آن تا چند ماه آینده انتشار نخستین تبارنامه ملی اسب کاسپین می باشد.

بعد از اینکه تبارنامه منتشر شود اسب ها به انجمن بین المللی اسب کاسپین معرفی می شوند و ثبت بین المللی می شوند.

او گفت: انجمن بین المللی نهادی متشکل از انجمن های ملی اسب کاسپین کشورهای ایران، آمریکا، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و نروژ است که این انجمن های ملی از جمله ایران مستقل از انجمن بین المللی عمل می کنند و انجمن بین المللی فقط قوانین را تدوین می کند و دخالتی در ثبت اسب ها ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.