تقدیر گوترش از تلاش برای تامین امنیت دریای سیاه

دبیرکل سازمان ملل از تلاش برای تامین امنیت دریای سیاه برای صادرات غلات اوکراین تقدیر کرد.

آنتونیو گوترش از تلاش‌های ترکیه برای عبور ایمن کشتی‌های غلات در دریای سیاه تشکر کرد.

به گزارش تی آرتی ترکیه، دبیرکل سازمان ملل متحد با توجه به تنش روسیه و اوکراین، از تلاش‌های ترکیه برای ایجاد گذر امن در دریای سیاه برای کشتی‌های غلات اوکراینی قدردانی کرد.

در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر سازمان بین‌المللی در نیویورک، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل درباره اظهارات مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر همکاری کشورش با این سازمان برای تامین امنیت دریای سیاه گفت: دبیرکل از این تلاش‌ها استقبال می‌کند.

چاووش اوغلو در جریان شرکت در نشست وزیران درباره امنیت غذایی جهانی در مقر سازمان ملل متحد در ۳۰ اردیبهشت گفت: جنگ روسیه و اوکراین مستقیماً بر امنیت غذایی جهانی تأثیر گذاشته است. روسیه و اوکراین از بزرگترین تامین کنندگان غلات به ویژه گندم در جهان هستند و جنگ بین آن‌ها باعث کاهش عرضه و افزایش قیمت شد.

وزیر خارجه ترکیه خواستار همکاری بین المللی شد تا اطمینان حاصل شود که جنگی که از ۵ اسفند در جریان است، بحران گرسنگی را تشدید نکند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز دیروز (سه شنبه) اعلام کرد که کشورش می‌تواند عبور کشتی‌های بارگیری شده با غلات از دریای سیاه به مدیترانه را تضمین کند، مشروط بر اینکه کی‌یف مشکل حذف مین‌ها را از آب‌های خود حل کند.

او گفت: مسکو بیش از یک ماه است که اقداماتی را برای صادرات رایگان غلات اوکراین انجام داده است، اما مهم است که اطمینان حاصل شود که کی‌یف امنیت بنادر را تضمین کند.

مسکو می‌گوید که طرح‌های اوکراین برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) امنیت ملی روسیه را تهدید می‌کند و از این کشور می‌خواهد که این طرح‌ها را کنار بگذارد و بی‌طرف بماند، اما کی‌یف این مسئله را دخالت در حاکمیت خود می‌داند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار