هشدار دامپزشکی نسبت به احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو

مدیر کل دامپزشکی استان آذربایجان غربی گفت: تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌هایی است که همزمان با آغاز فصل گرما نمود پیدا می‌کند و حتما گوشت قرمز مورد نیاز را از مراکز تحت نظارت و مورد تایید دامپزشکی خریداری کنند.

سید خلیل زاده مدیر کل  دامپزشکی استان گفت: بیماری cchf یک بیماری ویروسی تب دار حاد است که بوسیله کنه به انسان منتقل می شود .

او می گوید:این بیماری بجز تب مختصر و گذرا  معمولا هیچ علایمی در دامها ندارد. ویروس بیماری در خون و بافت های بدن حیوان مبتلا وجود دارد که  دراین مواقع انجام کارهایی چون شاخ بری ، پشم چینی ، کشتار دامهای آلوده و تماس افراد با خون و سایر بافت های آلوده دامها ممکن است سبب انتقال بیماری شود .  و تصریح کرد همچنین گزش کنه ، له کردن کنه با دست ، تماس با خون و ترشحات خونی و گوشت آلوده نیز از راههای انتقال بیماری می باشد.

او گفت : با توجه به فرا رسیدن فصل گرما و افزایش فعالیت کنه ها ، احتمال شیوع این بیماری افزایش پیدا می کند که از راههای  کنترل و پیشگیری این بیماری می توان به سمپاشی دام و اماکن دامی ، تجهیز کشتارگاههای دام به سردخانه نگهداری گوشت و رعایت بهداشت فردی به هنگام تماس با دام ، گوشت و آلایش دامی اشاره کرد .

دکترخلیل زاده  گفت: یکی از بهترین روشهای جلوگیری از انتقال این بیماری علاوه بر رعایت بهداشت فردی ، نگهداری لاشه دام پس از کشتار حدافل بمدت 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد می باشد .

 مدیر کل دامپزشکی  استان گفت : کشتار غیر مجاز و خارج از کشتارگاه بدون رعایت پوشش ایمنی و فروش گوشت آن یکی از نقاط حساس و خطرناک در انتقال  این بیماری است که در این رابطه پیشنهاد می گردد شهروندان محترم تنها از مراکز مجاز و بهداشتی نسبت به خرید گوشت مورد نیاز خود که به تایید ادارات دامپزشکی رسیده است اقدام نمایند .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.