۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از کشتزار‌های غلات خراسان شمالی علیه آفت سن سمپاشی شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: سمپاشی ۱۲ هزار و ۳۰۰ هکتار از کشتزار‌های غلات این استان علیه سن مادری و پوره از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون انجام شد.

 محمد زاده گفت : این میزان مبارزه در گندمزار‌ها و جوزار‌های استان انجام شده است.

او گفت :  از مجموع سطح مبارزه شده در اراضی غلات ۱۰ هزار و ۳۰۰ هکتار مربوط به سن مادری و ۲ هزار هکتار نیز مربوط به سن پوره است.

او گفت: به نوعی ۳۰ هزار هکتار از کشتزار‌های غلات استان در معرض تهدید سن گندم است که کشاورزان باید مبارزه شیمیایی با این آفت را جدی بگیرند.

 محمد زاده گفت: کمبود بارش باران و گرم شدن هوا به ضرر کشتزار‌ها است، اما برای آفت سن شرایط مطلوبی است چرا که سن گندم گرما دوست و خشکی پسند است که زاد و ولد خواهد کرد.

هم اینک کشتزار‌های دیم استان ضعیف هستند که بعضا کشاورزان رغبتی برای مبارزه شیمیایی ندارند که این امر نیز می‌تواند تهدید کننده باشد، سن گندم در این اراضی به راحتی تغذیه خواهد کرد و زمستان را به سمت کوه‌ها و ارتفاعات مهاجرت می‌کند که این پدیده برای سال آینده نگران کننده است.

 محمدزاده گفت : سن گندم مهم‌ترین و خسارت زاترین آفت در حوزه کشاورزی است، هر ساله ۶۰ تا ۶۵ درصد از سطح اراضی زراعی استان زیر کشت غلات از جمله گندم و جو می‌رود که فعالیت این آفت گسترده‌ترین آفت در حوزه کشاورزی است.

او گفت : در مناطق زمستان گذران تعداد سن مادری در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش یافته که در مرحله سن مادری مبارزه بسیار اهمیت دارد، زیرا اگر تبدیل به پوره سن شود خسارت زیادی به غلات وارد خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: آفت سن مادر در کمیت مزارع اثر می‌گذارد، اما سن پوره علاوه بر کمیت در کیفیت گندم و در نهایت آرد نیز موثر است که به اصلاح آرد را تلخ خواهد کرد.

محمد زاده گفت : سن گندم در حدود ۹ ماه در ارتفاعات به سر می‌برد و معمولا در اواخر اسفند و فروردین ماه به سمت مزارع حرکت می‌کنند.

او گفت : جمعیت این آفت هم اینک نرمال است، مبارزه هر هکتار سن مادر معادل مبارزه با ۱۰ هکتار کشتزاری است که دارای سن پوره است، علاوه بر آن بر کیفیت گندم نیز تاثیر خواهد گذاشت.

محمدزاده گفت : آفت سن از برگ، جوانه، ساقه، سنبله و دانه‌های گندم و جو تغذیه کرده و به مزارع خسارت می‌زند و باعث افت شدید محصول می‌شود.

 پیش بینی می‌شود امسال در  سطح ۳۰ هزار هکتار نیاز به مبارزه با سن غلات در دو مرحله سن مادری و پوره سن باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.