سخنگوی وزارت امور خارجه:

سنت سیاست خارجی آمریکا خلاف اظهارات بایدن است/ صهیونیست‌ها اقدام نابخردانه‌ای بکنند، با قاطعیت پاسخ می‌دهیم

اولین نشست خبری ناصر کنعانی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه امروز چهارشنبه آغاز شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود با بیان اینکه تهران عملا به پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای تبدیل شده، گفت: در طول یکسال گذشته شاهد یکی از دوران در مناسبات و سیاست خارجی ایران بودیم که در این باره سفرهای متعدد سران و روسای جمهور و مقامات عالیرتبه کشورهای منطقه تهران را عملا به پایتخت دیپلماسی فعال منطقه‌ای تبدیل کرده است.

ناصر کنعانی توجه به سیاست منطقه‌گرایی و همسایه گرایی، سازمان‌ها و نهادهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نظیر پیمان شانگهای را بخشی از دیپلماسی فعال دولت سیزدهم  دانست و گفت که تاکید بر دیپلماسی اقتصادی با هدف بهبود معیشت مردم و خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران از دیگر توجهات راهبردی دولت و دستگاه دیپلماسی است؛ ضمن اینکه این ماموریت از طریق تمرکز بر روابط دوجانبه با کشورهای مستقل و توجه به چندجانبه گرایی محقق می‌شود.

به زودی شاهد آزادی آقای اسدی دیپلمات کشورمان خواهیم بود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره وضعیت آزادی اسدالله اسدی دیپلمات زندانی کشورمان در بلژیک نیز گفت که به طور قطع پیگیری آزادی بی قید و شرط آقای اسدی دیپلمات کشورمان در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد و در این باره گفتگوها و مشورت هایی با دستگاه قضایی بلژیک و دولت این کشور در حال انجام است که با تلاش های انجام شد انشالله به زودی شاهد آزادی آقای اسدی دیپلمات کشورمان خواهیم بود.

ناصر کنعانی اظهار امیدواری کرد که دولت این کشور تحت تاثیر جوسازی های یک جریان روسیاه قرار نگیرد.

رژیم صهیونیستی حق ندارد درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران اظهار نظر کند

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اظهارت رژیم صهیونیستی پیرامون برنامه هسته ای ایران هم گفت که رژیم صهیونیستی عضو هیچ معاهده عدم اشاعه و نظارتی در حوزه هسته ای نیست و از طنز های تلخ دنیای سیاست است که رژیم صهیونیستی که خود زرادخانه بزرگی از تسلیحات هسته ای را جمع کرده درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران اظهار نظر می کند.

ناصر کنعانی در ادامه گفت که فعالیت های هسته ای ما روشن و قانونی است و زیر نظر آژانس است و رژیم صهیونیستی حق ندارد درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران اظهار نظر کند و اگر صهیونیست‌ها اقدام نابخردانه‌ای بکنند، با قاطعیت پاسخ می‌دهیم؛ ضمن اینکه باید به وضعیت هسته ای رژیم صهیونیستی نظارت شود و این رژیم مجبور به فعالیت تحت نظارت شود.

مرز ایران و افغانستان باید تبدیل به مرز دوستی دو کشور شود

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رابطه با روابط ایران و حکام فعلی این کشور نیز گفت که ارتباطات مقامات ما و سرپرستی حکومت افغانستان مستمر است و در این راستا مرز ایران و افغانستان باید قطعا بر اساس منافع مشترک تبدیل به مرز دوستی دو کشور شود و برای تحقق این امر امنیت مرزها برای افزایش مبادلات تجاری باید تامین گردد که در این راستا انتظار ما از مقامات افغانستان پذیرش مسئولیت تامین امنیت مرزهای مشترک دو کشور است.

اظهارات بایدن خلاف سیاست های آمریکاست

ناصر کنعانی درخصوص مقاله ای که جو بایدن در یکی از نشریات آمریکایی درباره ایران منتشر کرد هم گفت که دولت مردان آمریکا فکر می کنند که با نوشتن مقالاتی در یک روزنامه می توانند نتیجه عملکرد مخرب خودشان را توجیه کنند اما آقای بایدن می دانند نگاه مردم منطقه نسبت به سیاست های مداخله جویانه آمریکا چیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه بیان کرد که بایدن هدف سفرش را به منطقه ایجاد صلح عنوان کرده اما من خیلی تلاش می کنم خوشبین باشم ولی نگاهی اجمالی به سنت سیاست خارجی آمریکا نشان می‌دهد این اظهارت خلاف آنچیزی است که نشان می دهند.

به زودی زمان و مکان مذاکره تعیین می‌شود

ناصر کنعانی درباره زمان و مکان احتمالی مذاکرات هم بابیان اینکه ایران به روند مذاکرات پایبند است، گفت که مذاکرات چه در سطح وزیر امور خارجه و آقای باقری با آقای بورل و مورا در جریان است و جمع بندی ها در خصوص زمان و مذاکرات در حال بررسی است که گمان می کنم این مسئله بزودی عنوان خواهد شد.

پرونده شهدای منا همچنان باز است

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روند پیگیری پرونده شهدای حادثه منا نیز گفت که پرونده شهدای مظلوم منا از پروندهای باز در روابط ایران و عربستان است و مورد پیگیری است و هیچ توافقی برمبنای مصلحت اندیشی نمی تواند وضعیت حقوقی شهدای منا را تحت الشعاع قرار دهد.

به گفته ناصر کنعانی، شرایط کنونی موجود در روابط تهران و ریاض امکان پیگیری مستمر را فراهم نکرده و با ایجاد شرایط مناسب در روابط دو کشور این موضوع به طور جدی در دستور کار ایران است.

آمریکا در چارچوب همکاری های ایران و کشورهای منطقه ورود نکند و به مسائل خود بپزدازد

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به خبر منتشر شده از سوی آمریکا مبنی بر فروش پهپاد های ایرانی به روسیه هم گفت که این کشور نیازمند ایجاد بحران و جلب توجه است و آمریکا بهتر است نگاهی به سیاست خود در تبدیل منطقه به انبار بزرگ تسلیحات خود کند که سیاست سالیان متمادی آمریکاست و با منافع کمپانی های اسلحه سازی این کشور گره خورده است.

ناصر کنعانی در پایان یادآور شد که آمریکا بهتر است در چارچوب همکاری های ایران و کشورهای منطقه ورود نکند و به مسائل خود بپزدازد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۲۲ تير ۱۴۰۱
سخنگوی وزارت امور خارجه بعنوان ویترین بیرونی دستگاه دیپلماسی باید از کاریزمای تاثیر گذار جهت جلب مخاطب خارجی در زمان پخش گزارش از تلویزیون کشورهای مختلف جهان برخوردار باشد. یکی از این ویژگیهای بصری، شکل ظاهری و صورت نسبتاً جوان و قبراق سخنگو در کنار پختگی نامبرده می باشد. ضمن احترام به شخصیت و تجربه سخنگوی جدید، تاکید می کنم که فاقد کاریزمای لازم هستند. صرفاً بعنوان یک نکته دیپلماتیک عرض کردم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۲۲ تير ۱۴۰۱
مرگ بر آمریکا
مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۳ ۲۲ تير ۱۴۰۱
سلام: شاید تصور کنید این دیدگاه افراطی، عدم تعامل و سازش ناپذیری با دنیای غرب است ولی بر اساس عبرت های روشن معاصر حقیقتی انکار ناپذیراست مجلس اگر براستی انقلابی و عصاره فضائل ملت است باید با تصویب طرح قاطع دو فوریتی ممنوعیت قانونی ابدی مذاکره از طرف هر دولت جمهوری اسلامی با غرب وبیگانه را در زمینه دفاعی ،موشکی ، فضایی، نانو ، هسته ای جدید، سلول های بنیادی، پزشکی، هوش مصنوعی وهمه علوم و فنون پیشرفته را تصویب کند زیرا هدف وضع تحریم های همه جانبه علیه ایران از طرف امریکا و غرب ،ناراضی کردن ملت و در پی آن گشودن باب مذاکره است و اهداف مذاکره هم باج خواهی و پسرفت کشوردرسراشیبی سقوط است درصورت عدم مذاکره امید به آن، از طرف دشمن قطع گردیده و حربه و بازی کثیف تحریم و مذاکره بی خاصیت می گردد.درغیر این صورت با این مذاکرات خفت بار به مانند تیم روحانی در صورت عدم پافشاری برخواسته های به حق جمهوری اسلامی تمام موئلفه های قدرت ایران یکی پس از دیگری مانند غربگرایان و شیفتگان مذاکره قبلی به تاراج می رود بدون اینکه ساختار کلی تحریم ها لغوگردد«بی پرده باید گفت با این قرارداد امثال برجام علاوه بر نابودی صنعت هسته ای جز خفت، ذلت و تاراج علمی و فنون پیشرفته ،تورم افسار گسیخته ،نابودی تولید داخلی و تعطیلی کارخانجات و بیکاری، جهش قیمت ارز و گرانی بی ضابطه کالاومسکن،هیچ رهاوردی برای کشور نخواهد داشت» نکته مهم و حیاتی دیگر که نمایندگان محترم مجلس همواره باید مد نظر قراردهند در تصویب هر نوع قوانینی باید نظارت و بازدارندگی در خود آن قانون گنجانده شود به این نحو که مصوبه ای که به قانون تبدیل شده در هررده و مقامی از ریاست جمهوری گرفته تا هرمقامی در صورت عدم اجرای آن از طرف مستنکف، وصف مجرمانه ومجازات بازدارنده در آن گنجانده شود تا کسی جرات نکند قانون را به سخره گرفته و یا آنرا قبول نداشته و اجرا نکند. مصوباتی که بار ها ازطرف مجلس و تائید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد اما همچنان ازطرف دو رئیس جمهور اخیر آقایان احمدنژاد و مخصوصاً روحانی اجرا نشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۶ ۲۳ تير ۱۴۰۱
واقعاً دیدگاهتون افراطی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۲ تير ۱۴۰۱
امان دهید به امریکا و اسرائیل. هلاکشون کنید
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۵ ۲۲ تير ۱۴۰۱
لطفا هرچه زودتر عوامل دولت قبل را برکنار کنید. مخصوصاً کسانیکه آخر نام‌خانوادگی‌شون چی داره.
آخرین اخبار