افزایش بهای نفت خام برنت به ۱۲۳ دلار و ثبات در بازار اوپک

پایگاه اویل پرایس در پایان روز کاری در بازار انرژی تایید کرد بازار اوپک برای چهارمین روز متوالی با ثبات همراه است.

بهای هر بشکه نفت خام سبک و شیرین وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با سه دلار و ۹۲ سنت معادل سه ممیز ۴۱ صدم درصد افزایش نسبت به معاملات روز کاری قبل، به ۱۱۹ دلار رسید.

پایگاه اینترنتی اویل پرایس بهای هر بشکه نفت برنت دریای شمال با یک دلار و ۸۶ سنت معادل یک ممیز ۵۳ صدم درصد افزایش نسبت به معاملات روز کاری قبل، به ۱۲۳ دلار و پنج سنت رسید.

بهای سبد نفتی اوپک (انواع مختلف نفت خامی که توسط کشور‌های عضو اوپک تولید می‌شود) نیز با دو دلار و ۳۴ سنت معادل دو ممیز یک صدم درصد افزایش همچنان روی عدد ۱۱۸ دلار و هشت سنت ثابت مانده و نسبت به چهار روز گذشته تغییری نداشته است.

گفتنی است اعمال تحریم های کشورهای غربی علیه روسیه به دلیل جنگ اوکراین باعث ایجاد شوک در بازار و جهش بهای نفت خام در بازار جهانی شده است. آمریکا با فشار به کشورهای عضو اوپک تلاش دارد کسری عرضه نفت روسیه در بازار را جبران کند. با این حال، کشورهای صادر کننده نفت خام بارها اعلام کرده اند توانایی جایگزین کردن نفت روسیه در بازار را به طور کامل ندارند. 

هرچه نفت روسیه در بازار کمتر شود، قیمت‌ها بالاتر خواهد رفت. تردید‌ها دورنمایی را تقویت کرده است که در آن نفت از رکورد قبلی خود در ۲۰۰۸ یعنی ۱۴۷ دلار در هر بشکه فراتر خواهد رفت و به بشکه‌ای ۲۰۰ دلار نزدیک می‌شود.

وزیر انرژی سابق روسیه هم بود، پیش از این هشدار داد اگر اروپا در ممنوع کردن واردات نفت خام روسیه از آمریکا تبعیت کند، قیمت‌ها ممکن است به بشکه‌ای ۳۰۰ دلار برسد. تحلیلگران بانک آمریکا گفتند تحریم کلی نفت روسیه موجب «شوک منبع تقریبا معادل بحران نفتی ۱۹۷۹» می‌شود که باعث فشار اقتصادی فراوان به کشور‌های غربی شد. آن‌ها گفتند بر اساس این سناریو، قیمت‌ها ممکن است «به شکل بالقوه از بشکه‌ای ۲۰۰ دلار فراتر رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار