لب خشک جازموریان، شرمنده ماهیان میهمان

ماهیانی که امسال برای نخستین بار به تالاب جازموریان سفر کرده اند، بر اثر عوامل طبیعی و انسانی با کمبود آب مواجه شدند و در حال تلف شدن هستند.

تالاب جازموریان در جنوب استان کرمان و بخشی از استان سیستان و بلوچستان، مهم ترین حوضه آبریز کرمان است که زمانی یکی از بکرترین عرصه‌های طبیعی نیز محسوب می‌شد. 

تالاب جازموریان، سال‌ها پیش انبار علوفه کشور، یکی از مناطق عشایری استان کرمان، مرکز پرورش دام از جمله شتر، گوسفند و بز و از جاذبه‌های طبیعی استان کرمان بوده است.

 

 

 

 

جازموریان

  تالاب جازموریان، یکی از زیباترین تالاب‌های کشور است که سال ها خشک شده بود؛ اما خبر آبگیری ۱۰۰ درصدی تالاب جازموریان، طی بارندگی‌های پارسال، کام مردم این منطقه را که روزگاری انبار علوفه کشور بود، شیرین کرد.

آبی که ماهیان را از رودخانه‌های اطراف برای اولین حضور در تالاب جازموریان راغب کرد؛ اما مثل اینکه، ماهیان به در بسته خورده اند.

لب خشک جازموریان، شرمنده ماهیان میهمان

رونق کشاورزی و دامپروری جازموریان در گرو رها سازی حقابه 

عیسی بامری، کشاورز منطقه حوزه تالاب جازموریان گفت: تالاب جازموریان، بزرگ‌ترین تالاب آب شیرین منطقه است و  با توجه به بارندگی‌های اخیر، تالاب آبگیری شد؛ اما با توجه به گرمی هوا و سد‌هایی که در بالادست منطقه زدند، آب تالاب در حال خشک شدن است.

او می‌گوید: اگر سد‌های بالادست، آب را برای این منطقه رها سازی کنند و حقابه را بدهند، کشاورزی و دامداری در این منطقه رونق می‌گیرد.

بامری به نکته دیگری نیز در ارتباط با مشکل این رزوها؛ یعنی ریزگرد‌ها پرداخت و گفت: با آبگیری تالاب جازموریان، مشکل ریزگرد‌ها در این منطقه تا حدودی برطرف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: 



افضلی، یکی از ساکنان منطقه جازموریان گفت: امسال، تالاب جازموریان پر از آب شده بود؛ اما متاسفانه به دلیل وجود سد‌های جیرفت، بافت و سیستان و بلوچستان تالاب در حال خشک شدن است و ماهیانی که امسال میهمان این تالاب شدند، درحال تلف شدن هستند.

تالاب جازموریان

او می‌گوید: اگر آب در این منطقه رها سازی شود به علت حاصلخیزی خاک این منطقه، کشاورزی و دامداری رونق بیشتری خواهد گرفت.

لب تشنه جازموریان، جان ماهی ها را گرفت

اما به راستی مقصر اصلی خلق صحنه ناگوار تلف شدن ماهیان در اطراف تالاب جازموریان، چه می‌تواند باشد؟

بامری، دهیار حوزه تالاب جازموریان گفت: امسال با توجه به بارندگی‌های اخیری که در این منطقه صورت گرفت، برای اولین بار ماهیانی در این تالاب مشاهده شدند.

او می گوید: متاسفانه به علت کمبود آب، ماهیان در این تالاب درحال تلف شدن هستند.

خواجویی، رئیس محیط زیست شهرستان رودبار جنوب گفت: حوزه تالاب جازموریان،  ۶۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع است که ۵۲ درصد آن در خاک استان کرمان و ۴۸ درصد آن در خاک استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

او می‌گوید: به برکت بارندگی‌هایی که در دی ماه پارسال رخ داد، صددرصد تالاب جازموریان آبگیری شد.

خواجویی گفت: تصاویر هوایی نشان می‌دهد، هم اکنون،  ۲۵ درصد تالاب آب دارد؛ اما به علت تبخیر، آب تالاب جازموریان در حال خشک شدن است. 

لب خشک جازموریان، شرمنده ماهیان میهمان

او می‌گوید: تعداد زیادی از ماهیانی که برای اولین بار از رودخانه‌های مجاور به تالاب آمده اند، به علت کمبود اکسیژن و پایین رفتن آب در حال تلف شدن هستند.

مدیریت آب سدهای بالادست ، رونق بخش جازموریان 

این ماهیان می توانند مسبب حیات اقتصادی برای این منطقه باشند؛ اما افسوس که حضورشان در این منطقه، حیات خودشان را هم به خطر انداخته است. 

به گفته رئیس محیط زیست شهرستان رودبار جنوب، تالاب جازموریان، منبع خوبی برای کشاورزان و دامداران این منطقه بود؛ ولی متاسفانه به علت سد‌های احداثی از سمت ایرانشهر و جیرفت در ورودی‌های تالاب، آب به این تالاب نمی‌رسد و این تالاب در حال خشک شدن است.

لب خشک جازموریان، شرمنده ماهیان میهمان

می شود با تدابیر مناسب، شاهد ورود این ماهیان طی سال های آینده به تالاب جازموریان بود، به شرط آنکه شرایط را برایشان مهیا کرد. 

 رئیس محیط زیست شهرستان رودبار جنوب گفت: چندین سال است که برنامه جامعی برای تالاب در نظر گرفته شده و قرار است حقابه‌ای از سمت ایرانشهر و جیرفت رها سازی شود  و این طرح امسال اجرایی خواهد شد.

 

 

گزارش از مهدی خانه گیر 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۴:۲۴ ۰۲ تير ۱۴۰۱
حیف واقعا حیف،دولت فکنم نمی خواد به اینها اهمیت بده این از سدجازموریان و اون هم از زاینده رود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
تا وقتی آب وملک ملی نشود ومتعلق به همه نباشد اوضاع همین است هر کس هر چه بیشتر طمع تصرف آب وملک را دارد وآبی برای پایین دست نمیگذارد،۱۰۰ سال پیش جمعیت کمتر از ده میلیون بوده و بدلیل نبود تکنولوژی ویدی بودن کارها توان تصرف بیشتر را نداشتند ولی الان فرق کرده وقوانین باید درست شود.باید مصرف آب محدود ومعقول شود وبه بالاترین پیشنهاد قیمت فروخته شود واز تمام املاک نسبت به ارزشش مالیات سنگین گرفته شود،مثلا۵درصد ارزشش سالیانه،سپس درآمدش بین همه مردم برابر تقسیم شود،اسراف وعطش تملک از بین میرود.ملک به شدت ارزان میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۰ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
قرار بود از لایه های بسیبار عمیق زمین ، آب شیرین استحصال شود .
این پروژه چی شد ؟
در ضمن 75 درصد کره زمین آب است .
چرا ایران نمی خواهد دریای عمان را به دریای خزر متصل کند ؟
اگر اراده این کار را ندارد از کنسرسیوم بین المللی استفاده کنند و این پروژه سودآور و بسیار عالی که مزایای بسیار فراوانی در مقابل معایبش دارد را انجام دهد .
باوروی ابرها ی عبوری و تشکیل ابرهای باران زا و خطوط کشتیرانی و رطوبت دهی بالا به محیط و خنکی هوا و پیدایش گونه های جدید جانوری و ایجاد جنگل و ماهیگیری و پرورش میگو و ماهی و ایجاد آب شیرین کن و ... از مزایاهایش است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۳۰ خرداد ۱۴۰۱
اون زمان که لایه های بالایی زمین آب داشت چکار کردین و چه گلی به سر جامعه زدین که حالا با آب لایه های عمیق می خواهید بزنید
آخرین اخبار