حفاظت اثر تاریخی قلعه اربابی دورباش تکاب در اختیار میراث فرهنگی نیست

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر بعنوان متولی در حفاظت قلعه دورباش تکاب عملکرد مطلوبی ندارد، گفت: نه با واگذاری این اثر تاریخی به این اداره‌کل موافقت می‌کند و نه به وظایف مالکانه خود در حفظ و نگهداری بنا‌ها به درستی عمل می‌کند.

جلیل جباری در گفتگو با خبرنگاران درباره علت عدم مرمت قلعه اربابی دورباش تکاب گفت: قلعه‌های اربابی ساعد سلطان تکاب و میرپنج روستای دورباش دو قلعه تاریخی شهرستان تکاب هستند که تحت مالکیت جمعیت هلال احمر استان قرار دارند.

او می گوید: برغم تملک این دو بنا توسط جمعیت هلال احمر این اداره‌کل به دلیل اضطراری بودن حفاظت این بنا‌ها اعتباری بیش از هفت میلیارد ریال برای احیا و مرمت هر دو قلعه هزینه کرده تا از تخریب بیش از پیش آن جلوگیری شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: طبق ماده ۹۸ قانون ششم توسعه وظیفه مرمت، احیا و حفاظت از بنا‌های تاریخی برعهده مالک بوده و در این راستا نیز وظیفه نگهداری از این دو بنا برعهده جمعیت هلال احمر استان است.

جباری گفت: تاکنون اعتباری توسط مالک برای مرمت، احیا و نگهداری قلعه اربابی دورباش تکاب هزینه نشده، ولی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی برای صیانت از مواریث تاریخی علی‌رغم ممانعت‌های جمعیت هلال احمر استان اقدام به ثبت ملی این دو بنای تاریخی کرد تا از دخل و تصرف‌های غیراصولی، تخریب‌ها و تغییر کاربری‌های فضا‌های تاریخی به‌عنوان فضای اداری این بنا‌ها جلوگیری کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی می گوید: در صورت واگذاری این قلعه‌ها می‌توان با تبدیل آن‌ها به موزه و مراکز اقامتی سنتی گام موثری در رونق گردشگری شهرستان تکاب برداشت.

او گفت: بنای تاریخی مربوط به رشیدالدوله، یکی از حکمرانان ایل افشار در دوره شاهان قاجار است که در زیربنایی به مساحت سه هزار و ۹۶۰ مترمربع و با پلانی نامنظم، از ۲ بخش کلی ساخته شده است.

جباری با بیان اینکه این بنای تاریخی در سال ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است، گفت: این شهرستان هم اکنون دارای ۱۶۵ اثر و محوطه تاریخی و طبیعی ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.