تخصیص اعتبار یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی برای احیای بازار کاشان

معاون اداره میراث فرهنگی کاشان از اعتبار یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومانی با کمک دولت و خیرین برای ساماندهی و احیای بخش‌های بازار کاشان خبر داد.

عباس متولی گفت: امید است با قول تخصیص اعتباری که از ناحیه دولت و خیران با مبلغی حدود یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان داده شده است امسال ساماندهی و احیای دیگر بخش‌های بازار آغاز شود.

بازار کاشان یکی از بزرگترین و جامع‌ترین بازار‌های کشور از حیث تزیینات و دارابودن ابنیه‌هایی مانند تیمچه‌ها، راسته‌ها، سراها، حمام‌ها، آب انبار‌ها و مدرسه‌های ارزشمند است.

او می‌گوید: بازار تاریخی کاشان به طول سه کیلومتر در زمان برپایی اولیه خود حدود ۱۵۰۰ حجره داشته است، اما در حال حاضر و بر اثر مرور زمان و انواع بی‌توجهی‌ها بیش از حدود ۶۵۰ تا ۷۰۰ حجره از این بازار باقی نمانده است.

به گفته او مرمت‌های غیراصولی سالیان اخیر توسط افراد غیرمتخصص یکی از چالش‌های مهم بازار کاشان است که اکنون بخش‌هایی از آن نیز دارای نقاط ناایمن و در آستانه تخریب است.

معاون حوزه میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی کاشان گفت: ۱۲ نقطه در بازار شامل تیمچه گمرک و بخشی و کاروانسرای میرپنج در سال‌های قبل با مشارکت شهرداری و خیران رفع خطر و بازسازی شد.

متولی گفت: مراحل نهایی گرفتن مجوز برای ایجاد «پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی در بازار» گام دیگری است که در کنار طرح مطالعاتی مشترک اداره میراث فرهنگی و دانشگاه کاشان و همکاری علمی دکتر جیحانی خواهد توانست در آینده نزدیک درباره بازار این شهر اتفاقات مثبتی را رقم زند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.