انتظار‌های تلخی که با قدم‌های کوچک شیرین می‌شود

فرزندآوری یکی از مهمترین مؤلفه‌های علم جمعیت و از جمله موضوعاتی است که در حوزه مسائل اجتماعی، توجه زیادی را به خویش معطوف داشته است.

تحولات جمعیتی هر کشوری بیش از هر عاملی ریشه در باور‌ها و نگرش زوجین به فرزندآوری دارد و بر اساس آمار‌ها و برآورد‌های انجام شده، جمعیت کشور رو به کهن‌سالی و پیری پیش می‌رود به طوری که در دوره‌ای شعار فرزند کمتر زندگی بهتر بود که سیاست‌های انجام شده در این زمینه سبب کاهش تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری شد.

فرزندآوری در نظام خانواده از چالش‌های جدی زوجین در عصر کنونی است، زیرا مشکلات اقتصادی یکی از مهم‌ترین موانع خانواده‌ها برای فرزندآوری است و این موضوع حمایت دولت و مسئولان را برای کاهش مشکلات اقتصادی می‌طلبد که در مجلس شورای اسلامی هم مشوق‌های جدید برای فرزندآوری خانواده‌ها و تکریم جایگاه مادران در نظر گرفته شده است.

اما گاهی اوقات برخی از زوجین بنا به دلایل مختلف صاحب فرزند نمی شوند و به اصلاح نابارورند.

این بدین معناست که زن و شوهر پس از یک سال تلاش قادر به باردار شدن نیستند. با این حال، برای زنان ۳۵ ساله و بالاتر، عدم توانایی در بارداری بعد از ۶ ماه ناباروری در نظر گرفته می‌شود.


بیشتر بخوانید


شیوع ناباروری چقدر است؟

۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین از ناباروری رنج می‌برند؛ به دلیل شیوع بالای آن، ناباروری یکی از بیماری‌های شایع در زوجین بین ۲۰ تا ۴۵ سال می‌باشد.

 اگر زن و شوهر در سال اول باردار نشوند، هر ماه احتمال بارداری آن‌ها کمتر می‌شود و این شانس با افزایش سن زن نیز کمتر خواهد شد.

چه عواملی باعث ناباروری می‌شود؟

سن زن می‌تواند تأثیر زیادی در توانایی خانم برای بچه دار شدن داشته باشد، با افزایش سن به خصوص بعد از سن ۳۵ سال به بعد این شانس کاهش می‌یابد.

برای یک خانم سالم در سنین ۲۰ یا اوایل ۳۰ سالگی، احتمال بارداری در هر ماه ۲۵ تا ۳۰ درصد است. اما در ۴۰ سالگی یک زن، احتمال حاملگی به ۱۰ درصد یا کمتر می‌رسد.

ناباروری

عدم تخمک گذاری یک خانم می‌تواند منجر به ناباروری شود. زنانی که قاعدگی منظم ندارند، اغلب تخمک گذاری هم نمی‌کنند.

بیماری‌هایی مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، بیماری تیروئید و سایر اختلالات هورمونی می‌تواند بر تخمک گذاری تأثیر بگذارد و منجر به ناباروری شود.

زنانی که دارای اضافه وزن یا کمبود وزن هستند بیشتر از زنان با وزن طبیعی بدن دچار اختلالات تخمک گذاری می‌شوند. این زنان لازم است جهت انجام اقدامات باروری، به یک متخصص زنان مراجعه کنند.

 

ناباروری

یک سوم موارد ناباروری به دلیل وجود مشکلی در شوهر است. در یک سوم دیگر موارد، ناباروری به دلیل ترکیبی از مشکلات زوجین است. 

در مورد ناباروری چه کارهایی باید انجام داد؟

مراجعه به یک متخصص زنان به زوج کمک می‌کند که علت ناباروری تشخیص داده شود. بهتر است زوج همزمان به متخصص زنان و ارولوژیست مراجعه کنند.

در بعضی موارد (۱۰ درصد یا بیشتر) ممکن است دلیل واضحی برای ناباروری وجود نداشته باشد که این موارد جزء نازایی‌هایی با علت ناشناخته دسته بندی می‌شوند. درمان‌های باروری اغلب می‌توانند به این دسته از زوجین هم کمک کنند.

به طور کلی، اگر یک زوج در طی ۱۲ ماه نزدیکی بدون استفاده از روش‌های جلوگیری، باردار نشوند، باید به متخصص زنان مراجعه کنند. اما خانم‌های ۳۵ ساله یا بیشتر اگر بعد از ۶ ماه تلاش باردار نشوند نباید تا یک سال صبر کنند و لازم است زودتر تحت نظر متخصص ناباروری قرار بگیرند.

ناباروری

اگر خانمی کمتر از ۳۵ سال باشد، اما سابقه خانوادگی یائسگی زودرس، سابقه انجام شیمی درمانی، رادیوتراپی داشته باشد هم ضروری است که جهت درمان زودتر به متخصص ناباروری مراجعه کند.

در صورت وجود ریسک ناباروری مانند سیکل‌های قاعدگی نامنظم یا فاکتور‌های خطر آسیب لوله رحمی، ویزیت بایستی ویزیت از سوی متخصص ناباروری زودتر انجام شود.

جوانان دیر ازدواج نکنند

ازدواج نیاز بشر است؛ زیرا انسان همانند دیگر موجودات هستی به شکل جفت و زوج آفریده شده است.

خداوند به صراحت بیان می‌دارد که همه موجودات هستی به شکل جفت و زوج آفریده شده است که از جمله خلقت و آفرینش جفت برای انسان است. (نبا آیه ۸ و شوری آیه ۱۱ و فاطر آیه ۱۱ وآیات دیگر)

تنها تفاوتی که میان انسان و دیگر موجودات می‌توان در این زمینه یافت آن که انسان در انتخاب و اختیار زوج بسیار آزادتر است و شرایط به گونه‌ای برای او رقم خورده است که بتواند شخصی را که به نظر وی کفو و هم شان اوست انتخاب کرده و برگزیند.

از این روست که گفته اند ازدواج به عنوان یک فرآیند جفت گیری و انتخاب همسر امری طبیعی و نیازی ضروری است، به ویژه آن که انسان برای دست یابی به بسیاری از اهداف و پاسخ گویی به شماری چند از نیاز‌های مادی و معنوی نیازمند جفت و همسر می‌باشد.

خداوند در آیه ۲۱ سوره روم تشکیل خانواده و ازدواج را از جمله عوامل دست یابی انسان به آرامش خاص بر می‌شمارد که تنها از این طریق قابل کسب می‌باشد.

ازدواج

امروزه به دلیل شرایط اقتصادی و چشم و هم چشمی‌ها شرایط ازدواج برای برخی از جوانان سخت شده است.

یکی از معضلات و مشکلاتی که جامعه کنونی ایران با آن رو به روست، کاهش ازدواج و افزایش سن کسانی است که تن به آن می‌دهند. هر چند که تغییرات شدید فرهنگی گوناگون در این مساله تاثیرگذار است، ولی بی گمان یکی از مهم‌ترین علل را می‌بایست در شرایط سختی دید که از سوی والدین و جامعه بر جوانان تحمیل می‌شود.

ازدواج جوانان هر چند که به سبب شرایطی، چون تحصیلات عالی، سربازی و مانند آن به تاخیر افتاده است، ولی در این میان نمی‌توان از سخت گیری‌های بی جا و درخواست‌های بی پایان گذشت.

این در حالی است که کسانی که اکنون در نقش والدین درخواست‌های بی جا بی پایانی را طرح می‌کنند، خود در شرایطی بسیار آسان‌تر زندگی مشترک خود را آغاز کرده اند.

در حالی که اکنون پزشکان محدودیت سنی برای بارداری درنظر نگرفته اند، اما بارداری در سنین پایین را بیشتر توصیه می‌کنند.

برای بارداری بانوان محدودیت سنی وجود ندارد

عضو هیئت علمی دانشکده مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: بر اساس مطالعات و تحقیقات، بانوانی که از سلامت جسمانی و روانی برخوردار هستند در هر سنی از دوران باروری خود می‌توانند اقدام به بارداری کنند و در این زمینه محدودیتی وجود ندارد.

خانم کرمی در پاسخ به این سوال که آیا سن بر روی باروری تاثیرگذار است گفت: بارداری در سنین پایین به لحاظ جسمانی و روانشناختی، بهتر و از عوارض کمتری برخوردار است.

بهترین زمان برای باردار شدن پیش از ۳۵ سالگی در سنین ۲۰ تا ۳۰ سال است.

ناباروری

میزان باروری در زنان از ۳۰ تا ۳۵ سالگی شروع به کاهش می‌کند، با اینحال کاهش باروری در مردان تدریجی‌تر از زنان رخ می‌دهد و می‌تواند سلامت فرزند آیندۀ آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد.

اگرچه مطالعات و تحقیقات نشان داده مشکلات بارداری در سنین پایین‌تر بسیار کمتر است، اما بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در کشور‌های مختلف، بارداری در سنین بالا نیز رایج و بی خطر بوده است.

بانوان سالم به لحاظ جسمانی و روانی در هر سنی می‌توانند نسبت به بارداری اقدام کنند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

بارداری‌های متعدد در افزایش سلامت جسمانی و روانی بسیار اثرگذار است و بر اساس وضعیت مادر، توانایی زایمان و پرورش کودک بر تعداد فرزندآوری مادران مشاوره ارائه می‌شود.

ناباروری

مطالعات و تحقیقات نشان داده افرادی که تعداد فرزند بیشتری دارند از بسیاری از بیماری‌ها از جمله افسردگی، استرس، اضطراب و الزایمر به دور هستند.

در مقایسه منافع و مضرات فرزندآوری در زنان، مردان و خانواده ها، منافع بسیار بیشتر بوده است.

چنانچه روند پیری و سالمندی جمعیت در ایران ادامه یابد پیش بینی شده تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۹ درصد جامعه ایران را سالمندان تشکیل می‌دهند درحالیکه جمعیت جوان وپویا رو به کاهش است.

وراثت یک عامل اصلی در یائسگی بانوان است، اما در یائسگی زودهنگام بیماری‌های جسمی، روانشناختی و مسایل زیست محیطی نیز اثر گذار است.

یکی از دلایلی هم که برخی زن و شوهر‌ها از فرزندآوری امتناع می‌کنند هزینه‌های بارداری و زایمان است که برخی توان پرداخت آن را ندارند.

۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری پرداخت می‌شود

آقای فلاحی مدیر درمان سازمان تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری از سوی این سازمان در استان پرداخت می‌شود.

نرخ رشد جمعیت ایران در سال ۱۳۵۷، شش نفر از یک پدر و مادر بوده که اکنون به ۰.۸ درصد رسیده است و این موضوع کشور را در آینده‌ای نه چندان دور در شرایط بحرانی قرار خواهد داد.

ناباروری

نرخ ناباروری کشور حدود ۱۹ درصد و این نرخ در چهارمحال و بختیاری ۲۵ درصد است؛ از این رو با توجه به ابلاغ سیاست‌های جمعیت در سطح کشور از سوی مقام معظم رهبری، سازمان تامین اجتماعی اقدام به گسترش خدمات خود به زوج‌های نابارور کرده است.

در همین راستا در حال حاضر مدیریت‌های درمان تامین اجتماعی با عقد قرارداد با مراکز ناباروری در سطح کشور بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری را با تعرفه دولتی در مراکز دولتی و ۹۰ درصد هزینه‌های ناباروری را در مراکز غیردولتی و خیریه و خصوصی با تعرفه غیردولتی سالی سه بار در سال به صورت بسته‌های شش گانه از جمله آی وی اف و میکرواینجکشن به روش‌های مختلف پرداخت می‌کند.

امید است مراکز درمان خصوصی ناباروری در چهارمحال و بختیاری بیش از پیش فعال شده و مدیریت درمان سازمان تامین اجتماعی بتواند خدمات خود را به زوج‌های نابارور در استان به طور کامل ارائه کند.

وجود مراکز درمان ناباروری در اکثر شهر‌ها راه را برای زوجینی که بچه دار نمی‌شود آسان می‌کند چرا که برخی به دلیل اینکه چنین مرکزی در شهرشان وجود ندارد و توان جابه جایی مدام را برای رسیدن به مراکز ناباروری ندارند هیچوقت اقدام به بچه دار شدن نمی‌کنند.

کلینیک سطح دو درمان ناباروری در لردگان دایر می‌شود

آقای دکتر احمدی سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، به زودی کلینیک سطح دو درمان ناباروری در شهرستان لردگان دایر می‌شود.

هم اکنون یک کلینیک تخصصی سطح ۳ ناباروری در شهرکرد مرکز استان فعال است که در راستای مقابله با کاهش رشد جمعیت به زودی کلینیک سطح ۲ درمان ناباروری در لردگان نیز افتتاح می‌شود.

باتوجه به گسترش علم و دانش ۹۰ تا ۹۵ درصد ناباروری‌ها قابل درمان است، همچنین همه کلینیک‌های استان به خدمات اولیه درمان ناباروری مجهز می‌شوند و تمامی اقدامات در این مراکز تحت پوشش بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی به صورت رایگان خواهد بود.

ناباروری

بروز مشکلات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی و بهداشت و درمان از مهمترین چالش‌های کاهش جمعیت کشور خواهد بود.

آمار روبه افزایش سقط‌ها سزارین‌ها باید متوقف و کاهش یابد.

فاصله بین فرزندان در زایمان‌های طبیعی ۶ ماه و در سزارین ۱۸ ماه تا یکسال تعیین شده و نیازی به ۳ تا ۵ سال فاصله بین تولد‌ها نیست.

امید است با حمایت بانوان و خانواده‌های در قالب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به سمت پویایی و رشد جمعیت در ایران اسلامی هر چه سریعتر گام برداریم.

گزارش از افسانه احمدی فارسانی

برچسب ها: زن و شوهر ، ناباروری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۶ تير ۱۴۰۱
قانون مالیات خانه های خالی را اجرا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۹ ۱۶ تير ۱۴۰۱
با این سیاست و این اقتصاد و بیکاری مگر دیوانه هستیم که بچه دار شویم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۱۶ تير ۱۴۰۱
سه ماهه وام فرزنداوری ثبت نام کردم بانک ملت وامو نمیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۶ تير ۱۴۰۱
شما تو همین جمعیت موندید واقعا نمیفهمید؟! شما شغل و مسکن و ازدواج همین جمعیت رو تامین کنید بعد بیاید واسه افزایش جمعیت برنامه بریزید ۴۰ ساله ادل بدون فکر یه کاری رو انجام میدید بعد چوب بی فکر تون رو مردم میخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۱۶ تير ۱۴۰۱
من وقتی سرود سلام فرمانده پخش می شود فقط به چهره های زیبا و دوست داشتنی اطفال معصوم نگاه می کنم. خدا و امام زمان عج کمک کار و حافظشان باشند
Iran (Islamic Republic of)
رقیه هاشمی
۱۵:۱۴ ۱۶ تير ۱۴۰۱
اگه زیر ساخت اقتصادی درست باشه.جوانان مسکن و شغل داشته باشن.قطعا ازدواج و فرزند آوری هم متعاقب اون انجام میشه.
وقتی جوان خودش سربار خانواده هست دیگه ازدواج و فرزند آوری اشتباهی غیر قابل جبران هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۰ ۱۶ تير ۱۴۰۱
من ی که عرضه خریدن یه واحد چهل متری رو بعد 16 سال کارگری ندارم غلط بکنم که یه بچه دیگه بیارم.
Iran (Islamic Republic of)
مانی
۱۳:۳۸ ۱۶ تير ۱۴۰۱
ما خودمون توی بدبختی هستیم‌ چرا یکی دیگر را بدبخت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۱۶ تير ۱۴۰۱
من به عنوان کسی که صاحب چند فرزند هستم اگر وضعیت فعلی را که در تامین نیازمندی های آنها مانده ام میدانستم هرگز صاحب فرزند نمی شدم منظورم نیازمندی های فعلی آنهاست وگرنه از مسکن و شغل و ازدواج آنها که کسی در این مملکت به فکر آنها نیست نمی گویم که ناگفتنم بهتر است توصیه من که در دردسر افتاده ام به کسانی که صاحب فرزند نشده اند این است که به تبلیغات گوش نکنند و خود را در دردسر نیندازند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۶ تير ۱۴۰۱
من 45 سالمه برای هر دختری رفتم قبولمون نکردن چون شغلمون آزاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۶ تير ۱۴۰۱
رفتیم برای بچه ایی که ان شاء الله همین ماه بدنیا میاد خرید کنیم
کیف ملزومات بچه 400 تومن
پتو 200 تومن
شیشه شیر 150 تومن
قنداق 300 تومن
لباس صفر 600 تومن
ست حوله 450 تومن
ست حمام 520 تومن
کالسکه 1 میلیون تومن
غلت گیر نوزاد 550 تومن
همه هم ایرانی و ارزانترین جنس
و خیلی ملزومات دیگه که فعلا شده 6 میلیون هنوز هزینه های بیمارستان و.... مونده
خیلی خوشحالم و خدا رو شکر میکنم
ولی خیلی هزینه ها سنگینه
کاش وام فرزند اوری رو قبل از تولد میدادن نه بعد از تولد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۶ تير ۱۴۰۱
بچه هم باید با وام به دنیا بیاد؟ مسخرست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۶ تير ۱۴۰۱
قدمش خیره ان شا الله
ولی بعضی چیزا که نوشتی لازم نیستا من دو تا دارم ولی غلت گیر به کارم نیومده وان و اینچیزام نخریدم اصلا لوازم اضافه نگیر بی مصرف میمونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۱۶ تير ۱۴۰۱
چشمت کور بچه دار میشی خودت فکر این جیزارو هم بکن تو اولش موندی فردا بزرگ بشه چکار میخوای بکنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۱۶ تير ۱۴۰۱
برادر من مجبور که نیستی بیفتی به سختی . مجرد باش و تا آخر عمرت بخور و بخواب و خودتو درگیر زندگی و زن و بچه قرار نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۱۷ تير ۱۴۰۱
خدا رو شکر کن که خودشو داری.....
ما پنج سال هست که داریم میدویم تا خودشو بدست بیاریم
چه برسه بریم براش غلت گیر بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۶ تير ۱۴۰۱
رفتیم برای بچه ایی که ان شاء الله همین ماه بدنیا میاد خرید کنیم
کیف ملزومات بچه 400 تومن
پتو 200 تومن
شیشه شیر 150 تومن
قنداق 300 تومن
لباس صفر 600 تومن
ست حوله 450 تومن
ست حمام 520 تومن
کالسکه 1 میلیون تومن
غلت گیر نوزاد 550 تومن
همه هم ایرانی و ارزانترین جنس
و خیلی ملزومات دیگه که فعلا شده 6 میلیون هنوز هزینه های بیمارستان و.... مونده
خیلی خوشحالم و خدا رو شکر میکنم
ولی خیلی هزینه ها سنگینه
کاش وام فرزند اوری رو قبل از تولد میدادن نه بعد از تولد.
Iran (Islamic Republic of)
جیگرکی
۱۱:۰۰ ۱۶ تير ۱۴۰۱
هر وقت عدالت نسبی اجتماعی برقرار شد انتظار فرزندآوری داشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۱۶ تير ۱۴۰۱
6 ساله ازدواج کردم اما تا قیمت اجاره و مسکن رو میبینم و این گرونی ها غلط بکنم بفکر فرزندآوری باشم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۱۶ تير ۱۴۰۱
من که امیدی ندارم حالا برم ازدواج کنم تو کشور که شاخص فلاکتش رتبه دو رو داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۶ تير ۱۴۰۱
هروقت مسئولان درعمل نشان دادند بدون درآمد یا بادرآمد پایین می توان ازدواج کرد آن وقت من ازدواج می کنم
در اداره کردن زندگی خودمان با وجودحقوق بازنشستگی وتنهایی درماند شده ایم دنبال راه اندازی هرکاری می روم می گویند باید متأهل باشی با این قانون های مسخره ووضعیت اقتصادی فاتحه ازدواج وفرزند آوری را بخوانید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۲ ۱۶ تير ۱۴۰۱
فرزند آوری نتیجه ازدواج زن و مرد است...در حالی که هر روز برای جدایی و فاصله گذاری بین دخترها و پسرها قانون گذاشته و اجرا میشود چه طور میتوان به فرزند آوری امید داشت.....تا وقتی دختر و پسر همدیگه رو نبینن و نتونن با هم آشنا بشن چه طور میخوان به هم علاقمند بشن و ازدواج کنن و فرزند دار بشن؟
در قرآن مجید همونطور که گفتین فرموده که انسان همانند دیگر موجودات هستی به شکل جفت و زوج آفریده شده است پس چرا هر روز زن و مرد رو در همه جا جدا میکنین و دیوار میکشین و از نزدیک شدن دختر و پسر جلوگیری میکنین؟ سیاست جداسازی زن و مرد بیشترین ضربه رو به شکل گیری ازدواج و فرزندآوری میزنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۳ ۱۶ تير ۱۴۰۱
یه دور کامل ترجمه همین قران را بخون هرجا هم متوجه نشدی تفسیرش را سرچ کن ببین حدو مرز چیه و کجاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۸ ۱۶ تير ۱۴۰۱
خیلی سخته بخدا
هیچ وقت از هیچ زنو شوهری نپرسید چرا بچه دار نمیشی!!!!
کی بچه دار میشی!!!!!
تورو خدا نپرسید!!
این یه فرهنگه
لطفاً با فرهنگ باشید
آخرین اخبار