قیام‌ ۱۵ خرداد جنبشی ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی

قیام ۱۵ خرداد نه یک واقعه و حادثه، بلکه جنبشی ماندگار و درخشان در تاریخ انقلاب اسلامی و مایه مباهات ملت ایران است.

وقتی تاریخ پر فراز و نشیب انقلاب اسلامی را ورق می‌زنیم صفحه و روزی درخشان به چشم می‌خورد روزی که قیام خونین نام گرفت و گلوله های رژیم طاغوت سینه حقیقت خواهان را نشانه گرفت.

۱۵ خرداد سرآغاز، سرفصل و نقطه شروع انقلابی شد که جهان همتای آن را نه به خود دیده و نخواهد دید این روز نقطه عطف تاریخ انقلاب اسلامی است.

باید گفت اگر نبود ۱۵ خرداد ۴۲، مجاهدت بی یدیل امام راحل، جانفشانی مردم و شهادت انسان‌های مبارز هرگز تاریخ ایران نام انقلاب اسلامی را به خود نمی‌دید.

اگر چه پیش از ۱۵ خرداد ۴۲ تحریم تنباکو و انقلاب مشروطیت روی داد ولی هیچکدام نتوانستند این افتخار را برای خود کسب کنند که سرآغاز انقلابی جاودانه و بزرگ باشند.  

سخنرانی آتشین امام راحل در اعتراض به لایحه انجمن‌های ایالتی و ‌ولایتی، حمله نیروهای مسلح رژیم طاغوت به مدرسه فیضیه قم و دستگیری و تبعید امام راحل خشم مردم را بر افروخت و بدنبال آن رژیم طاغوت برای ساکت کردن پیروان امام، خیابان‌ها را با خون آنها رنگین کرد و ‌امام خمینی (ره) این روز را برای همبشه عزای عمومی اعلام کرد.  

در حقیقت نیمه خرداد ۴۲ جرقه‌ای بود در دل تاریکی که خبر از آینده‌ای داد که طومار ستمشاهی را در هم پیچیده خواهد کرد.

حجت الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: روز ۱۵ خرداد توسط امام راحل خونین نامیده شد و می‌توان گفت در این قیام خون‌های به ناحق ریخته شده، مردم را پیش از پیش آگاهتر و هوشیارتر کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: بذر انقلاب شکوهمند اسلامی در این روز کاشته شد و در بهمن ۵۷ به ثمر نشست.

او می گوید: قیام ۱۵ خرداد نه یک روز، نه یک واقعه و حادثه بلکه به تنهایی تاریخ است تاریخی پرفراز و نشیبی که روایتگر استقامت مرجع تقلیدی وارسته و ملتی ستمدیده در مقابل طاغوت و استکبار است.

حجت الاسلام ذاکر قیام ۱۵ خرداد را سند غیرت، شجاعت و ظلم ستیزی امام راحل و ملت ایران عنوان و بر پاسداشت آن تاکید کرد.  

قیام ۱۵ خرداد به نهضت امام‌راحل سرعت بخشید

یک مبارز انقلابی اهل ارومیه نیز گفت: قیام ۱۵ خرداد به حرکت و نهضت امام راحل سرعت بخشید و آن را در مسیر همواری قرار داد.

نصرالله اسدالهی گفت: آرمان‌های ۱۵ خرداد فراتر از مکتب اسلام بود که حتی غیر مسلمان ها را نیز در بر می‌گیرد.

همرزم شهید چمران می گوید: رژیم طاغوت و همتایانش ایران را تبدیل به آتشفشانی کرده بودند که در ۱۵ خرداد ۴۲ دهانه آن باز شد و سرانجام در ۲۲ بهمن ۵۷ ستمگران را به خاک مذلت نشاند.

اسد الهی گفت: حضرت امام (ره) در سال ۴۲ با اعلام مخالفت با قرارداد ننگین  کاپیتولاسیون، ظلم، استبداد، وابستگی و خود فروختگی، رژیم طاغوت را زیر سوال برد وآن را مایه ننگ ملت ایران دانستند.

قیام ۱۵ خرداد جنبشی ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی است

یک فعال فرهنگی و پژوهشگر نیز در این ارتباط گفت: ۱۵ خرداد ۴۲ افقی روشن برای ایران اسلامی ترسیم کرد و زمینه ساز طلوع انقلاب اسلامی شد.

محمد امین احمدی گفت: قیام ۱۵ خرداد و سخنرانی آتشین امام راحل ابهت پوشالی طاغوت را از بین برد و راه رسیدن به استقلال و آزادی را طراحی کرد.

این پژوهشگر می گوید: حرکت‌های مختلفی قبل از ۱۵ خرداد ۴۲ به وقوع پیوست ولی هیچکدام نتوانست به سرانجام برسد و همه ناکام ماندند اما صلابت و درایت امام راحل ۱۵ خرداد را به ۲۲ بهمن ۵۷ پیوند داد.

در سحرگاه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ عوامل رژیم ستمشاهی به خانه ساده وبی آلایش حضرت امام خمینی (ره) در قم یورش برده و امام (ه) را که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم طی سخنانی کوبنده پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسراییلی او برداشته بود دستگیر و به زندانی در تهران منتقل کردند.

پس از انتشار خبر دستگیری امام راحل در ۱۵ خرداد ۴۲ بسیاری از مردم قم به منزل ایشان رفتند و به اتفاق حاح آقا مصطفی خمینی در حدود ساعت شش بامداد به سمت حرم حضرت معصومه (س) حرکت کردند پس از مدتی صحن مطهر و خیابان‌های اطراف مملو از جمعیتی شد که شعار «یا مرگ یا خمینی» را با هیجان تکرار می‌کردند در همان زمان علما با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری امام راحل شدند.

حدود ساعت ۱۰ صبح با ورود نیروهای مسلح برای تقویت شهربانی قم، تیراندازی به سمت مردم شروع و تعداد زیادی از مردم زخمی شده یا به شهادت رسیدند همچنین در تهران نیز همچون سایر شهرها در اعتراض به دستگیری امام مردم به خیابان‌ها ریختند تا قیام خونینی آغاز شود که ۱۵ سال بعد در بهمن ۵۷ به ثمر نشست و خون بر شمشیر و حق بر باطل پیروز شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.