راس اسب کاسپین ایران ثبت بین المللی شدند

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ایران گفت: پس از وقفه طولانی و گذشت چندین سال از ثبت آخرین اسب کاسپین، ۱۰ راس اسب کاسپین ایران در تبارنامه بین المللی اسب کاسپین به ثبت رسید .

محمدجواد دهقان گفت : به دلیل نبود نماینده رسمی در انجمن بین المللی و همچنین عدم وجود جدیت در متولیان غیر رسمی داخل کشور، وقفه ای طولانی در ثبت اسبهای اصیل کاسپین ایران ایجاد شد.

مدیرعامل انجمن حفاظت از اسب کاسپین ایران اظهار کرد: در پی تشکیل انجمن حفاظت از اسب کاسپین و با حمایت موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، پس از چندین سال تلاش مستمر، عضویت در انجمن بین المللی اسب کاسپین ، کسب کرسی در انجمن بین المللی، اصلاح قوانین بین المللی برای سهولت در ثبت، منحصر شدن ثبت اسب های پیش بنیادی کاسپین به کشور ایران و اقدامات پیشگیرانه از قاچاق اسبهای کاسپین در نهایت این تلاش ها به ثمر نشست.

وی با بیان اینکه مهمترین نقص در روند ثبت، عدم وجود دیتای قابل استناد از سوابق اسب های کاسپین ایران بود، اظهار کرد: با پیگیری ها و رایزنی های بین المللی، تمام دیتای قابل دسترس از جمله نتایج تست دی ان ای ۲۰۰ راس اسب کاسپین از طریق انجمن های ملی سایر کشور ها و انجمن بین المللی به انجمن ایران منتقل شد.

دهقان گفت: پس از دسترسی به این داده ها و برای نخستین بار از زمان کشف این نژاد، ایران از ارسال نمونه به کشور امریکا برای ثبت اسبها بی نیاز شد که در همین راستا ، تولیدات اسبهای اصیل کاسپینی که پرونده آنها کامل باشد ، پس از ارزیابی و تایید فنوتیپی و تایید ژنتیکی والدین آنها از طریق تست دی ان ای، صلاحیت ثبت در تبارنامه ملی و بین المللی را پیدا می کنند.

وی افزود: تبارنامه بین المللی سالانه توسط انجمن بین المللی اسب کاسپین تدوین و منتشر می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار