خط و نشان مسکو علیه «بازی خطرناک» واشنگتن در فضای سایبری

کارشناس ارشد سایبری وزارت خارجه روسیه به آمریکا هشدار داد اگر واشنگتن و متحدانش به فکر حمله سایبری بیفتند، با عواقب فاجعه باری روبرو خواهند شد.

با اوج گیری تنش‌ها در اوکراین، نبرد سایبری روسیه و آمریکا نیز شدت گرفته است. «آندری کروتسکیخ»، کارشناس ارشد بخش سایبری وزارت خارجه روسیه به تازگی در مصاحبه با روزنامه روسی کُمرسانت اعلام کرد که واشنگتن مدعی است به روسیه و متحدانش حمله سایبری کرده است.

به گفته کروتسکیخ، واشنگتن از «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین و ارتش فناوری اطلاعات او برای انجام حملات رایانه‌ای علیه مسکو استفاده می‌کند. این مقام روسی به آمریکا هشدار داد که اگر واشنگتن به این اقدامات خرابکارانه ادامه دهد و یا کشوری را برای انجام حملات مشابه تحریک کند، با عواقب فاجعه باری مواجه خواهد شد. پیش از این، مقامات آمریکایی به انجام حملات سایبری علیه روسیه اذعان کرده بودند.

ژنرال «پل ناکاسونه»، رئیس فرماندهی سایبری آمریکا در جریان سفر به استونی درباره حمایت از اوکراین و حمله سایبری به روسیه اعتراف کرد که آمریکا مجموعه‌ای از عملیات‌های مجازی را در طیف کامل تهاجمی، دفاعی و اطلاعاتی انجام داده است. به همین بهانه، قصد داریم وارد میدان جنگ سایبری شویم و حملات انجام شده را بررسی کنیم.

هکر آمریکایی

اعتراف آمریکا به انجام عملیات سایبری علیه روسیه

«پل میکی ناکاسونه» ژنرال چهار ستاره آمریکا و رئیس فرماندهی سایبری این کشور در مصاحبه با اسکای نیوز تایید کرد که هکر‌های ارتش آمریکا عملیات سایبری تهاجمی را در حمایت از اوکراین انجام داده اند.

ناکاسونه در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا در حمایت از اوکراین عملیات تهاجمی انجام داده است، گفت: ما یک سری عملیات در طیف کامل انجام داده ایم؛ عملیات تهاجمی، دفاعی و اطلاعاتی. پس از این مصاحبه و اذعان به نقش آمریکا در خرابکاری‌های سایبری، در نشست مطبوعاتی کاخ سفید از «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید به طور خاص در مورد اظهارات ناکاسونه و نقش واشنگتن در این حملات سؤال شد.

سخنگوی کاخ سفید با اجتناب از ذکر جزییات گفت: «ما درباره بسته‌های کمک‌های امنیتی خود به اوکراین مذاکره نمی‌کنیم. کرملین از میزان کمک‌های امنیتی که ما به اوکراین ارائه کرده ایم، خشنود نخواهد بود.» وقتی از سخنگوی کاخ سفید سوال شد که آیا این اقدامات واشنگتن مغایر با مواضع به ظاهر صلح طلبانه آن نیست، ژان پیر به یک جمله بسنده کرد: ما آن را چنین نمی‌بینیم!

وزارت امور خارجه روسیه در پاسخ به این اظهارات در بیانیه‌ای، اوکراین را که حمایت آمریکا را با خود داشت، به حمله سایبری به زیرساخت‌های حیاتی روسیه متهم و تاکید کرد: «در صورت ادامه تحریکات، پاسخ مسکو محکم و قاطع خواهد بود.»

روسیه به حاکمیت آمریکا بر اینترنت اعتراض دارد. رقابت این دو کشور بر سر فضای سایبر در انتخابات دبیرکل جدید اتحادیه بین‌المللی مخابرات، که مدیریت اینترنت را به دست می‌گیرد، به وضوح مشخص بود. دو نامزد اصلی این انتخابات عبارتند از «دورین بوگدان مارتین» آمریکایی که در حال حاضر یکی از دفاتر ITU را اداره می‌کند و «رشید اسماعیلوف»، کارشناس روسی که در وزارت ارتباطات روسیه مشغول به کار است.

هک زیرساخت های اساسی

راه رفتن واشنگتن بر لبه شمشیر دو لبه سایبری

با اینکه واشنگتن از زمان شروع درگیری روسیه و اوکراین بار‌ها تاکید کرده که درگیر نبرد مسلحانه با روسیه نخواهد شد، ردپای آن در خط مقدم نبرد سایبری نمایان است. دلیل این حضور  آن است که آمریکا فکر می‌کند که با برتری فنی می‌تواند مقیاس و پیامد‌های درگیری سایبری را به طور یک‌جانبه کنترل کند، اما این یک شمشیر دو لبه است؛ از آنجایی که اینترنت در تمامی جنبه‌های زندگی اجتماعی رسوخ کرده، وسعت و عمق تأثیر جنگ سایبری ممکن است خارج از کنترل هر کشوری باشد. در جنگی به این وسعت، موقعیت‌ها لزوما از خواسته‌های آمریکا پیروی نخواهند کرد و می‌توانند باعث ایجاد خرابی‌های غیرقابل جبران شوند. حملات سایبری به تأسیسات هسته‌ای روسیه و درگیری سایبری مستقیم آمریکا با روسیه منجر به یک اشتباه محاسباتی خواهد شد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای آمریکا و ناتو را به دلیل به راه انداختن جنگ سایبری علیه مسکو با مشارکت طیف وسیعی از هکر‌ها محکوم کرد. این یک هشدار جدی در خصوص «بازی خطرناک» واشنگتن در فضای سایبری است که احتمالاً باعث درگیری بین کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای می‌شود.

کارشناسان فضای مجازی، آمریکا را به راه اندازی جنگ نیابتی در فضای سایبری محکوم می‌کنند. آمریکا از چین و روسیه به عنوان دشمنان خیالی برای ترویج استراتژی سایبری خود برای «فرار به جلو» و «حضور مداوم» در این فضا بهره می‌گیرد. آمریکا عمیقاً در ایجاد قدرت سایبری اوکراین مشارکت دارد و از آن به عنوان پل ارتباطی برای شناسایی، نفوذ و حمله سایبری علیه روسیه استفاده می‌کند و برای رویارویی با روسیه آماده می‌شود. این کشور به غیر از اوکراین، در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز همین رویه را پیش گرفته و به بهانه تهدیدات امنیت سایبری چین علیه همسایگان، آن‌ها را به سمت «همکاری سایبری» با خود سوق می‌دهد. این استراتژی همان استراتژی استقرار سامانه‌های موشکی و ضدموشکی آمریکا در نزدیکی مرز‌های چین و روسیه است که توان بازدارندگی و تهاجمی آمریکا را افزایش می‌دهد.

هکر روسی

مقابله به مثل روسیه به روش سایبری

در مقابل طیف وسیعی از حملات سایبری آمریکا علیه روسیه، مسکو نیز ساکت ننشسته و اقدامات متقابلی را انجام داده است. شبکه آمریکایی سی ان ان، در گزارشی به نفوذ هکر‌های روسی به حیاتی‌ترین زیرساخت‌های آمریکا پرداخته و آسیب پذیری این سازمان‌ها را سوژه گزارش خود قرار داده است. به گزارش سی ان ان، یک گروه سایبری روسی سال گذشته حمله سایبری موفقیت‌آمیزی را به یک خط لوله کلیدی در سواحل شرقی آمریکا انجام داد که شرکت «کولونیال پایپ لاین» را مجبور کرد تا به طور موقت جریان انتقال نفت از این مرکز را متوقف کند و ۴.۴ میلیون دلار بپردازد تا اجازه دسترسی مجدد به تاسسیات صادر شود. این حمله بزرگترین حمله سایبری به تاسیسات نفتی در کل تاریخ آمریکاست.

در سال ۲۰۱۸ وزارت امنیت داخلی آمریکا فاش کرد که گروهی از هکر‌های تحت حمایت دولت روسیه، شبکه‌های چندین شرکت برق آمریکا را به خطر انداخته و اطلاعات دقیقی از سیستم‌های کنترلی این شرکت ها به دست آورده اند.

قدرت نفوذ روسیه در اساسی‌ترین زیرساخت‌های آمریکا، «جو بایدن» را مجبور کرد که با آغاز جنگ اوکراین در سخنانی بگوید: «اگر روسیه حملات سایبری علیه شرکت‌ها و زیرساخت‌های حیاتی انجام دهد، ما آماده پاسخگویی هستیم.»

کارشناسان آمریکایی نیز معتقدند که توانایی روسیه برای انجام یک حمله سایبری تاثیرگذار در آمریکا نباید دست کم گرفته شود. درک واشنگتن از قدرت نفوذ مسکو را می توان در نظر کارشناسان ردیابی کرد. «رابرت ام. لی» یکی از مسئولان امنیت سایبری آمریکا در مصاحبه با سی ان ان اشاره کرد: «اگر به آنچه که آن‌ها توانسته‌اند انجام دهند، نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که تنها یک کشور وجود دارد که تجربه از بین بردن سیستم‌های الکتریکی را دارد و آن روسیه است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
7891
۲۱:۳۸ ۱۱ تير ۱۴۰۱
مسکو لشکر سایبری ایران را فراموش نکند ما آماده کمک هستیم. و لو کره المنفی دهندگان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
یک چند تا اتم بیندازند همه خلاص شیم.
این لوس بازیها چیه؟
United States of America
مبارز
۰۰:۴۶ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
مرگ یک بار ، شیون یک بار . باید سیطره آمریکا و انگل ستان منحوس برای همیشه از دنیا محو بشود. حمله سایبری ، موشکی یا حتی هسته ای. این حرامیان چند صد ساله دنیا را به آشوب کشیدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
خوبه
همینطوری نادان باشین وباج بدین
مشکل شماکه نیست مشکل ملته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر سران بی منطق و بی وجدان داعشی پرور کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
دمش گرم ، اندازه زبانش کار می کنه و به مردمش سخت نمی گیره مثل مال ما ها که فقط حرف های گنده میزنن نیست. فقط از جیب مردم و کارمند ها و کار گرها می خورن نیست
Brazil
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
با سلام
آقای پوتین بنده خدا کجا تهدید کرده ؟
به جای حرف زدن گرز را با سرعت بر فرق طرف روبروی مشاجره کوفته
این که تهدید نست بلکه عمل نام دارد.
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
سلام آقای رباطی (:
Iran (Islamic Republic of)
..
۱۳:۰۷ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
مسکو در باتلاق.
France
ناشناس
۱۲:۲۰ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
پوتین دیکتاتور لعنت بهت مرگ بر دیکتاتورها از دیگتاتورها بدتر طرفداران انها هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
پوتین قهرمان جلوی کشورگشایی های آمریکا و اروپایی های بی منطق و دیکتاتور را گرفته.
Japan
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
۱۲:۲۰مرتبا قرض ها رو پخش خودت بخور
Iran (Islamic Republic of)
aa
۰۹:۳۳ ۲۱ خرداد ۱۴۰۱
پوتین قهرمان؟ پوتین فقط مامور به اجرا رسوندن وصیت تزار در راستای نابودی ایرانه فقط هم از ایران به عنوان ابزار استفاده کرده امان از بی سوادی و تعصب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
به نظر می آید خداوند بزرگ می خواهد آمریکا را بدست خودش نابود سازد و این ماجراجویی ها با هدف تسلط ظالمانه بر کل جهان قطعاً برای او دردسر ساز خواهد شدظاهر قضایا نشان می دهد که دوران جولان آمریکا شمارش معکوس خود را شروکرده است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
تموم شد؟
خیلی تاثیر گذار بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
خواب دیدی خیر باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
غربگدای آلبانی تبار که قاتل و رقاصه ی فراری هستی چرا دیس لایک میکنی؟؟؟ حرف حق و حسابی را گفته.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
فعلا که ما قورچمان درآمده
Iran (Islamic Republic of)
کاربر
۱۴:۴۳ ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
خوب گفتی مرحبا .آمریکا یکسری گندهای بزرگ و برتری جوییهای دست زده که موجب بی اعتباری ودر نهایت افول او میشود انشاءالله در آینده نزدیک نابود خواهد شد ولوکره الغربگرایان
آخرین اخبار