چرا پنجره مجازی واحدی برای ساماندهی اتباع بیگانه ایجاد نمی‌شود؟

راه‌اندازی سامانه ای متمرکز بر اتباع خارجی در کنار طرح ساماندهی اتباع خارجی و تشکیل سازمان ملی مهاجرت می‌تواند به شناسایی سریع‌تر این گروه کمک کند.

ایران به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای میزبان مهاجران، در دهه های گذشته پذیرای جمعیت زیادی از اتباع کشورهای همسایه بوده و خدمات لازم را هم در این حوزه به آنان عرضه کرده است.

این درحالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان حجم پذیرش مهاجر خود را کاهش داده و سیاست‌های مهاجرتی خود را محدود کرد‌ه‌ اند.

با این وجود اما مهاجرت امری اجتناب‌ناپذیر است و چیزی که در این بین اهمیت دارد نحوه مدیریت این مسئله است.

چرا اتباع بیگانه، مجازی شناسایی نمی‌شوند؟

مدیریت جزیره‌ای در قبال اتباع بیگانه باعث بروز مشکلاتی شده است

به گفته بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس،  مدیریت جزیره‌ای ایران در حوزه‌ اتباع خارجی به دلایل متعددی از قبیل وجود رویکردهای موقتی و کوتاه‌مدت،‌ فقدان راهبرد مشخص و منسجم، روزآمد نبودن قوانین و تزاحم وظایف نهادهای درگیر در کنار تداوم و تشدید بی ثباتی و ناآرامی در برخی از کشورهای همسایه که امواج مهاجرت به سمت ایران را تشدید کرده، باعث شده تا وضعیت کشور در موضوع اتباع خارجی مقیم، چندان مطلوب و بسامان نباشد.

خیل عظیمی از مهاجران به ایران را همزبانان ما در در افغانستان تشکیل می دهند که حدود ۱۵۰ سال پیش با دخالت انگلستان و با انعقاد قرارداد پاریس تاکنون برای همیشه از ایران جدا شدند.

در طی این سال‌ها به دلیل وابستگی های فرهنگی، اقتصادی و اصل خویشاوندی رفت و آمدها و مهاجرت هایی که غالبا از سوی افغانستان صورت می گرفت میان ایران و این کشور برقرار بود تا اینکه با حمله آمریکا به افغانستان درپی حادثه ۱۱ سپتامبر این قضیه قوت گرفت.

چرا اتباع بیگانه، مجازی شناسایی نمی‌شوند؟

کودک افغانستانی در پناه تکاوران نیروی زمینی ارتش ایران مستقر در مرز ایران و افغانستان

پس از آن بود که جمع زیادی از مردم افغانستان به کشورهای همسایه خود مثل پاکستان، ازبکستان، تاجیکستان مهاجرت کردند که البته ایران به دلیل توسعه یافتگی بیشتر نسبت به باقی همسایگان، تلکلم به زبان فارسی، موقعیت جغرافیایی برتر برای دسترسی جمعی از افغانستانی هایی که خواهان مهاجرت به اروپا نیز بودند و البته دلایل دیگر بیش از سایر همسایگان مورد توجه قرار گرفت.

روند مستمر این مهاجرت ها تا ۵ مرداد پارسال که اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان از این کشور فرار کرد ادامه داشت‌ تا پس از فرار وی تشدید شود.

با روی کار آمدن طالبان و بروز نا امنی از طریق انفجارهای متعدد در مساجد و مدارس این کشور اوضاع همسایه شرقی ما دچار تغییراتی بیش از آنچه در گذشته وجود داشت شد.

چرا اتباع بیگانه، مجازی شناسایی نمی‌شوند؟

حضور نیروهای طالبان در کاخ ریاست جمهوری افغانستان  

از سویی دیگر حکام جدید افغانستان شیوه‌ای دیگر برای حکمرانی برگزیدند، قوانین قبلی تغییر کرد و بخشی از مردمی که با سیاست‌های جدید سازگاری پیدا نکردند.

همه این اتفاقات مهاجرت را برای مردم افغانستان راهی جایگزین به جای زندگی در این کشور کرد.

از کشور‌های حاشیه خلیج فارس گرفته تا اروپا و آمریکا، میزبان مهاجرین افغانستانی شدند. در این بین، اما ایران که از زمان تشکیل افغانستان (۲۸ مرداد ۱۲۹۸) بیشترین میزبانی را همانطور که گفته شد از مردم همسایه خود کرده بود بازهم پذیرای مردم افغانستان شد.

چرا اتباع بیگانه، مجازی شناسایی نمی‌شوند؟

تراکم جمعیتی اتباع بیگانه شناسایی شده

بنابر آماری که مرکز آمار ایران منتشر کرده، مهاجران افغانستانی بیشتر در استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و کرمان زندگی می‌کنند.

طبق آنچه حسین امیرعبداللهیان وزیرخاجه کشورمان، در یکی از نشست های مشترک همسایگان افغانستان گفت، هم‌اکنون ۵ میلیون پناهنده افغانی در ایران زندگی می‌کنند.

مهاجران قانونی افغانستان در ایران در دو دسته کارت آمایش و گذرنامهٔ اقامتی حق اقامت در ایران دارند. مهاجران افغانستانی که به عنوان پناهنده شناخته می‌شوند و به اصطلاح کارت آمایش دارند که هر ساله در طرحی به نام طرح آمایش اقامت آن‌ها به مدت ۱ ساله تمدید می‌شود.

با این وجود هستند مهاجرینی که آمار مشخصی هم از تعداد آن‌ها وجود ندارد و در ایران زندگی می‌کنند.

چرا پنجره مجازی واحدی برای ساماندهی اتباع بیگانه ایجاد نمی‌شود؟

طرح‌های گوناگونی برای ساماندهی مهاجران پیشنهاد شدند که به دلیل نارسایی به قانون تبدیل نشدند

بر این اساس برای شناسایی و ساماندهی این اتباع تاکنون طرح‌ها و لوایح متعددی در ارتباط با ساماندهی اتباع خارجی مقیم ایران در ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی ارائه شده که همه آنها در مرکز پژوهش‌ها مورد ارزیابی و بررسی کارشناسی قرار گرفته اند.

در آخرین مورد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی دوم اردیبهشت از تدوین پیش نویس طرح ساماندهی اتباع خارجی در مرکز پژوهش ها خبر داد و اعلام کرده که پیش نویس این طرح با تاکید بر جامعیت، روزآمدی، انسجام وظایف و شفافیت در دستور کار کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها قرار گرفته است.

وزارت کشور نیز از اوایل اردیبهشت امسال طرح سرشماری اتباع خارجی را کلید زد و وزیر کشور اعلام کرد اتباع افغانستانی اگر به هر دلیلی در طرح سرشماری و شناسایی مشارکت نکنند، از دید ایران مهاجر قلمداد نمی شوند و افرادی که اصرار به نیامدن داشته باشند و مورد شناسایی قرار نگیرند، به ناچار سیاست های سخت گیرانه تری نسبت به این عزیزان اتخاذ خواهد شد.

چرا پنجره مجازی واحدی برای ساماندهی اتباع بیگانه ایجاد نمی‌شود؟

به شرکت کنندگان طرح شناسایی اتباع خارجی

 اقامت موقت داده می‌شود

البته به گفته احمد وحیدی به همه کسانی که در طرح شناسایی مشارکت کنند، اقامت های موقت داده می شود و نگرانی وجود ندارد.

این طرح که تا ۱۷ خرداد ادامه خواهد داشت و پس از آن تمدید نخواهد شد باعث شده، برای بیش از یک میلیون نفر از اتباع افغانستان کارت اقامت موقت صادر شود.

اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در این راستا از اتباع بیگانه خواسته جهت بهره مندی از برگه اقامت موقت که فعلا به مدت ۶ ماه صادر می شود، از ظرفیت دفاتر پیشخوان دولت بهره ببرند.

گفتنی است، اقدام به شناسایی اتباع خارجی برای ساماندهی آنان در کنار تشکیل سازمان ملی مهاجرت به صورت همزمان پیگیری می شود.

اما مراجعه حضوری به دفاتر پیشخوان دولت درحالیست که در کشورهای دیگر پنجره‌ای مجزا در نرم افزار واحد دولت الکترونیک وجود دارد که کلیه خدمات مربوط به اتباع خارجی را انجام می‌دهد.

چرا پنجره مجازی واحدی برای ساماندهی اتباع بیگانه ایجاد نمی‌شود؟

دولت برای اجرای طرح شناسایی اتباع خارجی، دفاتر پیشخوان دولت

 را پیشنهاد داده است

با وخامت اوضاع در افغانستان یکی دیگر از مناطقی که به خاطر موقعیت جغرافیایی و ارتباط با کشورهای اروپایی مورد توجه مهاجران افغانستانی قرار گرفت ترکیه بود.

بر اساس آمار مرکز آمار ترکیه، شمار مهاجران خارجی این کشور  به ۶۶۷ و ۴۲ نفر رسیده است.

مطابق این گزارش، بیشترین میزان مهاجران خارجی با ۱۴.۵ درصد را شهروندان عراقی تشکیل می‌دهند.

شهروندان ترکمنستان با ۱۳.۸ درصد در جایگاه دوم، اتباع افغانستانی با ۸.۲ درصد در جایگاه سوم، اتباع سوریه با ۷.۵ درصد در جایگاه چهارم قرار دارند.

با این وجود اما آمار دقیقی از اتباع خارجی غیرمجاز این کشور وجود ندارد.

چرا پنجره مجازی واحدی برای ساماندهی اتباع بیگانه ایجاد نمی‌شود؟

دولت ترکیه از ۱۴ سال پیش پنجره‌ای واحد برای الکترونیکی کردن خدمات به اتباع بیگانه ایجاد کرده است

اما ترکیه با الگو پذیری از سایر کشورهای پیشرو در زمینه دولت الکترونیک نرم افزار (E-Devlet) ایجاد کرده که در آن دولت خدمات خود را به صورت الکترونیکی برای شهروندان و همچنین اتباع خارجی که در ترکیه دارای کارت اقامت هستند، ارائه می‌کند.

دولت ترکیه این سامانه را در سال ۲۰۰۸ میلادی آن را راه اندازی کرد تا در آن بیش از چهار هزار خدمت به شهروندان ترکیه و اتباع خارجی که تابعیت ترکیه دریافت نموده اند، ارائه شود.

در ایران نیز سامانه هایی مثل سامانه نوبت دهی به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی یا سامانه دریافت کد فراگیر اتباع خارجی برای امور اداری ( بانک ، بیمه ، مدرسه ، و سایر ادارات ) وجود دارد اما همه این سامانه ها در یک واحد متمرکز نیستند و خدمات کمی هم ارائه می کنند که با توجه به تعداد قابل توجه اتباع بیگانه شناسایی شده و غیرمجاز می بایست حالا که دولت و مجلس طرح ساماندهی اتباع خارجی و تشکیل سازمان ملی مهاجرت را در پیش دارند بیش از پیش به آن توجه شود.

چرا پنجره مجازی واحدی برای ساماندهی اتباع بیگانه ایجاد نمی‌شود؟

راه اندازی پنجره‌ مجازی واحد می‌تواند ساماندهی اتباع بیگانه

 را سرعت دهد

راه اندازی این سامانه ها شناسایی اتباع خارجی را سریعتر کرده، نقش چشمگیری در صرفه جویی زمان داشته، بطوریکه اتباع خارجی در کوتاهترین زمان ممکن  و بدون مراجعه به دفاتر و نهادهای دولتی، انواع اسناد و مدارک را می توانند دریافت کنند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۵ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
دولت ایران بزرگترین ظلم رو به جوونهای بیکار کشور کرد با وارد کردن میلیونها افغانی به ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
اون
هایی که ذوق میکنند افغان ها بسیار مطیع هستند و بهتر ایرانی کار میکنند زیاد دلخوش نباشید این مظلومیت از سر ناچاری است نه ادب

بیست سالع دیگه دقیقا فرزندانت باید نوکری افغان ها را بکنند ..دلیل هم دارم
.چون ایرانی ها به صورتی تکی برای کار میروند و کار گیرشان نمیاد ..اما افغان ها به صورت گروهی هستند و پیمانکار یکجا آنها را برای کارها میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۸ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
بسمه تعالی
وقتی افغانیها هنگام خطر کشورخودشان را ترک می کنند و به جای دفاع از آب و خاک و ناموس وکشورشان از آنجا فرار می کنند ،ما دیگر باید چه توقعی از آنها داشته باشیم. حالا مسئله مهمان فرق دارد.
اما ایران هم نیاز به امنیت و آرامش و ثبات دارد آیا آنهاییکه غیره قانونی وارد ایران می شوند چه تضمینی وجود دارد که تخلف نکنند آنها به راحتی وارد ایران می شوند در حالیکه شناسایی نشده اند.
اما هر خانواده ایرانی بزرگ تا کوچک
همه شناسنامه و کارت ملی هوشمند و
اثر انگشت دارند ،قانون برای همه یکسان است و باید اجرا شود . مخصوصا اتباع بیگانه .
برنامه و بودجه هر کشوری بر اساس آمار
و جمعیت و تعداد افراد آن کشور تعیین
و برنامه ریزی می گردد و اگر غیر از این باشد نه تنها مسئولین کشور برای اجرای
قوانین دچار مشکلات گسترده در همه زمینه ها می گردند ،بلکه افرادجامعه هم
دچار مشکلات عدیده اجتماعی ،فرهنگی
و سردرگمی و کمبودها و تورم می شوند
همانطور که یک خانواده براساس تعداد
افراد خانواده برنامه ریزی دارد و اگر مهمان نا خوانده ای وارد خانواده شود چه
می شود ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
رئیسی ایرانی نیست و غیرت ایرانی بودن نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
فکر کنم خودت ایرانی نستی افغانیها ایران گرفتن مردم هم مقصر هستند نباید بهشون کار و خانه بدن ایران شده افغانستان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
چرا با وجود اینهمه بیکاری مردم ایران، باز ما افغانی ها رو اخراج نمیکنیم؟؟؟؟ جوابش فقط یک چیز است ،چون کاخ نشینان برای گسترش کاخ هایشان و صفرهای حساب بانکی خود، به افغانی ها اجازه جولان در کشور میدهد، و تاوان این مافیا رو مردم میدهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
شما طرح ساماندهی کارکنان دولت که مال همین مملکت هست رو نمی تونید اجرا کنید اونوقت دنبال ساماندهی افغانیها هستید!!
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۴:۳۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
من هم نظرم اینه افغانیها برن کشور خودشون فقط مجاهدین بمونند هم حق بچه ها وجوانان ما رد میخورن وهم مزددر ونمک نشناسن بغیر از مجاهدینشون وارز کشور رد با کشور خودشون میبرن جوانهای ما نمیتونند ازدواج کنند کار ندارن خونه ندارن وخیلی مشکل دارن بجای خرج کردن برای اینا که اکثرشون مزدرن ونه مجاهد به جوانان نا لطفا رسیدگی کنید اینا اناقاد بحا وحق مرذم وجوانلن ماست ناراحت نشید
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۳:۱۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
افغانی ها و فلسطینی ها و لبنانی ها و یمنی ها و سوریه با هم دستی مقامات محترممان// اموال این مملکت را به تاراج بردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
تاوان بی تدبیری دولت را مردم دارن میدن خاک ایران افتاده دست افغانیها خودشون به مظلومیت زدن مردم باید بیرونشون کنن دولت بی خیل هست فکر حال و اینده نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
افغانها را اخراج کنید بی خود از بیت المال ایرانیان برایشان هزینه نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
چرا بودجه ملت ایران از مالیات بسته بشه خرج افغان ها بشود این امانتداری نیست مسولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
تنها چهار درصد هزینه مهاجران را بین المل میده .
۹۶درصد هزینه آنها از بودجه کشور که همان رامالیات مردم ایران
است تامین میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
مسولان ایران اصلا نظر مردم براشون مهم نیست و باعث جدایی مردم از مسولان شده بحث خودرو. بحث همین بحث مهاجرت بیش از ظرفیت

مهاجرت همه جای دنیا یک سری قانون قطره آیی دارد و آهسته و پیوسته انجام میشود ..مهاجرت ناگهانی و زیاد آثار بسیار منفی دارد که در آینده خودش را نشان خواهد داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
می‌شویم لبنان هزار فرقه
Netherlands
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
خدا رئیسی رو خیر نده با این همه جوون بیکار ایرانی که برای کار مهاجرت میکنند به شهر های بزرگ تو شهر های بزرگ هم دیگه کار نیست افغانیها همه کارها رو اشغال کردن
زئیسی از جیب مردم ایران مهمانی راه انداخته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۰۸ خرداد ۱۴۰۱
به خاطر اینکه علم الهدی ایرانی اصیل نیست بهش دستور میده ایران مثل خودشان چند رگه کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
ما خانواده ۴نفر کارکن هستیم بیکاریم کار براه ما نیست براه افغانی هست
افغانی سریع خاک ایران را ترک کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۹ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
نباید به افغانیها کار یا خونه داد باعث بدبختی قشر کارگر شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
نه من بکه ملت تکرار کردند افغانی سریع خاک ایران را ترک کنند چند بار داریم هشدار میدیم
ایران خودش کارگر داره
ایران خودش بیکاری داره
ایران نسل سوخته داره
ایران نمی‌تواند خودش سیر کنه چطوری آنها سیر می‌شود
ایران خودش فرزند کم آوردی میکنه که نسل بهتر زندگی کند نه افغانی بیا ایران صبح یکی بیار غروب يکی بیاره
ایران خودش گرسنه هست
حالا شما پولش از سازمان ملل می‌گیرد وبرای خودتان تقسيم می‌کنید وپدر ملت درمیاری
ایران وافغانستان برادر است نه اینطوری که ۸میلیون راه بدهید که یه عده‌ای خدا نشناس حکومت افغانی به دست بگيره تو کمکشون کن تا برگردن نه برایشان خانه درست کن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
من باشون کار کردم زیر دستشون باشی تازه میفهمی چقدر نامردن تو مملکت خودمون کارگر بدبخت ایرانی زور میگن وقتی قدرت ندارن مظلوم نمایی میکنن چند سال دیگه ایران میفته دست افغانیها البته حالا هم نصفش شده افغانی تا هرف بزنی اسلام بهانه میکنن بابا اسلام کی گفته از مملکت خودت فرار کن .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
دقیقا مظلوم نمایی آنها برای اینکه محتاج هستند خودشون میگرند اصلا ایرانی آدم حساب نمی‌کنند تازه به ایرانی فخر فروشی هم میکنند دیدم ک هم میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
جوانهای خودمون از بیکاری دارن پیر میشن نمیتونن ازدواج کنن افغانیها هم ریختن تو ایران هرجا برای کار یا خانه میری گرفتنش هر کدوم هم دوجین بچه دارن مقصر دولت است نباید بزاره بیت المال خرج اینا بشه مردم راضی نیستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
ایران افتاده دست افغانیها مسئولین فکر مردم هم باشن.
Iran (Islamic Republic of)
افغان
۱۳:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
سلام خدا لعنت کنه انگلیس و آمریکا و آل سعود را که هم ماها رو آواره کرده و هم شماها رو عصبی کرده .راست می گین دیگه بسه ماها هم خسته شدیم.قومیت افغانستان مثل ایران یا دیگر کشورها نیست که ملی گرا باشن فقط قوم گرا هستن و طالبان هم از قوم خاص هست که از انگلیس و آمریکا و آل سعود تغذیه می شه.تتها راه حل افغانستان مثل آمریکا باید اداره بشه ایالات که هر قوم تو منطقه خودش حکومت کنه زیر نظر دولت مرکزی ولی شیطنت اون سه دولت نمی خواد چنین بشه.بلکه می خوان همین باشه تا انقلاب ایران زیر فشار باشه به قول علی ع تیغ در گلو و خار در چشم.دولت ایران هم همیطنور به قول علی ع شده مانده چکار کنه .ترکیه بحث اش جداست اون دولت لیبرال است که اسلام نما هست و فقط دنیا رو می شتاسه و منافه خودشونو را تا زمانی که افغانی براشون آب و نان داشته باشه مثل سوریه پناهنده قبول می کنه ولی به محض قطع نان وآب سریع بدون ملاحظه دیپورت می کنه.فکر نکنید ما بی خیال هستیم تو افغانستان نون نیست که بخوری یعنی کار نیست تا فقط بتونی نون بخوری و زن و بچه را هم نمی شه گرسنه ببینی اگر خودکشی در دین اسلام حرام نبود نوذباالله تاحالا خود و خانواده مون رو می کشتیم و در مانده شدیم یعنی آخر خط .ملت شریف و غیور و امام حسینی ایران ببخشید ما رو و دعا کنید تا اون خراب شده درست بشه یا خدایا یا امام زمان عج برسون یا ما افغانها را نابود کن .آمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۶ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
یک کلام همشون بیرون کنید . افرادی که برای وطن خودشان مفید نیستند و به آن خیانت و فرار می کنند برای کشورهای دیگر بخصوص کشور ما ضرر و زیان مطلق می باشند این تورم و گرانی که مردم ایران دیگر آن شده اند ناشی از حضور میلیونی این فراری های خائن هستند و این افراد بی نان و نمک با قاجاق معکوس مواد غذایی و دارو و.... را از بازاهای ایران خالی به کشور خودشان منتقل می کنند.
Turkey
ناشناس
۰۸:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
سامانه ترکیه اسمش e devlet هست و برای اتباع خارجی وترک مشترک استفاده میشه.و بدون هیچ تبعیضی خدمات میده.محال میدونم وزارت کشور ایران اینقد دل گنده باشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
برو سر مرز ترکیه تا خدماتو بهت نشون بدن بعد بیا حرف بزن.تا چند سال میخواین مهمون باشین؟؟برگردین وطن خودتون.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
بجای فرار از کشورتون اسیب زدن به ایران برید کشورتو خجالت بکشید
Netherlands
ناشناس
۱۲:۵۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
برید کشورتون همسایه آزارها
Turkey
ناشناس
۱۵:۵۱ ۰۷ خرداد ۱۴۰۱
سالهاست کشور عزیزتون و ترک کردم و اون مرزی که میگی سالها پبش با احترام رد کردم.الان هم با زن و بچم با ارامش و احترام بدون منت کار و زندگیمو میکنم.
آخرین اخبار