انتخاب پنج عضو جدید شورای امنیت سازمان ملل

طی رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل، پنج عضو جدید شورای امنیت انتخاب شدند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه پنج کشور ژاپن، ​سوئیس، موزامبیک، مالت و اکوادور را به عنوان اعضای غیردائم شورای امنیت طی سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ انتخاب کرد.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، اوداوارا کیوشی، معاون وزیر امور خارجه ژاپن پس از رای گیری در مجمع عمومی سازمان ملل گفت، ما همه تلاش خود را انجام خواهیم داد تا شورای امنیت بتواند به شیوه‌ای موثرتر به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

وی افزود، اولویت ژاپن طی دو سال حضور در شورای امنیت سازمان ملل،​ رسیدگی به امنیت در حوزه‌های مختلف از جمله انرژی و غذا خواهد بود.

ژاپن در جریان این رای گیری موفق شد ۱۸۴ رای از ۱۹۳ رای ممکن را کسب کند. سوئیس نیز موفق شد ۱۸۷ رای کسب کند. رای گیری در مجمع عمومی به صورت مخفیانه و بدون رقابت برگزار شد.

موزامبیک نیز برای نخستین بار در تاریخ خود به عضویت شورای امنیت درآمد. این کشور به بهترین نتیجه ممکن در جریان این رای گیری دست یافت و موفق شد ۱۹۲ رای کسب کند. اکوادور و مالی نیز به ترتیب ۱۹۰ و ۱۸۵ رای کسب کردند. این پنج کشور در ماه ژانویه آینده جایگزین هند، ​نروژ، کنیا،​ مکزیک و ایرلند خواهند شد.

براساس منشور سازمان ملل، پنج کشور روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، و انگلیس اعضای دائم شورای امنیت بوده و دارای حق وتو هستند. در این میان، ده عضو غیردائم از میان سایر کشورها به صورت دوره ای و رای مجمع عمومی برای عضویت دو ساله در این نهاد انتخاب می شوند که فاقد حق وتو هستند. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار