ابزاری کارآمد برای کاهش خسارت کرم گلوگاه انار

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: به منظور مبارزه با آفت کرم گلوگاه که از آفات مهم میوه انار است دستگاه پرچم زدای انار مورد استقبال باغداران شهرستان قرار گرفت.

غلامعباس زارعی فر گفت: مهمترین آفت میوه انار کرم گلوگاه است که حشره مادر تخم خود را در داخل تاج انار می‌گذارد سپس لارو از تخم خارج شده و وارد میوه انار می‌شود که در آن جا شروع به رشد و نمو می‌کند و در نهایت میوه از درون پوسیده و از بین می‌رود.

او گفت: آفت کرم گلوگاه سالانه به طور متوسط بین ۲۵ تا ۳۰ درصد به باغات انار و در شرایط بحرانی تا ۸۰ درصد خسارت وارد می‌کند.

زارعی فر گفت: محل قرارگیری تخم‌ها در تاج میوه است، هیچ گونه روش سمپاشی روی این آفت تاثیر ندارد. ازاین رو تنها راه مبارزه با این آفت جلوگیری از ابتلای میوه به آفت است،به گونه‌ای که جلوی تخم گذاری حشره روی میوه گرفته شود.

سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: به همین منظور باغداران روشی به کار می‌برند که پرچم‌های میوه انار را از بین می‌برد و با از بین بردن محل تخم گذاری حشره، آفت از میوه دور می‌شود.

او با اشاره به اینکه باغداران زمانی این کار را انجام می‌دهند که عملیات گرده افشانی گیاه به پایان رسیده و تاج در حال خشک شدن است، گفت: دستگاه پرچم زدای انار ابزاری دستی و از جنس پلاستیک و بسیار سبک و بدون نیاز به باتری یا نیروی برق طراحی و ساخته شده تا باغدار بتواند به راحتی از آن استفاده کند و در کمترین زمان ممکن با صرف هزینه کمتر و آسیب کمتر به میوه‌ها گلوگاه انار را تمیز و از شر کرم گلوگاه راحت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار