اسلامی:

قدرت‌های بزرگ دانش هسته‌ای و فوتونیک را «امنیتی» کرده‌اند

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: قدرت‌های بزرگ و کشورهای پیشرفته از دانش هسته‌ای، لیزر و فوتونیک، تصویری امنیتی ساخته‌اند.

آقای اسلامی در مراسم افتتاح مجموعه لیزر پورت از رفتار این کشورها ابراز تأسف کرد و گفت آنها می‌خواهند دستیابی به این دانش‌ها را که حوزه پیشرفت هستند، «منطقه ممنوعه» نشان بدهند.

فوتونیک دانش مربوط به انتشار و انتقال نور شناخته می‌شود که اختراع لیزر در گسترش آن اثر داشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد ۱۲ شرکت و استارت‌آپ در مجموعه لیزر پورت بر روی پروژه‌های علمی و فناورانه با استفاده از فناوری پیشرفته لیزر فعالیت می‌کنند.

ساخت سامانه نوردهی مصنوعی محصولات زراعی، ساخت دستگاه تعیین جنسیت تخم مرغ و دستگاه انژیوگرافی حین عمل که گفته می‌شود با موفقیت روی حیوانات آزمایش شده، برخی پروژه های این مجموعه هستند.

بر اساس گزارشی که وبگاه «ستاد توسعه فناوری‌های فوتونیک، لیزر، مواد پیشرفته و ساخت» داده، برآوردها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ ارزش بازار حوزه فوتونیک در جهان بیشتر از ۵۰۰ میلیارد دلار بوده است.

آمار‌های رسمی اتحادیه اروپا می‌گوید صنعت فوتونیک در اروپا بیش از ۳۰۰ هزار نفر را در حدود ۵ هزار شرکت کوچک و متوسط مشغول به کار کرده؛ آمار‌های بانک جهانی هم نشان داده سرعت افزایش ارزش این صنعت، از متوسط سرعت افزایش تولید ناخالص جهانی بیشتر است.

فوتونیک در ارتباطات برای شفاف‌تر و سریع‌تر شبکه ‌ای نوری و گسترش این بازار کاربرد دارد؛ همچنین این دانش در طراحی و تولید صنعتی در برش، حکاکی هم اثرگذار گذاشته است.

تحقیقات پیش بالینی، تومورشناسی، تشخیص و درمان بیماری‌های عفونی، تصویربرداری و پایش عصبی بخشی از کاربردهای فوتونیک در دانش پزشکی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۰۱:۲۰ ۲۵ تير ۱۴۰۱
آب هم امنیتی است اگر بر این منوال باشد.
Germany
7891
۰۴:۰۹ ۱۴ خرداد ۱۴۰۱
برادر نگران نباش خواستی خودم کلاس انرژی هسته ای تشکیل میدم. راهبردی. عملیاتی فوری فوتی انی.
آخرین اخبار