بایدن، پس از اروپا، به عربستان سعودی سفر خواهد کرد

رئیس‌جمهور آمریکا قصد دارد پس از بازگشت از سفر اروپا به عربستان سعودی رفته و درباره روابط با رژیم صهیونیستی رایزنی کند.

رسانه های خبری گزارش دادند «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در این ماه توجه خود را به سفری حساس به خاورمیانه معطوف می‌کند که توانایی او را برای از سرگیری روابط با ولیعهد عربستان سعودی آزمایش خواهد کرد.

به گزارش رویترز، تا کنون، بایدن به وضوح در مورد اینکه آیا با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دیدار خواهد کرد صحبتی نکرده است.

در حالی که انتظار می‌رود بایدن در آنجا با ملک سلمان و ولیعهد عربستان دیدار کند، بایدن می‌گوید سفر او به جده برای شرکت در اجلاس سران کشور‌های حوزه خلیج فارس است؛ و نه دیدار با ولیعهد.

بایدن در اظهاراتی پنجشنبه گذشته در نشست سران ناتو در مادرید به خبرنگاران گفت: «این در عربستان سعودی است، اما مربوط به عربستان سعودی نیست و بنابراین هیچ تعهدی در حال انجام نیست یا - من حتی مطمئن نیستم که پادشاه و ولیعهد را ببینم، اما این جلسه‌ای نیست که من به آن خواهم رفت.»

یک منبع آگاه در این زمینه اعلام کرد: «رفتار بایدن درباره ملاقات با مقام‌های سعودی باعث ایجاد حیرت در میان مقامات سعودی شده است که از ولیعهد حمایت می‌کنند و اظهارات رئیس‌جمهور را توهین‌آمیز می‌دانند. هر بار که بایدن می‎گوید من با ولیعهد ملاقات نمی‌کنم مشکلاتی ایجاد می‌کند. شما نمی‌توانید مشتاق لطف آن‌ها باشید، اما در عین حال ملاقات با آن‌ها را پس بزنید.»

به گفته یکی از مقامات آمریکایی، بایدن در ابتدا با سفر عربستان سعودی مخالف بود، اما این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت که رئیس‌جمهور هفته‌ها به این موضوع فکر کرد تا اینکه دستیاران او را تحت تأثیر این استدلال قرار دادند که قیمت بالای نفت و تهدید منطقه‌ای ایران، این سفر را ضروری کرده است.

البته گفته می‌شود تصمیم نهایی او بیشتر به دلیل تشویق رژیم صهیونیستی بود که امیدوار است سفر بایدن به عربستان، حمایت این کشور را از عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و کشور‌های عربی را تضمین کند.

بایدن در سفر هفته آینده خود از ۱۳ تا ۱۶ ژوئیه ابتدا در سرزمین‌های اشغالی توقف خواهد کرد.

گزارش اطلاعاتی آمریکا که در ماه مارس سال گذشته منتشر شد، حاکی از آن بود که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی عملیات کشتن یا دستگیری خاشقجی را تایید کرده است. با این حال، دولت عربستان یافته‌های این گزارش و هرگونه دخالت بن سلمان در این پرونده را رد کرده است.

سال گذشته، دادگاهی در عربستان هشت نفر را به اتهام این قتل بین هفت تا ۲۰ سال زندانی کرد، اما نام هیچ یک از متهمان ذکر نشد. این محاکمه از سوی یک مقام سازمان ملل و فعالان حقوق بشر مورد انتقاد قرار گرفت و موجی از مخالفت‌ها را به وجود آورد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار